olishan se tietysti mutta tila on kuitenkin rajallinen ja siinähän sitä olisi jotain iltojen ratoksi kun alkaa pakosarjaa nikkaroimaan. minkäs kokoluokan puhallin jos saa tiedustella?
mullekkin alan liikkeestä garretin T3 laipalla switserin s2b:tä tarjottiin mutta mitä se katsastusmies sanoo vai sanooko mitään?
riittäisi vaan pikkumitsussakin 19T#7pesällä potku kun olisi erillinen hukkaportti kaverina. ei nousisi pakopaineet isoilla ahdoilla eikä lämpökuorma...
ja hukkiksen lähtö sen verran ales että se on helppo katin kiinnityksen yhteydessä irroittaa ja tulpata 
Integroitu tai erillinen portti eivät vaikuta pakopaineisiin, kummatkin syöttävät kaman turbiinin ohitse. Ainoastaan isoissa koneissa matalilla ahdoilla ajettaessa ohjataan paljon kaasua turbiin ohitse, on itse portilla ja sen koolla merkitystä pakopaineisiin. Vastaavasti "pienessä" koneessa ja käytettäessä korkeita ahtopaineita, pyritään luonnollisesti ohjaamaan paljon kaasua turbiinille, jotta kompressori pyörisi riittävästi. Hukkaportti ahistaa tai on mitoitettu väärin silloin, kun ahtopaineet alkaavaa "criippaamaan", eli nousemaan hallitsemattomasti. Toisin päin ajateltuna, mikäli portti virtaisi "liikaa" tai "liian hyvin", ei myöskään saavutettaisi välttämättä haluttuja ahtoja. Näin varsinkin, kun puhutaan kovemmista paineista.
Omassa 4cyl 1878 cm3 T4 koneessa ahtopaineen ollessa 2,0 bar, on pakopaine 1,5bar (ahtina Holset HX50 MFS #19 pesällä) ja portti ei kummoisesti ole tuolloin auki (porttina Tial V44). Pienempikin toimisi varmasti hienosti.
Eli turbiinisiiven ja -kotelon koko vaikuttavat ratkaisevasti pakopaineisiin. Tietysti nokka-akselin ajoitus, mutta se on oma juttunsa se.
Tämä siis oma mielipide asiasta...