Autodiagnoosi  Carcom Oy

Subbarikotelon rakentaminen

  • 190 Vastauksia
  • 88598 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Mursu

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1175
  • Näyttää siltä että ei hyvältä näytä
Vs: Subbarikotelon rakentaminen
« Vastaus #90 : 11.03.2011, 04:30:19 »
jaa nytkö se mun ehdotus vasta kelpaa :D

Poissa Silverfang

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 329
  • EX: S60 2.4i -02
Vs: Subbarikotelon rakentaminen
« Vastaus #91 : 11.03.2011, 06:51:37 »
A6. Mielestäni se oli vaan kairannu sopivat reiät orgis hattuhyllyyn. Ihmettelinkin kun ei resonoinu ja pysyi hyvin tahdissa mukana. Oletin että noilla häviää se viimeinenkin tarkkuus toistosta, mutta onpahan ne tietysti käyttötarkoitukseen suunniteltu.

Saa myös antaa vinkkejä mahdollisimman pieneen koteloon soveltuvista elementeistä...

Onhan noilla Free-Aireillakin tavallaan takakontti koppana, vaikkei ihan tiivis olekaan. Se lienee kuitenkin tärkeää että elementin etu- ja takapuolen ääniaallot ei pääse sotkemaan toisiaan eli joku rajaava pinta pitää olla.

Esim. Pioneeriltä löytyy todella pieneen koteloon meneviä littanoita ja monelta muultakin. Eipä ole noiden ääntäkään pahana pidetty.

The moose

  • Vieras
Vs: Subbarikotelon rakentaminen
« Vastaus #92 : 11.03.2011, 07:37:54 »
A6. Mielestäni se oli vaan kairannu sopivat reiät orgis hattuhyllyyn. Ihmettelinkin kun ei resonoinu ja pysyi hyvin tahdissa mukana. Oletin että noilla häviää se viimeinenkin tarkkuus toistosta, mutta onpahan ne tietysti käyttötarkoitukseen suunniteltu.

Saa myös antaa vinkkejä mahdollisimman pieneen koteloon soveltuvista elementeistä...

http://www.radiokulma.fi/kauppa/cat/product_details.php?p=1477
 :pomo:

Paikalla HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1772
  • It's Hip To Be Square
Vs: Subbarikotelon rakentaminen
« Vastaus #93 : 11.03.2011, 09:48:53 »
Onhan noilla Free-Aireillakin tavallaan takakontti koppana, vaikkei ihan tiivis olekaan. Se lienee kuitenkin tärkeää että elementin etu- ja takapuolen ääniaallot ei pääse sotkemaan toisiaan eli joku rajaava pinta pitää olla.
Eli tuo meinaa että hytin ja kontin väliseinä(t) tai mihin se elementti nyt tulee kiinni, pitäs olla suht tiivis?

Entäs ero kontin mahdolliseen resonointiin, karkaahan kotelomallisessakin osa paineesta harakoille (jossei ole hyttiin tiivistetty kuten aikaisemmin esitettiin). Onhan siinä ainakin suurempi tilavuus paineenvaihteluille... ???
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa Silverfang

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 329
  • EX: S60 2.4i -02
Vs: Subbarikotelon rakentaminen
« Vastaus #94 : 11.03.2011, 10:33:13 »
Eli tuo meinaa että hytin ja kontin väliseinä(t) tai mihin se elementti nyt tulee kiinni, pitäs olla suht tiivis?

Entäs ero kontin mahdolliseen resonointiin, karkaahan kotelomallisessakin osa paineesta harakoille (jossei ole hyttiin tiivistetty kuten aikaisemmin esitettiin). Onhan siinä ainakin suurempi tilavuus paineenvaihteluille... ???

Ei niiden väliseinien/hyllyn/selkänojien tarvi tiiviitä olla, eikä helposti saakaan. Freeairissa varmaan riittää sedanissa ihan hyvin sellasenaan kun alkuperäisesti on.

Vaikea sanoa resonoinnista... sitä esiintyy aina kun liikutellaan vähän enemmän ilmaa eli matalilla taajuuksilla. Resonoinnin saa kuriin vaimentamalla ja jäykistämällä pintoja. En täysin ymmärrä mitä meinaat mutta ei paineet juuri mihinkään karkaile mikäli takaluukku on kiinni. Erilaisia asennusvaihtoehtojaon monia mm: elementti kohti takaluukku, elementti kohti takaselkänojaa, elementti matkustamoon. Kaikilla saadaan hiukan eri lopputulos ja paras löytyy varmimmin kokeilemalla. Hyvän siitä vois saada ihan takakoppaan laittamalla mutta ultimaalisissa hifiautoissa on monesti subikin edessä.
Koteloidussa toteutuksessa kotelo toimii eräänlaisena vastajousena elementille ja freeairissa esim takakontti ajaa saman asian kuin kotelo. Helpoin toteutus lienee suljettu kotelo, äänenlaatu on hyvä ja elementti kestää myös tehoa kohtuullisen paljon.
Hifiliikkeissä antavat hyviä vinkkejä toteutukseen ja tarttuuhan sieltä yleensä jotain kotiinvietävääkin mukaan  :)

The moose

  • Vieras
Vs: Subbarikotelon rakentaminen
« Vastaus #95 : 11.03.2011, 17:01:08 »
jos kilpailupohjalta rakennetaan vehkeitä ei hetki sitten saanut ainakaan lisäpisteitä jos subbari oli peräkontissa. kaverinkin toledossa oli subi hanskalokeron tilalla jalkatilaa viemässä.

meitä on niin moneen jonoon, ja osa jää asemalle.

Paikalla HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1772
  • It's Hip To Be Square
Vs: Subbarikotelon rakentaminen
« Vastaus #96 : 12.03.2011, 00:04:24 »
Vaikea sanoa resonoinnista... sitä esiintyy aina kun liikutellaan vähän enemmän ilmaa eli matalilla taajuuksilla. Resonoinnin saa kuriin vaimentamalla ja jäykistämällä pintoja. En täysin ymmärrä mitä meinaat mutta ei paineet juuri mihinkään karkaile mikäli takaluukku on kiinni.
Tarkoitin siis että optimitilanne olisi että kaikki ääni tulisi hyttiin, eikä paineenvaihtelut turhaan pärisyttelisi rekisterikilpiä ja muita kilkkeitä. Toki matalat taajuudet kulkee joka tapauksessa tehokkaammin ja riittävällä vaimennuksella ongelmia ei ole, mutta asennustapakin vaikuttanee asiaan.

Koteloidussa toteutuksessa kotelo toimii eräänlaisena vastajousena elementille ja freeairissa esim takakontti ajaa saman asian kuin kotelo. Helpoin toteutus lienee suljettu kotelo, äänenlaatu on hyvä ja elementti kestää myös tehoa kohtuullisen paljon.
Jep jep, mutta saivarrellen freeairia voisi verrata liian isoon ja vuotavaan koteloon. :D Suljettuja on tullut tähän asti suosittua, nyt vain jotenkin kehtuuttaa tavaratilan uhraaminen isommille koteloille ja on tullut pohdittua näitä vaihtoehtoja. Kompaktia aktiivisubiakin olen harkinnut, mutta kabiiniin en sitä kuitenkaan laittaisi.
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa Mursu

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1175
  • Näyttää siltä että ei hyvältä näytä
Vs: Subbarikotelon rakentaminen
« Vastaus #97 : 12.03.2011, 04:33:03 »
onko sulla penkkien välis sellanen käsinoja? siis takapenkkien?

Paikalla HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1772
  • It's Hip To Be Square
Vs: Subbarikotelon rakentaminen
« Vastaus #98 : 12.03.2011, 09:29:00 »
onko sulla penkkien välis sellanen käsinoja? siis takapenkkien?
Jos suksiluukkua tarkoitat niin on, sitä ajattelin hyödyntää.

Jos kairais sen halkaisijaltaan 10-tuumaseks ja sen taakse vaikka tukeva verhoilulevy kiinni ja elementti siihen... ::)
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa Mursu

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1175
  • Näyttää siltä että ei hyvältä näytä
Vs: Subbarikotelon rakentaminen
« Vastaus #99 : 12.03.2011, 09:45:07 »
Jos suksiluukkua tarkoitat niin on, sitä ajattelin hyödyntää.

Jos kairais sen halkaisijaltaan 10-tuumaseks ja sen taakse vaikka tukeva verhoilulevy kiinni ja elementti siihen... ::)
mä pistääsin subin siihe käsinojan luukkuun mutta sitä vaa vahvistaa jollakin

Poissa Okko

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 861
  • Turbo ja Takaveto
Vs: Subbarikotelon rakentaminen
« Vastaus #100 : 25.03.2011, 19:13:49 »
Mistä sais Helsingistä suht edullisesti MDF levyä et pääsis koteloa askartelemaan. Ja ei tartte olla mitään valmiiks leikattuja paloja, vaan joku 1mx1,5m levy tai parikin. Kotona saa sitä kyllä pilkottua.

Edit: Pikaisella googlauksella Herttoniemen Puukeskus voisi olla hyvä paikka, toinen vaihtoehto Herttoniemen Starkki ja kolmas Sahakonttori Vallilassa.
« Viimeksi muokattu: 25.03.2011, 19:22:20 kirjoittanut Okko »

2x740, 240, 2x9-5, 9-3, 900

Kantti

  • Vieras
Vs: Subbarikotelon rakentaminen
« Vastaus #101 : 25.08.2011, 15:29:23 »
Ite askartelin tuossa kaistanpäästö elikkäs bandpass kotelon tuolle pioneerin 12" subbarille. Valmistajan ohjeen mukaan tein. Laatikko tuli 2x25 litraa. Paremmin tuntus soivan kun mitä vanhassa suljetussa joka tehtiin vaan niin että sopi järkevästi sinne ysilankun takakontin "ylähyllylle" Vielä kun tuon päällystäis tai tekis jonkun hienon peitelevyn niin sais fiksummän näköiseksi tuota...
Vielä kun osais säätää vahvistimen kunnolla niin olis hyvä.......

Poissa Vartsi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 100
  • Jeppistä..
Vs: Subbarikotelon rakentaminen
« Vastaus #102 : 25.08.2011, 18:11:06 »
Vielä kun osais säätää vahvistimen kunnolla niin olis hyvä.......

Tästä voisi koittaa apua tuohon vaffarin säätöön ja täältä löytyy muutoinkin hyviä vinkkejä autopoppien asennuksiin.
Volvo S60 T5 -02

Kantti

  • Vieras
Vs: Subbarikotelon rakentaminen
« Vastaus #103 : 25.08.2011, 22:37:12 »
Noita jo lueskelinkin ja tulostin lapulle niin saa säädellä. Pitäs kyllä mennä yhelle tutulle säädättämään kun se tietää vähä enemmän noista...

Tuommosia on omassa DLS:n vahvarissa. Jotain kuusaa on noista muttei ny ihan täysin oo selvillä...
Tuo sub sonic säädin niin tarkottaako tuo luku että se niinkun poistaa tuota hertsilukua alemmat taajuudet pois vai niinq hä?
Sitten tuo LPF eli alipäästö(kai) sekö niinkun päästää tuota asetettua lukua alemmat eli leikkaa ylätaajuudet pois? Miten nuo noin about kantsii säätää.
Entäs tuo grand bass. Sillä kai saa jonkun korostuksen tietylle alueelle. Kannattaako sitä olla ja mille taajuudelle olis hyvä?.   :buck2:
Subbarina on pioneerin 12" 400/1400W ja vahvarina tuo dls:n ca21(muistaakseni)
Vaikeahan se varmaan on sanoa miten kannattaa laittaa kun toiset tykkää toisesta ja toiset toisesta tyylistä, mutta jotain perus säätö ohjetta tarvis. Musiikkina kuuntelen pääasiassa rokkia/heviä mutta joskus myös vähä popimpaa.....

Vähän meni ehkä OT:ksi. melkeen vois jonku vaffarin säätö topikin tehdä....

Poissa JL

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 229
  • www.vrcf.fi
Vs: Subbarikotelon rakentaminen
« Vastaus #104 : 25.08.2011, 22:48:30 »
Tuo sub sonic säädin niin tarkottaako tuo luku että se niinkun poistaa tuota hertsilukua alemmat taajuudet pois vai niinq hä?

Joo. Sen voi pistää OFF-asentoonkin.

Sitten tuo LPF eli alipäästö(kai) sekö niinkun päästää tuota asetettua lukua alemmat eli leikkaa ylätaajuudet pois? Miten nuo noin about kantsii säätää.

Joo. Aloita vaikka pistämällä se ~60-70Hz:n kohdalle.


Entäs tuo grand bass. Sillä kai saa jonkun korostuksen tietylle alueelle. Kannattaako sitä olla ja mille taajuudelle olis hyvä?.   :buck2:

Kokeilemalla selviää, aloittaisin ilman korostusta.

JL


 

Samppasport  Futurez