Autoracing  KL-varaosat

740 startti ja sähköongelma

  • 29 Vastauksia
  • 7785 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jpajula

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1232
  • www.vrcf.fi
740 startti ja sähköongelma
« : 12.05.2012, 09:15:18 »
Noni, nyt toi pommi ei sitten starttaa. Autohan jäi mm. talvella kosteaan kauppakeskuksen parkkihalliin. Ei vaan startannu, pikku naks kuuluu jostain, semmonen relenaks. Nyt sitte ihan sama homma, kun löin tuon startin jakopäärempan jälkeen kiinni. Mittailin sitte hieman tuolla ja miinuspiuhan laitoin siihen venttilikopan lattakaapeliin. Tuloksena seuraavaa:

- solenoidille tuleva virtajohto (se mutterilla kiinni oleva) reilu 12V, koko ajan vaikkei olis virrat päällä
- solenoidille tuleva herätevirta reilu 12V, kok ajan vaikkei olis virrat päällä
- solenoidilta startille menevä avokupari 0V, vaikka starttaa
- muutoin esim. lohkosta mitattuna ~0,04V jännitteitä vaikkei virrat ole päällä

Äkkiseltään sanois, että tuo solenoidi on rikki, koska sinne tulee sähköä, mutta siitä eteenpäin ei sitten mene mitään. Mutta kuuluuko tohon herätteeseen tosiaan tulla 12V koko ajan?
---
V70 2.5TA CrEd 2005, ex V70 2.4TA 2002, ex S40 1.6 2004, ex 850 T5 2.3A 1996, ex 940 B230FK 1997, ex 740GLE 2.3A 1990, ex 440 1.8i tulipharvester 1995
Kauniainen

Poissa Kaziganth

  • Biokaasumies / Karaokemestari
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4106
  • Hämeen hitain
Vs: 740 startti ja sähköongelma
« Vastaus #1 : 12.05.2012, 09:25:28 »
Herätteeseen ei kyllä pitäis tulla 12v muuten kun sillon kun starttaa. Sillon se kytkee sen "kuuman" langan ja startti pyörii.
No kun halvalla sai.

s73

  • Vieras
Vs: 740 startti ja sähköongelma
« Vastaus #2 : 12.05.2012, 09:42:36 »
Noni, nyt toi pommi ei sitten starttaa. Autohan jäi mm. talvella kosteaan kauppakeskuksen parkkihalliin. Ei vaan startannu, pikku naks kuuluu jostain, semmonen relenaks. Nyt sitte ihan sama homma, kun löin tuon startin jakopäärempan jälkeen kiinni. Mittailin sitte hieman tuolla ja miinuspiuhan laitoin siihen venttilikopan lattakaapeliin. Tuloksena seuraavaa:

- solenoidille tuleva virtajohto (se mutterilla kiinni oleva) reilu 12V, koko ajan vaikkei olis virrat päällä
- solenoidille tuleva herätevirta reilu 12V, kok ajan vaikkei olis virrat päällä
- solenoidilta startille menevä avokupari 0V, vaikka starttaa
- muutoin esim. lohkosta mitattuna ~0,04V jännitteitä vaikkei virrat ole päällä

Äkkiseltään sanois, että tuo solenoidi on rikki, koska sinne tulee sähköä, mutta siitä eteenpäin ei sitten mene mitään. Mutta kuuluuko tohon herätteeseen tosiaan tulla 12V koko ajan?
tämä auto taisi olla automaatti? Ihan vaan selvennyksen.

Poissa jpajula

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1232
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 startti ja sähköongelma
« Vastaus #3 : 12.05.2012, 10:21:44 »
Joo automaatti on kyseessä. Ja todellakin aiemmin nimenomaan kosteilla keleillä sama ongelma, mutta eipä ole ollu mittaria paikalla ennemmin. Voisko tuo olla virtalukon pohjassa jotenkin? Juuri nyt en tarkkaan muista, mutta tuleekos sieltä akulta oleva virtajohto yleensä samassa nipussa jonkin matkaa tuon herätteen kera? Eli jotain hinkkautunu kuorettomaksi ja sitten vuotaa väliin.
---
V70 2.5TA CrEd 2005, ex V70 2.4TA 2002, ex S40 1.6 2004, ex 850 T5 2.3A 1996, ex 940 B230FK 1997, ex 740GLE 2.3A 1990, ex 440 1.8i tulipharvester 1995
Kauniainen

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3343
  • Boxy, but good
Vs: 740 startti ja sähköongelma
« Vastaus #4 : 12.05.2012, 10:27:38 »
Joo automaatti on kyseessä. Ja todellakin aiemmin nimenomaan kosteilla keleillä sama ongelma, mutta eipä ole ollu mittaria paikalla ennemmin. Voisko tuo olla virtalukon pohjassa jotenkin? Juuri nyt en tarkkaan muista, mutta tuleekos sieltä akulta oleva virtajohto yleensä samassa nipussa jonkin matkaa tuon herätteen kera? Eli jotain hinkkautunu kuorettomaksi ja sitten vuotaa väliin.
Ei tule samassa nipussa.
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

s73

  • Vieras
Vs: 740 startti ja sähköongelma
« Vastaus #5 : 12.05.2012, 13:52:52 »
jos pnp-kytkin on ehyt, voi olla startti hajalla. :(

Poissa Kaziganth

  • Biokaasumies / Karaokemestari
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4106
  • Hämeen hitain
Vs: 740 startti ja sähköongelma
« Vastaus #6 : 12.05.2012, 14:05:42 »
jos pnp-kytkin on ehyt, voi olla startti hajalla. :(

On siellä jotain muutakin häikkää, kun kerran herätteeseen tulee koko ajan virta.

Varmaan kannattaa kattoo onko virtalukon pohja missä kunnossa
No kun halvalla sai.

Poissa jpajula

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1232
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 startti ja sähköongelma
« Vastaus #7 : 12.05.2012, 14:31:43 »
Joo ja tosiaan itse startille ei tule solenoidilta eteenpäin virtaa. Toi on oireillu edellisen omistajan hallussakin ja on sitten jonkun ajan jälkeen korjaantunu itsestään. Oliskohan tossa moosella ollu saman tyyppistä vikaa joskus, kun jäi startti huutamaan. Mullakin muuten jäi tuossa kertaalleen (ennen mitään remppoja) startti huutamaan ja kertaalleen on käyny niin, että auto lähti käyntiin, mutta valot ei syttyny. Restartti (heh, kyllä näin nörttiä huvittaa, kun volvokin vaatii bootin välillä :)) ) auttoi siihen.
« Viimeksi muokattu: 12.05.2012, 14:40:27 kirjoittanut jpajula »
---
V70 2.5TA CrEd 2005, ex V70 2.4TA 2002, ex S40 1.6 2004, ex 850 T5 2.3A 1996, ex 940 B230FK 1997, ex 740GLE 2.3A 1990, ex 440 1.8i tulipharvester 1995
Kauniainen

Poissa jpajula

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1232
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 startti ja sähköongelma
« Vastaus #8 : 12.05.2012, 14:38:59 »
Jaaha, se olikin moosella korjaantunu ration vaihdolla. Millähän minä saisin tuon JVC:n tuolta ulos ilman niitä rautoja... yritin kerran, eikä onnistunu. Mutta taidanpa nyt alkuunsa mittailla nuo solenoidille tulevat virtajohdot, jotta vuotaako ne suoraan runkoon jostain. Katotaan riittääkö mittarin tarkkuus tuommoisiin häviöihin.
---
V70 2.5TA CrEd 2005, ex V70 2.4TA 2002, ex S40 1.6 2004, ex 850 T5 2.3A 1996, ex 940 B230FK 1997, ex 740GLE 2.3A 1990, ex 440 1.8i tulipharvester 1995
Kauniainen

The moose

  • Vieras
Vs: 740 startti ja sähköongelma
« Vastaus #9 : 12.05.2012, 14:57:45 »
eikäkun mulla oli 2 savuttavaa laitetta kabiinissa.

eli se pnp kytkin oli rikki ja alkoi savuttamaan eikä auto startannut ja sit mankka savus syystä tai toisesta.

Poissa jpajula

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1232
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 startti ja sähköongelma
« Vastaus #10 : 12.05.2012, 15:52:51 »
Jepajepa. PNP-kytkin toimii, eli kun heittää vaihteen silmään, niin katkee virrat siitä herätteeltä. Ja herätevirtajohto tulee siihen startille saman johtonipun sisällä, kuin startin virtajohdotkin. Tämän lisäksi heräte vuotaa maihin ja ihan kunnolla. 155ohmia oli vastus mitattuna koneen takaosan maakapelin ja herätteen liittimen välillä. Siellä on ihan asiallista kumisukkaa nipuissa, mutta sitten näkyy myös erkkaa tai muuta olevan köytetty sinne alle. Toi startille menevä johtonippu on kiinni tämmösessä laipassa (otan ja lainaan Hembalandin kuvaa tähän), joka on siis tuon huohotuspöntön ja laturin välissä noilla kahdella pultilla kiinni:



Mikäs se on ja mitä pitää huomioida, kun irrottaa toisen noista pulteista, että saa sen johtokasan irti sieltä? Siellä on sitten niputettu myös noita antureiden johtoja joukkoon tummaan. Minähän tosin otin ja pesin tuosta koneesta enimmät kököt ennen jakopään tiivisteiden vaihtoa ja siinä voisi olla syy, miksi tuolla on jotain jossain. Tosin vedestä pitäs tulla enemmän resistanssia. Tässä alkaa hiipimään mieleen, että onkohan noita sähköjä puuhastellu joku jakojäännös macgyver.
---
V70 2.5TA CrEd 2005, ex V70 2.4TA 2002, ex S40 1.6 2004, ex 850 T5 2.3A 1996, ex 940 B230FK 1997, ex 740GLE 2.3A 1990, ex 440 1.8i tulipharvester 1995
Kauniainen

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 740 startti ja sähköongelma
« Vastaus #11 : 12.05.2012, 16:08:15 »
Sulla on ainakin virtalukonpohjassa jotakin pielessä jos siihen herätepiuhaan tulee +12 vaikka avaimet taskussa. Ja toisaalta startin kunnon voit testata hyppyyttämällä siihen heräteliittimeen akulta suoraan +12 ja kokeilla, lähteekö pyörittämään. Ja onko tuossa herätenastassa +12 kun se on kiinni startin liittimessä, ts vuotaako se plussaan jostakin vai onko siellä ihan oikesti sähköä koko ajan?
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa jpajula

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1232
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 startti ja sähköongelma
« Vastaus #12 : 12.05.2012, 16:22:44 »
Jaa-a, toi pitää mitata vielä. Ymmärsinkö oikein, että virransyöttö menee ensin suoraan PNP:lle, sieltä suoraan virtalukolle ja sieltä sitten suoraan tonne startille? Mä kattelin jo nappejakin, jotta laitan tarvittaessa nappistartin, jos toi on pielessä ja virtalukon pohjaa ei löydy helposti. Vastusta kun mittasin, niin mulla oli tosiaan akun miinusnapa irti ja se herätepiuha muodostaa rungon kanssa virtapiirin. Voiko virtalukko suoraan työntää maihin vai olisko se kuitenkin tossa piuhassa? Mä nyt kuitenkin avaan jossain vaiheessa sen johtonipun (osa piuhoista on turhan soivalla kireydellä muutenkin...) ja vetäsen sitten jonkun velcrokiinnitteisen systeemin tilalle, jotta on helppo tarvittaessa avata ja sulkea (sanoo nimim. "dynaamisessa ympäristössä" johdotuksia vetänyt joskus nippusiteillä).
---
V70 2.5TA CrEd 2005, ex V70 2.4TA 2002, ex S40 1.6 2004, ex 850 T5 2.3A 1996, ex 940 B230FK 1997, ex 740GLE 2.3A 1990, ex 440 1.8i tulipharvester 1995
Kauniainen

Poissa Kaziganth

  • Biokaasumies / Karaokemestari
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4106
  • Hämeen hitain
Vs: 740 startti ja sähköongelma
« Vastaus #13 : 12.05.2012, 18:47:36 »
heräte menee akulta virtalukolle, siitä pnp-kytkimelle ja siitä startille.

E: http://360.haubits.net/VolvoRacing.se/volvo_740__1989.pdf siinä on linkki :)
« Viimeksi muokattu: 12.05.2012, 19:59:36 kirjoittanut Kaziganth »
No kun halvalla sai.

s73

  • Vieras
Vs: 740 startti ja sähköongelma
« Vastaus #14 : 12.05.2012, 19:17:24 »
virtalukon pohja maksaa sinisellä n30e.

 

Carcom Oy  Elekma