Elekma  Autoracing

Volvo 240DL -85 B200K->B230FT

  • 306 Vastauksia
  • 124331 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4238
Vs: Volvo 240DL -85 B200K->B230FT
« Vastaus #300 : 02.04.2025, 05:10:58 »
ajonesto tuli joskus -95 nurkilla kun avain muuttui semmoseksi paksuksi.

Poissa Konefriikki

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 309
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240DL -85 B200K->B230FT
« Vastaus #301 : 24.08.2025, 13:26:32 »
Kadonnutta sytkää on etstitty ja vielä ei ole löytynyt.

Testattua:
- lämpötila-anturi antaa oikeaa signaalia
- Kampiakselin asentoanturi antaa signaalia EZK boksille
- Vaihdettu uusi sytytysvahvistin
- Tarkistettu EZK johdotukset ja saa virtaa. Maat myös kunnossa.
- Jakajan kansi ja pyörijä vaihdettu
- Puola mitattu ja on ehjä
- Johtosarjaa testattu ja ei ole löytynyt katkenneita kaapeleita

Viimeisimpänä mitattu EZK tuleva signaali sytysvahvistimelle ja tätä ei ole. Kuinka todennäköistä, että EZK sytytysboksi olisi hajonnut? ECU ja EZK on peräisin autosta, jossa mäntä oli sulanut moottoritiellä. Tiedä sitten mikä vika tämän aiheuttanut aikanaan.

Käsittääkseni EZK pitäisi antaa kipinää niin kauan kun saa virtaa, maata ja kampuran asentoanturilta signaalia. Löytyykö ihmisiltä ideoita miksei EZK anna signaalia sytytysvahvistimelle? Täytynee laittaa harkintaan toisen sytytysboksin hankinta. Voidaan myös ottaa lainaan boksia, jolla pystyisi testaamaan onko kadonnut sytkä siitä kiinni.
Volvo 240DL -85 ikuisuusprojekti

Poissa Konefriikki

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 309
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240DL -85 B200K->B230FT
« Vastaus #302 : 03.09.2025, 11:16:42 »
Diagnosointi jatkuu. Kiitoksia Xuppo ja The_OttoB vastauksista LH-säätöketjun puolella. Johtosarjan kävin jälleen läpi ja kuvittelin löytäneeni vian ykk-anturin maadoituksesta, mutta eihän siinä lopulta mitään vikaa ollut. Johtosarja on kuitenkin todettu jälleen ehjäksi. Tulipahan samassa rytäkässä kytkettyä kaapelit sähköflektin ohjausta varten ECUun. Voisin ostaa sähköflektin relepaketin, jos jollain on ylimääräisenä.

Ykk-anturin signaalia mittasin nyt vanhalla anturilla ja uudella Boschilaisella. Molemmat antaa 0,4V AC startilla pyörittäessä mikä on ilmeisesti riittävä, vaikka osalla on ilmeisesti 0,7V AC jännitteet: https://turbobricks.com/index.php?threads/crank-sensor-diagnosis.316065/

Näin ollen EZK pitäisi saada ykk-anturin signaalia ja bensapumppujen pitäisi pyöriä startatessa ja syttyä tulla jne. Joku tässä edelleen kuitenkin mättää. Maadoitukset pitäisi olla kunnossa, mutta täytyy ne nyt vielä tarkistaa. ECU ja EZK tuli testattua toisessa autossa ja toimivat normaalisti.

Akku on myös uusi ja ladattu, eli jännitettä pitäisi piisata kyllä. Varmuuden vuoksi voisin ne jännitteet mitata käynnistäessä, ettei laske liian alas, vaikka startti pyöriikin voimakkaasti.

Tulihan tässä pari ideaa mitä voi vielä kokeilla. Kovasti vaan tuntuu vastustavan, mutta yritetään nyt löytää mistä kiikastaa ::)
« Viimeksi muokattu: 03.09.2025, 12:00:28 kirjoittanut Konefriikki »
Volvo 240DL -85 ikuisuusprojekti

Poissa Konefriikki

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 309
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240DL -85 B200K->B230FT
« Vastaus #303 : 03.09.2025, 16:58:03 »
Tyhmä vikahan sieltä löytyi kun tarpeeksi omia kytkentöjä kävi läpi. ECUn "ignition on" virta oli tullut otettua paikasta mikä meni mykäksi startatessa niin ei paljoa tarvitse ihmetellä miksi ei tapahdu mitään  :idiot2:

Nyt on pienet ensisavut otettu ELK saa nähdä miten saadaan sytytys kohdalleen kun pystyjakaja itse hitsattu jumiin ja ei tietoa missä asennossa se siellä on...
Volvo 240DL -85 ikuisuusprojekti

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2466
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240DL -85 B200K->B230FT
« Vastaus #304 : 09.09.2025, 14:06:14 »
Kaverin Minissä oli vastaava kytkentä. DIY sähkärit ihmetteli kun saa sahata ja sahata ja lähtee käyntiin jos lähtee kun avaimesta päästää..
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2466
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240DL -85 B200K->B230FT
« Vastaus #305 : 09.09.2025, 14:10:05 »
Käännä moottori johonkin 20 ast EYKK ja pyörijä keskelle kannen nastaa. Drag race vehkeessä meillä oli virranjakajan kanteen porattu reikä ja sitten strobolla katsottiin että lähetyssaarnaaja kolkutti oikeaa ovea.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa Konefriikki

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 309
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240DL -85 B200K->B230FT
« Vastaus #306 : 29.09.2025, 18:33:03 »
Joo oli kyllä työn takana löytää tuo kytkentäongelma.

Autoa on tullut kasattua urakalla ja on edennyt hyvin, mutta mysteerinen käyntiongelma vaivaa. Kuulostaa hiukan V8:lta kun käy todella raskaasti tyhjää ja laajakaistalambda näyttää seoksen olevan 12-13 afr tyhjäkäynnillä. Välillä kuulostaa kun pelaisi paremmin. Ei halua oikein ottaa kierroksia.

Vikadiagnoosia on tehty kohtuu paljon:
- Johtosarjaa tutkittu jälleen ja on ehjä
- IMM irroittamalla käy vähän paremmin ja ottaa ainakin kierroksia paremmin. IMM maadoitus kokeiltu kytkeä suoraan koriin ja ei vaikutusta. IMM kokeiltu toisessa autossa ja siinä toimii normaalisti.
- Sytkä tulee ja kokeiltu uutta puolaa ja sytytysvahvistinta, mutta ei muuttanut mitään. Puola saa 14V käydessä.
- Jako on tsekattu, sekä pyörijän asento ja ovat kohdallaan.
- Suuttimet on 14.3Ohm mittauksen mukaan ja ne ovat Volvo S40 suuttimet osanumerolla 9179379 eli korkeaohmiset ja 312cc kuten alkuperäiset turbon suuttimet. Suuttimet tuli myös irroitettua ja testattua ja putsattua enkä huomannut mitään normaalista poikkeavaa. Suuttimia irrottelemalla tuntuu käyvän kaikilla, mutta välillä jonkun suuttimen irroitus ei tunnu tekevän mitään.
- Alkuperäinen lambda kytketty takaisin ja ei muutosta. Laajakaistasta oli kyllä kapeasignaali kytketty LHlle.
- LH boksit kokeiltu toisessa autossa toimiviksi. Bokseissa on tuntemattomat lastut.
- Auton ja LH maadoitukset puhdistettu. Alkoi Bilteman 044 pumppu pyörimään paremmin korvakuulolta.
- Bensanpaine tsekattu ja oli oikea, eikä säätimen alipaineletkusta tule bensaa.

Kaikessa tutkimisessa tuli revittyä tankki irti ja sisältä löytyi jotain vanhaa mujua, mutta ei ruostetta. Tuli samalla runkopalkit hapotettua ja suojattua, kun ruoste oli kohtuu pahasti päässyt syövyttämään. Pienen paikan tein samalla. Umpio tuli kanssa avattua kun heijastinpinta oli irronnut niin 3D-tulostetut klipsit pääsivät testiin. Myös mittariteline tuli tulostettua kabiiniin. Jarrut on ilmattu ja saa nähdä kun pääsee enemmän ajamaan miten toimivat. Kaasuvaijerin tein motonetin yleissarjasta ja ompas mukavaa kun kaikki polkimet tekevät pitkästä aikaa sitä mitä pitääkin.

Alkaa itseltä loppumaan ideat mistä kiikastaa, mutta testataan seuraavaksi kaverin vapari vinokoneen suuttimilla, jos toimisi paremmin. Kuuntelen mielelläni jos jollain ideoita mistä voisi kiikastaa.  :)

E: Tuli mieleen LH:n sopeutus ja voisiko siitä olla apua, mutta kyllähän tämän nyt paremmin pitäisi käydä ihan alusta alkaen ilman sopeutustakin.

E2: ja tosiaan LH lämpötilasensori on vaihdettu ja LH:n ohjaama sähköflekti lähtee heti päälle mikä herättää kysymyksiä. Täytynee askarrella LH vikalukulaite.
« Viimeksi muokattu: 29.09.2025, 21:08:15 kirjoittanut Konefriikki »
Volvo 240DL -85 ikuisuusprojekti

 

Autoracing  KL-varaosat