Mulla on ollut molemmat , 1030 alumiinikeskiöisen akselin paino on muutamia kiloja vähemmän kun kokorautaisen . Paino tulee irrotettavista akseliputkista jotka vastaa mitoitukseltaan normiakselia lisättynä laippoilla millä kiinni alumiinikeskiössä .
VMS 1031 akseli on rakennettu halkaisijaltaan paksummista ,ohuesta, akseliputkista ,ohuimmista korvakerakenteista ja ulkopään laakeripesista sekä jarrusylintereiden kiinnitysrakenteista ,kaikki nämä ohutta kromimolybdeeniä ,kokoonsa nähden tosi kevyet . Muistaakseni painoero vakio 1031:seen oli n.17kg .
Vielä erona se ,että 1030 sivuputket on suoralla laipalla kiinni alukeskiössä . 1031 akseliputken laipat koneistettu " vinoon " takapyörissä oli 1,5 astetta campperia . Näissä perissä oli erikoisesti koneistettu vetoakselin spoori joka mohdollisti tuon 1,5 asteen linjaeron.
