Autodiagnoosi  Carcom Oy

B230f ja B230 fd:n ero

  • 18 Vastauksia
  • 16776 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa TopiK

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 279
B230f ja B230 fd:n ero
« : 11.05.2012, 21:29:58 »
Eli mistä se korkeampi puristus suhde johtuu? Vertailin vähän, ja kansi ainakin näyttää palotiloiltaan samanlaiselta, kuin normaalin f koneen kansi. Volvohan ilmoittaa tuolle 230F koneelle putistus-suhteeksi 9.3:1 ja tuolle 230FD:eelle 9.8:1.
Moni on käyttänyt tuota perus f lohkoa onnistuneesti turbo moottorissa, mutta onko tuo FD täysin käyttökelvoton, vai onko puristussuhde ero riipuvainen vain jostain pikkujutusta, kuten kansipahvin paksuus? Vai onko tuossa oikeasti mitään eroa.
Männän monttukin näytti olevan sen vähän päälle 2mm.   ???
Volvo v70 d3 -12
Volvo 740 b230fk+m90 -90 (380whp 638Nm)
Volvo 740 b230fk+m90 -89

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3343
  • Boxy, but good
Vs: B230f ja B230 fd:n ero
« Vastaus #1 : 11.05.2012, 21:40:54 »
B230F puristukset 9.8
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4207
Vs: B230f ja B230 fd:n ero
« Vastaus #2 : 11.05.2012, 21:59:24 »
B230FB on 9.3 puristuksella johtuen 531 kannesta.

Poissa Greycap

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1181
Vs: B230f ja B230 fd:n ero
« Vastaus #3 : 11.05.2012, 22:03:56 »
Eikös se FD ole vain EGR:llä rasitettu F, 530 kansi ja M-nokka molemmissa. FB on sitten ihan oma juttunsa 531 kannella ja VX(3)-nokalla.

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4207
Vs: B230f ja B230 fd:n ero
« Vastaus #4 : 11.05.2012, 22:05:09 »
Eikös se FD ole vain EGR:llä rasitettu F, 530 kansi ja M-nokka molemmissa. FB on sitten ihan oma juttunsa 531 kannella ja VX(3)-nokalla.
Jep ja FD:ssä on vielä se pulsair mukana.

Poissa TopiK

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 279
Vs: B230f ja B230 fd:n ero
« Vastaus #5 : 11.05.2012, 22:24:37 »
Ai se meniki noin  :-\
Turbo käyttöön on kuitenkin, toimiihan se pikkupaineilla ihan hyvin, mutta olis se kiva saada se nakutus riski minimoitua.
Mitenköhän se olis helpoin laskea hiukan tuota puristusta? Kahta pahvia en nyt kuitenkaan laittais päällekkäin, joten se olis varmaan joko vaihtaa kansi tohon 531 tai sitten vähän kairata tuota 530:istä. Onko kellään mitään hyvää linkkiä tai kuvaa, miten tuota kantta voisi muotoilla. Puristuksen kun sais tuonne 9 pintaan, niin vois varmaan toimia ihan hyvin?
Volvo v70 d3 -12
Volvo 740 b230fk+m90 -90 (380whp 638Nm)
Volvo 740 b230fk+m90 -89

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3343
  • Boxy, but good
Vs: B230f ja B230 fd:n ero
« Vastaus #6 : 11.05.2012, 22:38:15 »
Kannen palotilaa vähän viilaa ja männistä milli kuppia syvemmäksi. Tai sitten helpompi vaihtoehto, viinaa tankkiin.

Paljonko meinasit paineistaa?
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa TopiK

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 279
Vs: B230f ja B230 fd:n ero
« Vastaus #7 : 12.05.2012, 00:47:59 »
Kannen palotilaa vähän viilaa ja männistä milli kuppia syvemmäksi. Tai sitten helpompi vaihtoehto, viinaa tankkiin.

Paljonko meinasit paineistaa?
Tällä hetkellähän siellä on n. 0,7 bar paineita, mutta koska mulla ei oo seos-suhdemittaria, en oo uskaltanu enempää nostella/muutella ahtoja, enkä kokeilla etanolia. Lohko on ihan perus B230FD. kansi 530 nokkana A. Ruiskuna B230FT:stä peräisin olevat ohjainboksit + -804 loppuset suuttimet. En tosin tiedä riittääkö suuttimet enään viinalla. tosin 98E bensalla autosta lähtee aika jäätävä bensan käry, jopa lämpösellä koneella haisee ihankuin olis "ryyppy" päällä, ja välilä "kumia poltellessa" voisi vetää letkun putkenpäästä tankkiin kun tulee bensat raakana pakoputkesta. (luulin ensin vedeksi, mutta pieni haju/makutesti todisti olevan bensaa  :D)

Yli 1 bar kun sais ahtoja, niin vois ruveta tuo koppi liikkumaan. ;)

Paljonko tuo viina antaa anteeksi tuossa puristus suhteessa? joutuu vissiinkin hankkimaan sitten isompaa suutinta/megasquirttia? (Vai huijaanko kylmäkäynnistys suutinta?  ;))
Volvo v70 d3 -12
Volvo 740 b230fk+m90 -90 (380whp 638Nm)
Volvo 740 b230fk+m90 -89

Poissa Xuppo

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1579
  • Priimaa yritetään mutta sutta ja sekundaa tulee
Vs: B230f ja B230 fd:n ero
« Vastaus #8 : 12.05.2012, 11:49:32 »
Paljonko tuo viina antaa anteeksi tuossa puristus suhteessa? joutuu vissiinkin hankkimaan sitten isompaa suutinta/megasquirttia? (Vai huijaanko kylmäkäynnistys suutinta?  ;))

E85 on 106 oktaanista joten kestää reilusti puristuksia/painetta.
965 -93 "B6284" turbo
S70 -98
V70 -08 t6

Poissa 460GLE

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1137
  • Boxy is sexy!
    • 200/700/900-s osia myytävänä
Vs: B230f ja B230 fd:n ero
« Vastaus #9 : 01.06.2012, 09:45:49 »
Mulla on 242:ssa alunperin b230f alakerta. Männistä sorvattiin kuppia syvemmäksi, ei muita muutoksia.
Kesti mukavasti ahtaa reilu baari mitsun TD04-15g ahtimella.
Ei taida maksaa vaivaa hommailla 531-kantta, joka maksaa melkeen toisen käden kun tuolla 530-kannellakin pääsee ihan ok teholukemiin.

Moderneissa turbomoottoreissahan käytetään jo tuommosia 9,8 puristuksia ja taitaa osassa olla kympinkin päälle.
Mutta moottorinohjaus on niissä toki kehittyneempi ku joku ikivanha Lh 2.4.  :)
Pihassa: , XC70 2.5T AWD -06, S90 3.0 -98 + kesäpirssit 242 TIC -84 & Camaro Z28 -91

Ex-Volvot: 460 GLE -91, 850 GLT 2.5 20V -94, 460 2.0 GL -93, V70 TDI -99, 240 2.3i -90, V70 2.4 -01, 960 16v turbo -91, V70 2.5 20v -97, S70 2.4 -99, V70 2.4 Classic -00

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3343
  • Boxy, but good
Vs: B230f ja B230 fd:n ero
« Vastaus #10 : 01.06.2012, 22:23:43 »
Paljonko sorvasit ja mihinkä asettui puristukset?
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa 460GLE

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1137
  • Boxy is sexy!
    • 200/700/900-s osia myytävänä
Vs: B230f ja B230 fd:n ero
« Vastaus #11 : 02.06.2012, 15:29:02 »
Paljonko sorvasit ja mihinkä asettui puristukset?
Pitäs vähä kaivella, on mulla ne tiedot jossain tallessa (muualla ku päässä).  :)

edit: näköjään 1.2mm niistä syvennettiin kuppia ja puristussuhde laskennallisesti 9.3. Sitä ei koskaan tarkistettu millään tapaa.
« Viimeksi muokattu: 02.06.2012, 15:33:57 kirjoittanut 460GLE »
Pihassa: , XC70 2.5T AWD -06, S90 3.0 -98 + kesäpirssit 242 TIC -84 & Camaro Z28 -91

Ex-Volvot: 460 GLE -91, 850 GLT 2.5 20V -94, 460 2.0 GL -93, V70 TDI -99, 240 2.3i -90, V70 2.4 -01, 960 16v turbo -91, V70 2.5 20v -97, S70 2.4 -99, V70 2.4 Classic -00

Poissa vipe

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 25
  • www.vrcf.fi
Vs: B230f ja B230 fd:n ero
« Vastaus #12 : 29.03.2015, 13:12:35 »
Lainataan vanhaa topicia.
Jos on b230f alakerta ja 531 hattu, niin onko puristussuhde silloin 9,3?
Ja sehän on passeli turbo+etanoli käyttöön?
240 Turboprojekti
740 vaparikäyttis

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2372
Vs: B230f ja B230 fd:n ero
« Vastaus #13 : 30.03.2015, 21:15:40 »
Lainataan vanhaa topicia.
Jos on b230f alakerta ja 531 hattu, niin onko puristussuhde silloin 9,3?
Ja sehän on passeli turbo+etanoli käyttöön?

Vaparin alakerta + 531 = 9,3:1 puristus, eli sama kuin B230FB-moottorissa joka on jo tehtaalta 531:llä.
V60 D3 Inscription -20
Suzuki Bandit N1200 -96

Carseebo

  • Vieras
Vs: B230f ja B230 fd:n ero
« Vastaus #14 : 13.04.2015, 06:06:45 »
"Harrastusta aloitteleva" on hukassa ja kaipaa apua, passaa varmaan täällä kysyä. Eli b230fb:ssä puristukset on 9,3:1(?), ja tarkotus olis turbottaa kyseinen lohko. Kantena 531 (vx3 nokalla) josta milli höylätty pois, kampura saa pysyä ja uudet H-profiili veivit.

Puristuksia pitäis saada laskettua jollonka päästään ongelmakohtaan, kun vaihtaa tuohon lohkoon esim. wisecon takomännät niin miten puristukset muuttuu? Kun kattelin niitä mäntiä niin siellä luki että puristussuhde on 8,0:1? Tarkottaako se että kaikissa b230 lohkoissa puristukset on 8,0:1 noilla männillä vai onko lohkoissa eroja? Jos nuo wisecot tai mitkä tahansa turbomännät laittaa tuohon vaparilohkoon niin tippuuko puristukset vai pysyykö 9,3:1?

Ehkä tyhmä kysymys mutta kun ei ymmärrä niin ei ymmärrä, parempi kuiteski kysyä ennen ku alkaa mitään tekemään  :(

En viittis palotilaan alkaa koskemaan ja kun uudet männät ostaa niin en tiiä tahtooko niistäkään alkaa sorvaamaan pois, että paksu kannentiiviste on ainakin pakko jos puristukset pysyy 9,3:1 kun on kanttakin madallettu.  :-\

Kyllä tuosta fb:stä kuitenki pitäs saada ihan toimiva turbovehje, vaikka sitten matalilla ahdoilla. Huhuja oon kuullu että 9-10:1 puristuksilla kestää korkeintaan 1bar ja toiset taas ajelee 2bar ahdoilla samoilla puristuksilla että tiiä tässä..

Tehotavotetta oon suunnittellu 250-350hp tienoille ja ahtimeks mahollisesti hx35 tai jtn sellasta ::)

Sen verran katoin että b230fb männät tulee dekin tasolle ellei himpun verran ylikin, onko nyt esim. nuo wisecon männät sitten "matalempia" (jää alemmas) tai onko niissä syvempi allas jne? :-X

 

RallyBaron  Samppasport