Futurez  Kulkukoira

pakokaasun valo palaa

• 45 Vastauksia
  • 15207 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

VolvoMan740

• Vieras
pakokaasun valo palaa
« : 25.05.2012, 16:55:18 »
Joo eli alko palaa tollanen varotusvalo, vihertävä kolmio ja jotain mustaa sen sisällä, se joka kuvaa... Vikaa pakokaasunpuhdistuksessa.
Mistä vois johtua, ol 98 tankissa ja laitoin 95 sekaan, ajoin kotio ja aamusella ku lähin niin valo sytty. missä vikaa vois olla vai johtusko bensan laadusta? (on enne toiminu noiden sekotuksella eikä oo ollu ongelmaa. Nytkin toimii hyvin mutta valo palaa!? ??? mistä aloittaisin?

Poissa Acke

• Global Moderator
  • Turbo
  • *
Vs: pakokaasun valo palaa
« Vastaus #1 : 25.05.2012, 17:34:53 »
Lambdavalolta kuullostaa, eli moottorinohjauksen vikavalo. Olettaisin että 740 kyseessä? Jos toi on LH2.4 niin löytyy tulitikkuaskin kokoinen musta muovinen rasia konehuoeesta josta saa luettua vikakoodit. Ohjet täällä. Vai oliko toi "vikaa pakokaasunpuhdistuksessa" sieltä luettu? Viittaisi mahdolliseen EGR:ään tai lambdaan...
Ei se johdu bensasta jos oot 98e ja 95e käyttänyt.

VolvoMan740

• Vieras
« Vastaus #2 : 25.05.2012, 17:46:49 »
Joo 740 on kyseessä. b200f kone ja vm. 89. En tiedä mitä toi LH2.4 meinaa, missä tuon tulitikkuaskin kokosen boxin pitäs olla? voin tarkistaa onko sielä sitä.
Meinasin että lambda ois kyseessä mutta pelkäsin jo kattia. päästöt on kylläkin aika hyvät että tuskin katissa mitään on. onko tuo lambda anturi konehuoneessa vai pakoputkistossa? ja onko kuinka kallis osa ja kallis vaihtaa? :-\

Poissa hukka

• Hukkapätkä
  • Turbo
    • Mun V70
« Vastaus #3 : 25.05.2012, 17:54:45 »
Joo 740 on kyseessä. b200f kone ja vm. 89. En tiedä mitä toi LH2.4 meinaa, missä tuon tulitikkuaskin kokosen boxin pitäs olla? voin tarkistaa onko sielä sitä.
Meinasin että lambda ois kyseessä mutta pelkäsin jo kattia. päästöt on kylläkin aika hyvät että tuskin katissa mitään on. onko tuo lambda anturi konehuoneessa vai pakoputkistossa? ja onko kuinka kallis osa ja kallis vaihtaa? :-\

Lambda on helppo itse vaihtaa. On kiinni katissa yhdellä pultilla. Siitä menee johdot konehuoneeseen, siellä on liittimet. Uuden lambdan mukana tulee uudet johdot!  Uusi maksaa muistaakseni noin 70€

LH2.4 tarkoittaa ruiskun tyyppiä.
V70 mk1. Tdi+man. 1998.

Poissa Acke

• Global Moderator
  • Turbo
  • *
« Vastaus #4 : 25.05.2012, 17:55:27 »
Toi vikakoodien lukulaite on kuskijn puolen iskaritolpassa, tossa "vikakoodien luku" aiheessa lyötyy kuva;

Moottorinohjaus ei tiedä katalysaattorin kunnosta mitään, lambda on tossa luultavasti kiinni pakoputkessa/lambdan etuosassa. Lambdoja on paljon erilaisia tarjolla, mutta hyvä maksaa muistaakseni noin 100-150€. Biltemasta saa kylla 70 eurolla...
Yritä nyt kuitenkin lukea ne koodit ensin niin tietää vähän mistä lähtee etsimään sitä vikaa.

Poissa hukka

• Hukkapätkä
  • Turbo
    • Mun V70
« Vastaus #5 : 25.05.2012, 17:56:34 »
Niin se tulitikkuaskin kokoinen vikakoodien lukulaite on kuskinpuolella, konehuoneessa lokasuojassa, lähellä iskaritolppaa.
V70 mk1. Tdi+man. 1998.

VolvoMan740

• Vieras
« Vastaus #6 : 25.05.2012, 18:37:50 »
Voisko joku laittaa s-posti osoitteen niin lähetän kuvan että onko tuo se vika koodien lukulaite. en osaa tänne laittaa. :)

VolvoMan740

• Vieras
« Vastaus #7 : 25.05.2012, 20:26:17 »
Kävin auton alla, luulen tietäväni missä lambda on.
pakoputki kun yhtyy yhdeksi isoksi putkeksi, sen jälkeen tulee lambda ja sitten katti?
sen jälkeen äänenvaimentimet.
itse anturin poisto ei näyttäny olevan mahoton tehtävä, mutta siittä ku lähtee johot konehuoneeseen niin miten vaikee toi johto on irottaa ja laittaa uusi tilalle? :-\

Poissa Huikkoster

• VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #8 : 25.05.2012, 20:42:17 »
Puhalletaas pilliin ja palataan perusteisiin :). "Lambda"valo itsessään ei suoraan sano että juuri lambda on rikki. Se on yleinen moottorinohjauksen vikavalo ja voi kertoa vaikka mistä. Eli valon palaessa on luettava vikakoodit.

Poissa ToniA

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #9 : 25.05.2012, 20:45:18 »
Meinasin just kirjoittaa samaa kuin Huikkoster.

Montakohan lambda-anturia Volvoista on vaihdettu turhaan, eli vain siksi että moottorinohjauksen vikavalon symbolissa on λ-merkki. Autoissa käytetään yleisesti symbolia jossa on moottorin kuva ko. vikavalossa, ei silloinkaan ensimmäinen toimenpide yleensä ole moottorin vaihto ;D

Tämä ei tietenkään tarkoita sitä etteikö lambda-anturi voisi olla viallinen.

Poissa Huikkoster

• VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #10 : 25.05.2012, 20:49:08 »
Tähän on kyllä sanottava että toimii myös toisinpäin. Monesti on vaihdettu aivan turhaan muita osia viallisen lambda-anturin takia. Tämä on opittu kantapään kautta :D

VolvoMan740

• Vieras
« Vastaus #11 : 26.05.2012, 00:06:10 »
No enpä tullu tosiaan ajatelleeksi, siksi kysyinkin mitkä voisi olla vikana?
En nyt sano varmaksi mutta olin haistavinani ylimääräistä bensan hajua kun auto oli tyhjäkäynillä, en oo varma. mihin tämä viittaisi, pitäs viiä korjaamolle jos ne lukis noi vikakoodit. :)

Poissa Huikkoster

• VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #12 : 26.05.2012, 00:11:48 »
Vikakoodien luku on itse tehtynä oikeasti helppoa ;).
Konehuoneesta etsit sen jo mainitun mustan vikakoodien lukurasian josta nostat kannen pois.
Sitten otat siinä olevan johdon jonka laitat ensimmäisenä reikään nro 2.
Painat nappia pari sekuntia ja katsot mitä se vilkuttelee. Jos näyttää jotain muuta kuin 1-1-1, silloin painat uudestaan jolloin tulee joko seuraava tai sama koodi uudestaan.

Poissa mikan

• Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
« Vastaus #13 : 26.05.2012, 03:27:52 »
No enpä tullu tosiaan ajatelleeksi, siksi kysyinkin mitkä voisi olla vikana?
En nyt sano varmaksi mutta olin haistavinani ylimääräistä bensan hajua kun auto oli tyhjäkäynillä, en oo varma. mihin tämä viittaisi, pitäs viiä korjaamolle jos ne lukis noi vikakoodit. :)

Hittolainen!    :crazy2:

Lue nämä ohjeet ensin!
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=149.0

Tämä ohje linkattiin sinulle jo Acke:n ensimmäisessä vastauksessa sinulle!   >:(

Jos sinulla on LH2.4 ruisku, niin vikakoodit luet ihan helposti itse yllä linkatun ohjeen mukaisesti.   :(

Luet nastat 2 ja 6, niin tiedät mitä sytkän ja bensan-ohjauslaatikot kertovat tilastaan.  :pomo:

Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa sfrhkki

• Grand Luxe
  • **
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #14 : 26.05.2012, 09:29:34 »
Itse vaihdan tuon valon syttyessä yleensä ensin happianturin, jos vanhalla happianturilla on ajettu päälle 50 tkm.
 :)
Näissä volvoissa on se hyvä puoli, että vikakoodit on helppo lukea itse, mutta jos pitää mennä korjaamolle vikaa analysoimaan, kannattaa miettiä ostaako ja vaihtaako ensin sen anturin. Kokeilu Bosch-anturillakin on reilusti alle satasen.
Sillä kun korjaamolta ei tahdo edes huomen vielä irrota.

Tähän volvoon happianturin vaihtaminen on lisäksi vieläpä ns.helppo nakki.

RallyBaron  Samppasport