Carcom Oy  Elekma

Subbarikotelon rakentaminen

  • 190 Vastauksia
  • 88653 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2021
  • Näpräilijä
Vs: Subbarikotelon rakentaminen
« Vastaus #165 : 16.03.2014, 18:38:42 »
Rakentelin tuossa aikani kuluksi toisen kotelon, sillä edellisen mitat kusi ainakin refleksi kanavan kohdalta, eikä systeemi alkuperäiskoteloon verrattuna ollut kovin kummoinen. Materiaali pysyi samana. Löysin vihdoin Googlen, sekä Alpinen kotisivujen avulla ''product infon'' tuolle elementille. Mikään huippu elementtihän tuo ei todellakaan ole, (SW1243e) mutta nyt pitkällisen säätelyn ja testailujen jälkeen sain mielestäni homman toimimaan.

Parit kuvat vihastuttamaan  :D taaskaan ei tullut otettua kauheasti todisteaineistoa, mutta jotakin tarttui. Lopullisesta tuotteesta ei ole vielä kuvaa, sillä refleksi kanavaa ei ole maalattu, eikä koteloa ole saatu verhoiltua.

Refleksi aukon ''tötterön'' tein raspilla ja viilalla, koko kotelo on tehty minimi työkaluin  :nohnoh


Muoto alkaa hahmottua


Ph1 kotelosta. kuvan oton jälkeen olen jatkanut kanavaa vielä n.25mm ulospäin, nyt toimii  :nuhtelu


Vielä pitäisi hioa ja kitata refleksi kanava, sekä muuten sipistellä koko loota. Loppus vaan toi takatalvi niin pääsis kittaamaan ja maalaamaan!

   
240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

Poissa Sawo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1119
  • www.vrcf.fi
Vs: Subbarikotelon rakentaminen
« Vastaus #166 : 28.04.2014, 19:33:48 »
SPL Dynamicsin XTR380D2:lle meinasin suljettua koteloa johonka elementti magneetti ulospäin. Aikalailla maksimi sisätilavuus on n.54l.
Kuullostaako toi yhtään toimivalta? Ehkä pikkusen ois varaa tehdä korkeempi kotelo, mutta leveys yms on ihan maksimit.

En saanut enää ladattua tuota autosoundin kotelolaskuria, joten en saa kotelon virettä katottua :-[

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2372
Vs: Subbarikotelon rakentaminen
« Vastaus #167 : 02.05.2014, 21:26:20 »
SPL Dynamicsin XTR380D2:lle meinasin suljettua koteloa johonka elementti magneetti ulospäin. Aikalailla maksimi sisätilavuus on n.54l.
Kuullostaako toi yhtään toimivalta? Ehkä pikkusen ois varaa tehdä korkeempi kotelo, mutta leveys yms on ihan maksimit.

En saanut enää ladattua tuota autosoundin kotelolaskuria, joten en saa kotelon virettä katottua :-[

Valmistaja suosittelee 40-70l suljettua koteloa tuolle elementille, eli eipä tuossa pitäisi metsään mennä. Varsinkin kun magneetti ylöspäin meinasit asentaa niin elementti ei syö kotelon tilavuutta. Tuollainen on kuitenkin rungoltaan ja magneetiltaan aika järeän kokoinen. Suljettuhan nyt ei muutenkaan ole niin tarkka mitoitukseltaan kuin refleksikotelo. Tilavuutta pystyy "huijaamaan" jonkin verran lisää myös lisäämällä esim vanua tai villaa kotelon sisälle.

Itsellä on 2kpl 10" XTR:iä n. 40l suljetussa lootassa ja ensi kesäksi oli aikomus juurikin laittaa tuota vaimennusta kotelon sisälle. Oli vähän turhan kireä soundi ilman. Ehdottomasti kyllä oon suljetun kotelon kannalla vaikka samalla rahalla refleksilootalla saisikin enemmän ääntä.
V60 D3 Inscription -20
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa Irual

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 332
Vs: Subbarikotelon rakentaminen
« Vastaus #168 : 07.07.2014, 12:59:55 »
Kertokaahan viisaammat subikotelon refleksiputken sijoituksesta...

Ongelma se että kontti on peltiä jokasivulta ja paine/basso ei oikeen kantaudu kunnolla kabiiniin.

Nyt kontissa 2x12" samassa kotelossa, suljetussa, väliseinällä ja elementit kohti auton takaosaa. Jos haluan "lisää mökää" kabiinin puolelle niin mikä olisi helpoin/paras ratkaisu? Mille seinämälle kotelossa voi refleksiputken laittaa? Onko mitään järkä toteuttaa putki kotelosta hattuhyllyn läpi? Vai voiko putken asentaa kotelon takaseinään jolla se osuisi juuri suksiluukun kohdalle kabiinin suuntaan?

Mitä kantsis tehdä?


AUH

  • Vieras
Vs: Subbarikotelon rakentaminen
« Vastaus #169 : 07.07.2014, 21:33:42 »
Putken voi laittaa mille seinälle hyvänsä. Elä laita refleksi putkea hyllyn läpi koska silloin sulla tulee tavallaan aivan päin jotain viritetty bandbass. Ehkä helpoin ratkaisu olis koittaa parantaa peräkontin ja kabiinin välistä hengitystä.

Poissa Suoli

  • Vastarannan kiiski
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1745
    • "T5RS70XC"
Vs: Subbarikotelon rakentaminen
« Vastaus #170 : 07.07.2014, 21:36:33 »
Putken voi laittaa mille seinälle hyvänsä.

Paitsi ei mieluiten subeja vastakkaiselle seinälle.
874 2.3 T5 -96          V70R 2.4T AWD -00          V60 3.0 T6 AWD -11

IG: @streetspiritgarage

Poissa Irual

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 332
Vs: Subbarikotelon rakentaminen
« Vastaus #171 : 08.07.2014, 02:53:39 »
Putken voi laittaa mille seinälle hyvänsä. Elä laita refleksi putkea hyllyn läpi koska silloin sulla tulee tavallaan aivan päin jotain viritetty bandbass. Ehkä helpoin ratkaisu olis koittaa parantaa peräkontin ja kabiinin välistä hengitystä.

Okei. Eli rälläkkää käteen ja peltiä pois.

Paitsi ei mieluiten subeja vastakkaiselle seinälle.

Ei siis putkea suksiluukun kohdalle...

Poissa Hiltsu

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2369
  • Volvo V70 2.5TDI 1999
Vs: Subbarikotelon rakentaminen
« Vastaus #172 : 08.07.2014, 22:59:04 »
Okei. Eli rälläkkää käteen ja peltiä pois.

Ei siis putkea suksiluukun kohdalle...
Tiet kotelon niin jotta elementti ja refkeksiputki on kabiiniin päin.

Poissa Irual

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 332
Vs: Subbarikotelon rakentaminen
« Vastaus #173 : 10.07.2014, 13:30:45 »
Tiet kotelon niin jotta elementti ja refkeksiputki on kabiiniin päin.

Sekö ei haittaa mitään että elemnttien edessä ei ole vapaata tilaa?

Poissa Hiltsu

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2369
  • Volvo V70 2.5TDI 1999
Vs: Subbarikotelon rakentaminen
« Vastaus #174 : 10.07.2014, 13:53:02 »
Sekö ei haittaa mitään että elemnttien edessä ei ole vapaata tilaa?
Eihän se optimi ole.
Mutta esin Peränurkan pösössähän on koppa eteenpäin pauhaamassa, ja ihan hyviä lukemia se soi.

Poissa Irual

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 332
Vs: Subbarikotelon rakentaminen
« Vastaus #175 : 10.07.2014, 18:24:27 »
Eihän se optimi ole.
Mutta esin Peränurkan pösössähän on koppa eteenpäin pauhaamassa, ja ihan hyviä lukemia se soi.

Öykei.

Eipä tossa nyt tarkotus oo lukemia hakea, kuhan sais ees jonkin kuulosen äänentoiston aikaseks.

On vaa niin pirun eristyksissä kabiinista toi kontti...

AUH

  • Vieras
Vs: Subbarikotelon rakentaminen
« Vastaus #176 : 11.07.2014, 01:56:18 »
Jos valihet tuon elementit+putki suksiluukkua kohti vaihtoehdon niin huomio se et täytyy sit pitää keski kyynärnoja/suksiluukku auki jos haluat jotain sieltä kuulla. Ite kyllä kallistusin hattuhyllyn reijittämises puolelle. Laittaa vaikka pari 6" aeroport päätyä niin saa helposti siistiksi sen tai vaikka joku hyvin hengittävä kangas reikien päälle.

Poissa Irual

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 332
Vs: Subbarikotelon rakentaminen
« Vastaus #177 : 11.07.2014, 10:07:35 »
Jos valihet tuon elementit+putki suksiluukkua kohti vaihtoehdon niin huomio se et täytyy sit pitää keski kyynärnoja/suksiluukku auki jos haluat jotain sieltä kuulla. Ite kyllä kallistusin hattuhyllyn reijittämises puolelle. Laittaa vaikka pari 6" aeroport päätyä niin saa helposti siistiksi sen tai vaikka joku hyvin hengittävä kangas reikien päälle.

Melkein kokoajanhan sen suksiluukku on muutenkin auki... mutta kyllähän sen hattuhyllyn reittäminen olis varmaan se käytännöllisyyttä ajatellen toimivin ratkaisu. Mutta miten se sitten äänenlaadullisesti yms toimii...

AUH

  • Vieras
Vs: Subbarikotelon rakentaminen
« Vastaus #178 : 11.07.2014, 10:51:56 »
Kyllä se äänenlaadullisesti toimii. Esim 2x6" aeroport päät on jo niin isot et luulis sieltä kontis alkavan äänen tulemaan kabiinin puolelle. Ite ratkaisin vastaavan ongelman viimeksi laittamalla nuclearin bandbass laatikkoon ja sit putki hyllyn läpi ja autona oli väyrys mese. Tossa bandbass laatikossa tuo putken tuominen hyllyn läpi toimii koska kaikki ääni tulee sieltä putkesta.

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1773
  • It's Hip To Be Square
Vs: Subbarikotelon rakentaminen
« Vastaus #179 : 24.08.2015, 19:40:05 »
Mahtasko ~ 16 mm vanerista saada riittävän tukevan suljetun kopan 10" elementille? Kulkeutui tuossa "jokunen" metri 50 cm leveetä levynjämää tallille...  :P

Riippuu tietysti vähän minkämallista alkais suunnittelemaan, ja voihan sinne laittaa tukea sisälle.
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

 

RallyBaron  Samppasport