Autodiagnoosi  Carcom Oy

C70 T5 -98 jäähdyttimen puhaltimen toiminta

  • 13 Vastauksia
  • 6528 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa TMOS

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 682
C70 T5 -98 jäähdyttimen puhaltimen toiminta
« : 24.05.2012, 16:59:57 »
Olen tässä jo hetken ihmetellyt, että miten tuon jäähdyttimen puhaltimen pitäisi toimia?

Releessä lukee 2-speed:



En kuitenkaan ole ikinä huomannut muita nopeuksia kuin täysillä tai pois päältä. Sain purkaamolta koittaa kaksi vuotta vanhasta autosta otettua relettä, ja silläkään ei toiminut kuin täysi nopeus tai pois päältä.

Miten tuon ilmastoinnin kanssa pitäisi olla. Pitäisikö hitaampi nopeus olla aina silloin päällä kun on ilmastointi päällä? Ja lähteekö se puhallin heti päällä kun laittaa ilmastoinnin päälle? Minulla menee noin 20s kunnes puhallin lähtee päälle ilmastoinnin kytkemisestä, mutta silloinkin se tuntuisi huutavan täysillä. Toinen mitä olen huomannut, niin vaikka olisi kuinka kuuma, niin puhallin ei jää ikinä päälle auton sammuttamisen jälkeen.

Mistä tuo saa lämpötilatietoja/mikä sitä ohjaa? Samasta anturista joka on termarin kotelossa? Lämpömittari kuitenkin toimii ja näyttää ihan luotettaa jopa OBD-pistokkeen kautta.





Tai sitten puhallin ei vain ole minun aika ikinä huutanut oikeasti täysillä, vaan aina sillä ekalla nopeudella...  ;D
« Viimeksi muokattu: 27.05.2012, 11:41:50 kirjoittanut TMOS »

C70 T5 Showroom
S80 TDi (Isän), C30 T5 (Äidin)
Vikakoodien lukua, Tampere.

Poissa sheiggi

  • Niki Lauda
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1375
  • Fire Walk with Me
Vs: C70 T5 -98 jäähdyttimen puhaltimen toiminta
« Vastaus #1 : 24.05.2012, 19:06:12 »
Empä itekkää ole ku yhen vauhdin huomannu, tai sitte jo jonkin verran ääntä pitävä flektin laakeri vaikuttaa että pyörii vaa enää yhellä nopeudella. Mulla joku hämärä muistikuva että olis joskus jäänny minuutiks tai kaheks huutamaan sammuttamisen jälkee, tais olla vielä syksyä ja ihmettelin asiaa ku tää ei helteellä ikinä tapahtunu.  :o
850 sedan harmaa 2.4 10v manuaali 1995, 2008--2010
"Hopee nopee"
C70 safran 2.3 T5 automatic 2000, 2010--2013 "Upee cupee"
S60 musta D5 manuaali 2004, 2013-->2015

Poissa TMOS

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 682
Vs: C70 T5 -98 jäähdyttimen puhaltimen toiminta
« Vastaus #2 : 24.05.2012, 19:27:02 »
Empä itekkää ole ku yhen vauhdin huomannu, tai sitte jo jonkin verran ääntä pitävä flektin laakeri vaikuttaa että pyörii vaa enää yhellä nopeudella. Mulla joku hämärä muistikuva että olis joskus jäänny minuutiks tai kaheks huutamaan sammuttamisen jälkee, tais olla vielä syksyä ja ihmettelin asiaa ku tää ei helteellä ikinä tapahtunu.  :o

Mä sitä käsin pyörittelin ja heiluttelin, mutta ei ollut väljää eikä ylimääräisiä ääniä...

Mulla ei kyllä ole ikinä (kolmen vuoden aikana) jäänyt hetkeksikään päälle sammutuksen jälkeen. Vaikka sammuttaisi auton kun flekti huutaa täysillä, niin se lopettaa heti kun kääntää virrat pois.

C70 T5 Showroom
S80 TDi (Isän), C30 T5 (Äidin)
Vikakoodien lukua, Tampere.

hevonen

  • Vieras
Vs: C70 T5 -98 jäähdyttimen puhaltimen toiminta
« Vastaus #3 : 24.05.2012, 20:20:31 »
Veikkaan että toimii oikein mutta ette koskaan ole kuulleet kuin sen 1. nopeuden... :)
Ydin on lähes melt down olotilassa kun 2. nopeus kytkeytyy.

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: C70 T5 -98 jäähdyttimen puhaltimen toiminta
« Vastaus #4 : 25.05.2012, 10:37:33 »
Ei jää mun 99 mallisessakaan yleensä puhallin päälle, kun auton sammuttaa.
Tossa kun keväällä taistelin kaasuläpän kanssa ja virtalukon kanssa joutui rutkaamaan moneen kertaan, niin sitten kerran jäi puhallin päälle ja oli päällä varmaan 5 minuuttia, vaikkei kone ollut edes kovin kuuma.

Pitääkin tutkia kytkiksestä miten tuo on oikein toteutettu.
« Viimeksi muokattu: 25.05.2012, 10:39:08 kirjoittanut Justus »

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: C70 T5 -98 jäähdyttimen puhaltimen toiminta
« Vastaus #5 : 25.05.2012, 20:35:10 »
Sähkötuuletin toimii kahdella nopeudella moottorin lämpötilasta ja ilmastointijärjestelmän paineesta riippuen.
Polttoneste- ja sytytysjärjestelmän ohjausyksikkö ohjaa tuuletinta elektronisesti tuulettimen releen välityksellä.
Sähkötuuletin voi käynnistyä myös sytytysvirran ollessa katkaistuna.
Nopeusspeksejä en löytänyt.

Tuossa releessä ei ole mitään ihmeellistä sisällä. Itse asiassa vain kaksi relettä, joita ohjataan erikseen.

Jossain foorumilla oli juttua, että puhaltimen pitäisi aina mennä päälle, kun A/C on saavuttanut toiminta paineensa ja pysyä päällä, kunnes A/C menee pois päältä. Eikä se muuten juuri päällä olekaan. Pitäisi kuulemma kuulua ero eri käyntinopeuksilla. Sen täysnopeuden aikankin huomaa, kun auton pysäyttää ajon jälkeen.
A/C-järjestelmässä on korpeapainekytkin, jolta ECU saa tiedon järjestelmän paineesta.

No seuraavn kerran tarvii kuulostella meneekö tuuletin muka päälle kun A/C on päällä.

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: C70 T5 -98 jäähdyttimen puhaltimen toiminta
« Vastaus #6 : 25.05.2012, 20:39:21 »
Nuo nopeudethan ja rele on helppo testata ottamalla tuo keskimmäinen liitin irti ja maadoittamalla releen liitin 1 ja 2 vuorotellen. Ei yhtä-aikaa!
Jotkut on rakentaneet pakkokytkimiäkin tuohon.

Sit on versioita, joissa on vain yksi nopeus tuulettimella.
« Viimeksi muokattu: 25.05.2012, 20:46:00 kirjoittanut Justus »

Poissa TMOS

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 682
Vs: C70 T5 -98 jäähdyttimen puhaltimen toiminta
« Vastaus #7 : 25.05.2012, 21:04:27 »
Nuo nopeudethan ja rele on helppo testata ottamalla tuo keskimmäinen liitin irti ja maadoittamalla releen liitin 1 ja 2 vuorotellen. Ei yhtä-aikaa!
Jotkut on rakentaneet pakkokytkimiäkin tuohon.

Pitää kokeilla. Ja polttaa koko auto....  :)

C70 T5 Showroom
S80 TDi (Isän), C30 T5 (Äidin)
Vikakoodien lukua, Tampere.

Poissa sheiggi

  • Niki Lauda
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1375
  • Fire Walk with Me
Vs: C70 T5 -98 jäähdyttimen puhaltimen toiminta
« Vastaus #8 : 25.05.2012, 21:18:00 »
Nii kai sulla oli palovakuutus kunnossa?  ;D
850 sedan harmaa 2.4 10v manuaali 1995, 2008--2010
"Hopee nopee"
C70 safran 2.3 T5 automatic 2000, 2010--2013 "Upee cupee"
S60 musta D5 manuaali 2004, 2013-->2015

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: C70 T5 -98 jäähdyttimen puhaltimen toiminta
« Vastaus #9 : 25.05.2012, 21:27:25 »
Pitää kokeilla. Ja polttaa koko auto....  :)

Mites se siitä syttyis, onhan siellä sulakekin välissä  ;D

Tommosta löytyi 960:lle
                          Kytkeminen   Irtikytkeminen 
                                 R134a    R134a 
suurpainekatkaisu        20 bar   30 bar 
puhallin, puolinopeus   18 bar    14 bar 
puhallin, täysnopeus    23 bar    19 bar 

Poissa TMOS

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 682
Vs: C70 T5 -98 jäähdyttimen puhaltimen toiminta
« Vastaus #10 : 27.05.2012, 11:41:11 »
Nuo nopeudethan ja rele on helppo testata ottamalla tuo keskimmäinen liitin irti ja maadoittamalla releen liitin 1 ja 2 vuorotellen. Ei yhtä-aikaa!
Jotkut on rakentaneet pakkokytkimiäkin tuohon.

Sit on versioita, joissa on vain yksi nopeus tuulettimella.

Saisikos tuohon rakennettua köyhänmiehen turbotimerin, eli viiverele puolinopeuteen. Jäisi aina flekti päälle esim. 30 sekunniks sammutuksen jäljeen. Tiedä sitten onko siitä mitään hyötyä.  :D

C70 T5 Showroom
S80 TDi (Isän), C30 T5 (Äidin)
Vikakoodien lukua, Tampere.

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: C70 T5 -98 jäähdyttimen puhaltimen toiminta
« Vastaus #11 : 27.05.2012, 17:18:01 »
Saisikos tuohon rakennettua köyhänmiehen turbotimerin, eli viiverele puolinopeuteen. Jäisi aina flekti päälle esim. 30 sekunniks sammutuksen jäljeen. Tiedä sitten onko siitä mitään hyötyä.  :D
saishan siihen helposti,lisäis vaan aikareleen

Poissa Teutori

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1136
  • MB CLK Coupe, kesällä Honda
Vs: C70 T5 -98 jäähdyttimen puhaltimen toiminta
« Vastaus #12 : 27.05.2012, 20:45:04 »
Jos on automaatti ilmastointi, ja se on päällä, niin flekti käu koko ajan.  ;)
MB CLK  -04  MB A160 -04
Pösö XR -04  Honda CBR 1000F -94
Ex:ät  BMW 318 - 04 Volvot S60 2.5T-04  S80 -99 855 Tdi -97  ja pari 440:stä

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: C70 T5 -98 jäähdyttimen puhaltimen toiminta
« Vastaus #13 : 27.05.2012, 21:33:10 »
Jos on automaatti ilmastointi, ja se on päällä, niin flekti käu koko ajan.  ;)

Ei käy, ainakaan omassani, just eilen tsekkasin.
Pitäis mennä päälle vasta, kun A/C on saavuttanut toiminta paineensa. 960:ssä se on 18 bar-> puhallin puolinopeudelle
70:n käynnistys painetta en tiedä, mutta lienee samaa luokkaa.

 

Carcom Oy  Elekma