Joo itekki oisin kiinnostunu tiedosta mitä tommoset laatikot kestää käyttöauto käytössä.. Itte haaveilen 960 T5, jossa ois se~300-350hp.. 
Luistaakohan tuommonen laatikko noilla tehoilla heti ku lähtee vähänki äkäsemmin kiihdyttään..vai saako sitä jotenki pitämään..
Kyseessä siis tinakutosen laatikko.
AW30 kestää, kunhan vääntöä ei ole järjettömiä määriä, eli 500Nm nurkilla ainakin vakiona. Vahvistaa pystyy lisäämällä pakkoja, turbosuprassa sama loota 7 levyisellä pakalla (kestää yli 600Nm), vaparissa 6 levyinen, kuten ilmeisesti volvossakin.
Shiftkit kannattaa asentaa reippaammalla teholla, eli pienentää vaihtoakkumulaattoreiden tilavuutta napakamman vaihdon saamiseksi, ettei luistata kickdown vaihdossa kytkinpakkoja paskaks. Toinen hyvä turbokoneessa on saada iso momentinvähennys vaihdon ajaksi, taas ettei luistata paskaksi jos reilummin tehoa.
T5 koneen perässä tuskin tarpeellista modata AW30 laatikkoa, T6 koneella on hyvä tehdä em. toimenpiteet.
Vaikka AW30 on periaatteessa samanlainen perusrakenteeltaan kun etuvetoisten AW50 (mm. sama ohjainlaite ja paljon samoja osia), niin AW30 on paljon järeämmin rakennettu, ja siellä on enemmän kytkinpakkoja.
AW7x sarja on kestoltaan ja rakenteeltaankin about samaa luokkaa kun AW30, paitsi että ovat täysin mekaanisesti ohjattuja.
ZF4HP24 kannattaa uhohtaa viripeleissä, ei tahdo kestää edes viritetyn D24TIC perässä, puhumattakaan 300hv/500Nm+ peleistä, pakat luistaa jne.
Jos itse lähtisin nyt rakentamaan 960 volvoa, laittaisin lootaksi esim. BMW:stä ja jaggeistakin löytyvän 6 tai 8 vaihteisen ZF lootan, koska niitä saa käytettyinä järkihintaan (eli 1500e, eli saman kun kestävä 5/6v manuaali ja riittävä kytkin), ja väännönkestoa löytyy, etenkin isokoneisten takaa löytyvistä (jopa 1000Nm speksattuja). Ja noita kun voi ohjata ihan tiptronic menetelmällä ratistakin, ni ei tartte valittaa ettei oo sporttisuutta, ja riittää varmasti välityksiä vaikka millaseen ajoon radalta autobahn ajoon asti. (Itellä käyttöpelissä XF 6HP26A1, ja ajanut ihan noita uusiakin 6v ja 8v malleja kaikkea 100-600hv moottoreilla, eli tiedän mistä puhun kun vertaan niitä manuaaleihin).
