Joskus parisen vuotta sitten kirjoitin landian puolelle lämppärin kennon vaihto-ohjeet, kun merikontistani alkuperäinen kenno alkoi vuotamaan. Tämä juttu koskee vain ilmastoitua mallia ja epäsuorasti asiat sopivat myös ilmastoimattomaan malliin.
No, laitoin tilalle nissenssin kennon, joka hajosi tasan kahden vuoden käytön jälkeen.
Lämmin ja ehdoton suositukseni tuon nissensin kokeilun jälkeen on, että:
Älä missään tapauksessa hairahdu tekemään niin!
Nissensin kennon
on merkittävästi heikompi rakenteellisesti (eilen tutkittu ja tarkastettu) ja se ei lämmitä muutoin niin lämmintä bensiini-krematoriota kuin vajaalla (n. 40%) teholla verrattuna alkuperäiseen.

Lisäksi se muodostaa huomattavan suuren vastuksen läpivirtaavalle ilmalle, joka entisestään heikentää sen muutoinkin heikkoa lämmitystehoa. Läpivirtausvastus tulee rakenteesta, joka ei johdu tiheästä rivoituksesta, vaan kennon sisällä olevista isoista putkista, joka ryöstävät kennon pinta-alasta liki 50%.
Lisäksi se ei ole mitoiltaan ns. "bolt on", vaan kennoa joutuu tiivistämään ympäriltä. Itse tein sen pistooli uretaanivaahdolla (ei siis pelkkä purkkiursku), joka toimii hommassa oikein hyvin ja on mahdollista poistaa jälkikäteen suhteellisen kätevästi.
Tämän tasan 2-vuotiaan kennon leviäminen johtui rakenteellisesta heikkoudesta päädyssä. Eli materiaali on liian ohutta ja lämpörasituksen tulos. Kenno halkesi putkien puoleisesta päädystään liki puoleen väliin. Alku halkeaman vuotamisen esti uretaanivaahto.
Jos veisin kennoa myyjälle näytettäväksi, niin todennäköisesti myyjä väittäisi halkeaman johtuvan siitä, että putkiliitäntöjä on väännelty. No, kenno oli paikallaan tasan kaksi vuotta ja uretaanit vuoden, liikahtamatta milliäkään siinä välillä. Joten siitä voi päätellä, oliko halkeamisen syy mekaaninen kömpelyyttä, vaiko rakenteellinen vika!

Eli älä missään tapauksessa hairahdu maksamaan sitä €150,- siitä muovipäätyisestä nissensin kennosta, vaan osta heti metallinen. Joko käytetty, tarvike tai alkuperäinen, jollet tykkää erityisesti lämppäri remonteista.
Jos
sinisen tiskin hinta ei innosta, niin jenkeistä saa tarvike metalli-kennon siinä $100,- (+ rahti) hintaan. Ja se tulee halvemmaksi kotiovelle toimitettuna kuin
sinisen tiskin hinta.
Laitan kuvat levinneestä nissensin kennosta myöhemmin (joko tänään tai viikon päästä)

Jos en tänään ehdi laittamaan kuvia, niin viikon päästä siksi, että köyhänä en viitsi maksaa kuvan laitosta €12,- per Mt.
ps. hommaan meni talli-aikaa enää hitusen vajaat 6h tupakki ja BS-taukoineen, kun ekalla kerralla koko remppa vei 14h...

Liekö treenaminen tekee harjoituksella mestarin?
