Ateho  Elekma

Lukkoperät takavetovolvoihin?

  • 538 Vastauksia
  • 211465 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa bolinder

  • VRCF Ry jäsen 2021
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1313
  • www.vrcf.fi
Vs: Lukkoperät takavetovolvoihin?
« Vastaus #525 : 02.02.2019, 15:29:58 »
Sitten muutakuin hommat vanhempi 27 perän, tai sitten tuohon 30 perään lukon, siihen hän sopii sama lukko kun 1030/1031 perissä

Paikalla Jambo

  • VRCF Ry jäsen 2021
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2066
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: Lukkoperät takavetovolvoihin?
« Vastaus #526 : 02.02.2019, 17:18:05 »
Sitten muutakuin hommat vanhempi 27 perän, tai sitten tuohon 30 perään lukon, siihen hän sopii sama lukko kun 1030/1031 perissä

Ei sovi. Vetarien boorit ainakin eri
Käyttiksenä - Audi A3 2.0tdi quattro '06
Harrasteena - 740 B230FT/M90 '87
Ikuisuusprojektina - 242 B230FT/GS6-37 '80

Poissa lakeshead

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 783
  • Osta Volvo voimapesä, korjaa sitä koko kesä
Vs: Lukkoperät takavetovolvoihin?
« Vastaus #527 : 23.11.2019, 12:17:35 »
A-Omegan lukostahan se minun ymmärtääkseni tehdään kun booritkin passaa Volvon vetokeppiin...
Tässä on näköjään vaihtelua. Tuli nimittäin hommattua yksi 2 litrasen A omegan lukko , ja siinä on väärä boori, 24 hampainen. Volvossa 27 hampainen vetari.

Poissa bolinder

  • VRCF Ry jäsen 2021
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1313
  • www.vrcf.fi
Vs: Lukkoperät takavetovolvoihin?
« Vastaus #528 : 24.11.2019, 14:27:56 »
Tosiaan joo 2 litraset A omegat käytti ns pikkulukkoa mikä sopii aika suoraan kadettiin. Isolukko löytyy tietääkseni aina 3 litraisilta A ompuista
B omega käyttää sama zf mutta vain sisuuskalut siinä on eri kuori

Poissa O-P

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 150
  • www.vrcf.fi
Vs: Lukkoperät takavetovolvoihin?
« Vastaus #529 : 22.09.2020, 22:21:54 »
Kiinnostais kans toi Omegan 45 % lukko ja jos löytys perä ja modaaja eli valmis murikka ..

Poissa R70AWD

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 413
Vs: Lukkoperät takavetovolvoihin?
« Vastaus #530 : 22.09.2020, 22:53:04 »
Volvon perä on käytännössä Dana 30 joten luulisi löytyvän lukkoja joka lähtöön :)
« Viimeksi muokattu: 22.09.2020, 22:56:10 kirjoittanut R70AWD »
2009 V70 T6 AWD
Exät : 1998 V70R AWD * 1997 960 2.5  * 1989 740 Turbo Intercooler * 1983 240 DL

Poissa jon1.tur

  • VRCF Ry jäsen 2021
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 273
Vs: Lukkoperät takavetovolvoihin?
« Vastaus #531 : 23.09.2020, 06:11:25 »
Kiinnostais kans toi Omegan 45 % lukko ja jos löytys perä ja modaaja eli valmis murikka ..

Eräs foorumilainen teki mulle a omegan lukosta tossa alkukesästä, vaikka oli monta vuotta vanha ilmoitus niin kun soittelin niin sanoi noita vielä tekevänsä ja siihen sopivia anturikehiäkin näyttää olevan myynnissä tuolla racing osien palstalla, sieltä hommasin ja hyvin sattui 48 hampainen kehä (muistaakseni) 111mm sisämitalla ja vielä kun sorvissa oikasin niin nopeusmittarikin toimii.




En tiedä kysyitkö nyt pelkästään lukon koneistuksista vai koko asennuksesta mutta vastaan silti kaikki tietoni tähän jos tästä on jollekkin apua ja saa kertoa lisääkin tietoa niin muokkaan sitten tähän samaan.
yhden perän olen kasannut ja hyvin toimii, omasta mielestäni suurin haaste oli metsästää tietoa kun löytyi vähän sieltä ja täältä muttei selkeää käytännön ohjetta, varsinkaan suomeksi.

Poskilaakerit löytyy laakeriliikkeistä koodilla sisäkoolit : LM501349 ja
ulkokoolit:LM501314
Laakerit ovat tuumamitoilla ja 1030 sekä 1031 poskilaakerit ovat samat.
Sisä ja ulkokooleja myydään erikseen mutta suosittelen ne aina parina vaihtamaan.
Siitä on monia mielipiteitä minkämerkkinen laakeri on paras mutta mitään kiinan laakereita en tuollaiseen paikkaan laittaisi.
Kannattaa ostaa 2 ylimääräistä sisäkoolia ja hioa niistä reikä niin väljäksi että menee käsineen Murikkaan, helpottaa säätöä todella paljon.
Paikallinen laakeriliike kehui timkemiä niin otin sellaiset 4 kpl sisäkooleja ja 2 kpl ulkokooleja maksoi yhteensä 154€ mutta luulisi noiden olevan hyvät kun on made in USA, mutta näistä voi olla eri mielipiteitä.

1031 pinjonin sisempi laakeri : HM89449?
Ulkokooli : HM89410?

1031 pinjonin laakeri: M86647?
Ulkokooli : M86610?

Shimmit
Sisäreikä=1,771 tuumaa eli noin 45mm
Ulkohalkaisia=2,25 tuumaa eli noin 57mm
Paksuuksia löytyy 0,07-0,7mm(noin mittoja koska ovat tuumina) ja kaikkea siltä väliltä

Stefat kannattaa rasvata vaseliinilla, varsinsinkin jos uusii sen.
Ja stefat etenkin kannattaa ostaa alkuperäisenä.

Lautaspyörän pultit : 7/16 unf ? (tämän tiedon tarjoaa: bolinder)

740/940 pyörän pultit m12x1.5
240 pyörän pultit 1/2" unf
Kierteet on hyvin lähellä toisiaan kannattaa olla tarkkana.

Pyörän laakerit on rasvalla voidellut joten ne kannattaa putsata huolella ja laittaa reilusti rasvaa kasatessa, tuskin on kovin tarkkaa mitä laatua kunhan ei kuivana pyöri.
Kartiolaakerit jotka on Krymppiholkilla lukittu vetoakseliin, ulkokoolit painettu perään, laakerin sisäpuolella stefa ja ulkopuolella pölysuoja ja neljällä pultilla kiinnittyvä levy joka pitää vetari, jarrukilvet ja käsijarrun peltilärpäkkeet paikoillaan.
Vaikka tuo levy on vain 5mm paksu niin en ole koskaan kuullut että sen takia olisi vetoakseli irronnut.
Myöskään pientä päittäis välystä ei kannata säikähtää, se on normaalia vaikka olisi uudet laakerit, paljon siinä sai olla välystä?


Varmaan tuollainen ulosvedin kun olisi niin lähtisi ehjänä poskilaakerit.


Tuossa vielä tarvittavat momentit ja välykset, pinjonihan tuossa taitaa se tarkin olla.



Onnistuu tuon asennus kotioloissa ihan helposti ja perustyökalujen lisäksi momentti avain sekä heittokello.
Jos pinjonin laakereita tai krymppiholkkia meinaa uusia tarvitsee tehdä esim lattaraudasta erikoistyökalun ja digitaalisenkalavaa-an tms suht tarkan mittalaitteen(tarkista sen kalibrointi) , tai on niitä oikeitakin pyörintävastus mittareita mutta ne ei olekkaan halpoja.

Koppaauki, pura kaikki jarruhilut(myös käsijarru) ne neljä pulttia per puoli sieltä navantakaa pois ja kiskasee vetoakselin pois,kopan sisällä reunassa näkyy neljä pulttia (2per puoli) pultit irti ja ne pukit pois niin laakerit näkyykin siellä alla ja on tärkeää että laitat laakeripukit samalle puolelle ja samoin päin kuin ne oli.
Nyt vanha murikka lähtee nostamalla, saattaa vaatia vähän voimaa ja sorkkarautaa avuksi.
Jos meinaat käyttää vanhoja laakereita niin laita ne sekä niiden alla olevat shimmilevyt samoille puolille mistä ne otitkin.
Itse en saanut vanhoja laakereita ehjänä irti 2 leukasella ulos vetimellä vaikka annoin niille lämpöäkin, tuntuu olevan aika tiukka sovite.
Jos meinaat suosiolla uusia laakerit niin joko joudut vetämään toisen vanhoista irti tai leikkaamaan pulttejen suojapeltiä sen verran että saat sen takaa ison hammas/lautaspyörän pultit irti.

Kuvassa pulttejen suojapellin tuhoamista.


On erittäin tärkeää että välityksen rattaat ovat aina samaa paria, siksi se lautaspyörä pitää vanhasta irrottaa.
Se suoja pelti ei omegan lukon kanssa ainakaan sopinut eikä se muutenkaan ole kovin tarpeellinen niin sen voi suosiolla viskata mäkeen.
Anturikehästä riippuen senkin saattaa joutua irrottamaan että lautaspyörän saa irti, se lähti kevyesti irti kun antoi lämpöä.
Anturikehä kuvassa oikeassa reunassa oleva rinkula jossa hampaita.


Lautaspyörän pultit suositellaan uusimaan mutta kyllä niitä voi kaksi kertaa käyttää huoletta.
Putsaa kierteen reiät öljystä puhtaaksi ja laita kierre lukitetta lautaspyörän pultteihin!!! (erittäin tärkeää)
Pulttaa lautaspyörä uuteen Murikkaan/lukkoon.
Kiristä pultit momenttiin, tai vaikka vähän ylikin jos uskallat.
Aseta vanhat shimmit oikeille puolille ja väljäksi hioutut laakerit paikoilleen ja murikka akseliin, pohjaan asti.
Jos tipahtaa liian kevyesti tai jopa lonksuu niin lisää shimmejä, sen kuuluu olla aika tiukka ja pitää olla ihan suorassa tai ei mene paikoilleen.
Poskilaakereiden esijännitys ei taida kovinkaan tarkkaa puuhaa olla, itse laitoin täysin näppituntumalta, kunhan ei ole väljä/lonksa, vähän pitää napauttaa kumi vasaralla tai painaa kovaa että menee paikoilleen mutta jos tuntuu ettei meinaa pyöriä kunnolla niin vähennä shimmejä(laakerit tietty öljytty aina ja paikat puhtaana) Nyt kun poskilaakerien esijännitys on ok niin heittokello tukevasti akseliin ja mittaamaan hammasvälystä eli paljonko iso hammaspyörä liikahtaa ilman että pinjoni pyörähtää(pidä siitä kiinni). Sitten vain shimmejä puolelta toiselle siirtämällä haettava välys 0,13-0,18mm välille(suositus 0,15mm jos mahdollista).
Kun välys on kohdallaan niin laakeripukit(muista järjestys ja asento) kiinni ja pultit momenttiin.
Vetoakselit paikoilleen, varovasti ettet riko stefaa, koppakiinni uuden tiivisteen kanssa ja öljyt sisään

HUOM. JOS MEINAAT UUSIA KRYMPPIHOLKKIA TAI PINJONIN LAAKEREITA NIIN TEE SE ENNEN YLLÄ MAINITTUJA TOIMENPITEITÄ

Krymppiholkin uusin koska vuotava stefa piti vaihtaa ja vähän epäilytti että jos se onkin löystynyt kun perällä ajettu yli 600tkm.
Siihen piti rakentaa latasta työkalu jolla pitää kardaanin laippaa kiinni kun mutteria kiristää,itse tein tälläisen.


Myös vanhaa krymppiholkkia voi käyttää ainakin kerran uudestaan kun laittaa shimmejä väliin mutta suosittelen uutta koska on niin halpa osa,käytännössä toimii mutta minun mielestä väärä paikka säästää.

Offroad miehet puristaa krymppiholkilla sopivan esijännitysen ja sen jälkeen sorvaa saman mittaisen kovan holkin mutta katukäytössä ei tule niin kovaa rasitusta joten ei hyötyä?

Eli kahdella pultilla oli laippaan kiinni tuleva 30cm(pituudella ei merkitystä) pätkä lattaa johon rälläkällä leikattu kolo että mahtuu hylsy pinjonin mutteriin ja viilto 10cm päähän pinjonin akselin keskeltä(voi tehdä eri pituudellekkin mutta pitää sitten ottaa se huomioon laskuissa)
Kiristin ensin väljät pois ja sitten mittasin digitaalisella kalavaa-alla millä voimalla lähtee liikkeelle ja vähän kerrassaan kiristin kunnes sattui ohje arvojen väliin,älä kiristä liikaa aukipäin ei saa ottaa.
Vierintävastuksen piti olla 60-110Ncm vanhoilla laakereilla(tietenkin putsattu öljytty ja pelkkä pinjoni paikoillaan) jolloin se olisi 10cm päästä 600-1100 grammaa.
Uusilla laakereilla vastus olisi 250-450Ncm eli 10cm päästä 2,5-4,5kg, kuulostaa aika jäykältä mutta on se uskottava Volvon huolto-opasta.


Samat ohjeet pätee suurimpaan osaan Volvon 1030/1031 periin mutta erittäin vanhoissa Perissä ei ole pinjonilla krymppiholkkia vaan se on prikoilla shimmattu.

Jos oikein varma haluaa olla niin Hammaskosketus katsotaan värillä mutta se ei muutu jos sama akseli ja välitys, eli vain murikan ja/tai laakereiden vaihto.

Omegan lukon kanssa laitoin castrollin 75w140 ls öljyt, mitä suositellaan ja toimii hyvin.
Eipä noilla öljymerkeillä taida olla suurta merkitystä? Kunhan viskositeetti on oikea ja kitkalukon kanssa öljy jossa on sen lisäaine.

Huomauttakaa jos tuli jotain virheitä tähän voisi vielä muutaman mitan/tiedon lisätä jos kellään on ylhäällä
Peltikoppaisen anturikehän halkaisija?
Onko anturi kehiä eri halkaisijalla?
1030 pinjonin laakerit?
Pyörän laakerit ja niiden krymppi holkit?

img upload


Lisätään tähän vielä tiedoksi että 740 ja 940 on täysin samat perät mutta 240 perässä täysin erilaiset korvakot ja hieman kapeampi mutta sisuskaluiltaan ovat täysin samat(paitsi tietenkin vetoakselit on eri pituiset).

1030 ja 1031 erot
-1031 on pieni laajennus lautaspyörälle(näkyy selvästi kun avaa takakopan, ulkoakin voi huomata eron, Saattaa Myös lukea valussa tai tarrassa jos se on enää jäljellä)
-1031 lautaspyörän Ulkohalkaisia on isompi(ei mahdu 1030 perään)
-pinjonin akselit ja niiden laakerit ovat erilaiset eikä 1031 perään voi laittaa 1030 välitystä ja päin vastoin

Muut erot perissä
-G80 lukollinen on 1041 mutta lukko murikkaa ja toista lyhyempää vetaria Lukuunottamatta täysin identtinen 1031 perän kanssa
-G80 lukossa toinen vetoakseli lyhyempi(ei haittaa muiden murikoitten kanssa mutta normaalia vetaria joutuu hieman lyhentämään G80 lukon kanssa) tarkentakaa jos muistatte kumman puolen vetari!!!
-85 ja vanhemmissa 240 ei ole anturikehää(nopeusmittarin vaijeri ottaa laatikosta tiedon) siitä uudemmissa 12 hampainen kehä(ja vanhemmissa 740/760 myös), ekoissa abs jarrullisissa oli 96 hampainen kehä joka on todella harvinainen, ainakin jo 88 vuotisessa absillisessa on 48 hampainen kehä(joku voisi tarkentaa minä vuonna nuo muutokset tuli)
-ainakin jo 88 vuotisessa on alumiininen takakoppa ja vanhoissa peltinen, näissä erilaiset anturit(minä vuonna vaihtui?)

Dana:n kitkalukko(vaatii lukkoperä öljyt) on aika harvinainen lisävaruste ollut ja uudemmissa 940 G80 liikkeellelähtölukko(tavalliset öljyt käy) ollut kohtuu yleinen varuste, muita lukkoja näihin ei ole alunperin saanut.

Seuraavaksi meinasin vaihtaa avoimen 4,1 välitteiseen 1031 perään 3,3 Välityksen ja omegan lukon kunhan satun lukon löytämään

SAA JA PITÄÄ HUOMAUTTAA PUUTTEISTA JA JOS ON VÄÄRÄÄ TIETOA, LAITAN KYSYMYS MERKIN KOHTIIN JOSTA EN OLE TÄYSIN VARMA.
« Viimeksi muokattu: 30.11.2020, 11:53:04 kirjoittanut jon1.tur »

Poissa bolinder

  • VRCF Ry jäsen 2021
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1313
  • www.vrcf.fi
Vs: Lukkoperät takavetovolvoihin?
« Vastaus #532 : 23.09.2020, 07:09:43 »
Lautaspyörän pultit 7/16 unf itse olen hakenu ihan kilolaatikosta. Hyvät ohjeet jaksoit kirjoittaa

Poissa [Max]

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 159
  • www.vrcf.fi
Vs: Lukkoperät takavetovolvoihin?
« Vastaus #533 : 03.10.2020, 22:30:35 »
Onko kokemusta 30 poorisista vetoakseleista 1031 perässä? Bakaxeldelar myy. Näyttää fyysisesti isommalta kuin 27 pooriset.

Poissa 945turbo23

  • VRCF Ry jäsen 2021
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 110
  • www.vrcf.fi
Vs: Lukkoperät takavetovolvoihin?
« Vastaus #534 : 09.11.2020, 11:15:47 »
30 booriset on isompia.

Muista myös vaihtaa 30 boorinen carrieri.
-95 945 B230FK + AW71L
-98 945 B230FT + AW71L

Poissa vellu_volvo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 342
  • www.vrcf.fi
ex.740 b234f aw72, e39 530d, ex. 240 Turbo

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2021
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4638
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Lukkoperät takavetovolvoihin?
« Vastaus #536 : 07.12.2020, 16:37:58 »
BMW harrastajissa on noita testanneita. Ei lukita yhtään reilummalla pitoerolla, mutta jos on kovin tasainen pito niin sillon pyörii molemmat.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa VeeKoo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
  • www.vrcf.fi
Vs: Lukkoperät takavetovolvoihin?
« Vastaus #537 : 22.02.2021, 11:57:21 »
Eräs foorumilainen teki mulle a omegan lukosta tossa alkukesästä, vaikka oli monta vuotta vanha ilmoitus niin kun soittelin niin sanoi noita vielä tekevänsä ja siihen sopivia anturikehiäkin näyttää olevan myynnissä tuolla racing osien palstalla, sieltä hommasin ja hyvin sattui 48 hampainen kehä (muistaakseni) 111mm sisämitalla ja vielä kun sorvissa oikasin niin nopeusmittarikin toimii.


Olikos tuo nyt sitten se a-ompun pienempi lukko? Jostain olen kuullut myös b-omegan lukon helpommasta sovittamisesta, mutta mitään varmuutta tähän ei ole.

Poissa jon1.tur

  • VRCF Ry jäsen 2021
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 273
Vs: Lukkoperät takavetovolvoihin?
« Vastaus #538 : 22.02.2021, 15:54:14 »
Eräs foorumilainen teki mulle a omegan lukosta tossa alkukesästä, vaikka oli monta vuotta vanha ilmoitus niin kun soittelin niin sanoi noita vielä tekevänsä ja siihen sopivia anturikehiäkin näyttää olevan myynnissä tuolla racing osien palstalla, sieltä hommasin ja hyvin sattui 48 hampainen kehä (muistaakseni) 111mm sisämitalla ja vielä kun sorvissa oikasin niin nopeusmittarikin toimii.


Olikos tuo nyt sitten se a-ompun pienempi lukko? Jostain olen kuullut myös b-omegan lukon helpommasta sovittamisesta, mutta mitään varmuutta tähän ei ole.

A-omegan iso lukko, pienemmässä taitaa olla eri boorit ettei sovi.
B-omegan lukosta pystyy tekemään myös.

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo