Mulla on ollu semmonen käsitys että se pakopaine on vaarallista/haitallista , joka on ennen portin aukeamista . Varsinkin kovilla ahtopaineilla , jos pakopaine rupeaa olemaan suurempi kuin tavoiteltava ahto
Tietysti lisä portti on ok siinä tapauksessa , jos integroitu ei kerkiä / pysty tarpeeksi nopeasti pitämään ahtoja kurissa 
tottakai pakopaine on haitallista mutta hukkaportti aukeaa kun haluttu ahtopaine on saavutettu, pikku mitsussa jossain 2500-3000rpm tuntumassa, jolloin pakokaasun määrä on vielä sellainen että se pääsee virtaamaan pienen pakosiiven läpi.
Mutta kierrosten noustessa ilman sekä polttoaineen määrä kasvaa jonka seuraksena pakokaasujen määrä kasvaa ja kun se ei pääse "vapaasti" poistumaan aiheuttaa se näin painetta pakopuolelle jonka seuraksena lämpötila nousee ja suuri osa männän liike energiasta kuluu pakokaasujen pois saamiseen sylinteristä.
pakoventtiilit kuumenee turhaan ja pahimmassa tapauksessa palaa.
mutta erillinen hukkaportti edes auttaa sitä pakokaasua poistumaan ohi turboahtimen ahdistavan pakopesän. jolloin vedettäessä sinne vinokoneen punarajalla 6-7000rpm nurkille pakopaine pienenee ja lämpötila laskee välttäen turhaa moottorin lämpenemistä sekä valjastaa ne hevoset käyttöön jotka ennen joutuivat työntämään pakokaasun sylinteristä pihalle.
ihanne tilannehan olisi että ahtopaine olisi pakopainetta korkeampi. mutta oliko se tyypillinen että pakopaine on noin 1,5xahtopaine?
2:lla ahtopaineen säätimellä saisi esim erillisen hukkaportin aukeamaan jopa ennen integroitua tai toisinpäin.
näin itse olen asian sisäistänyt jos jollain lisättävää korjattavaa niin kertoo ihmeessä.
mutta nyt taitaa jo mennä OT:n puolelle...