Proturbo  Autodiagnoosi

Volvo 240DL -85 B200K->B230FT

  • 300 Vastauksia
  • 113330 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa vpernu

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 595
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240DL -85 B200K->B6254
« Vastaus #225 : 20.12.2013, 20:15:00 »


Otinpa kuvan miten on tuo tiivistemassa levinnyt

Kuinkas tuota saisi annosteltua pienemmän määrän, että ei pursuilis noin paljon. Luulisi olevan jotain haittaa jo öljyn seassa vai onko? 850 Volvon alfamerissa taisi olla mainittu oikein joku työkalu osanumerolla tuon levittämiseen.

Kelit alkaa olemaan jo sellaiset että polttelis päästä ajamaan  :-X

Tossa toimii erittäin hyvin vanhasta vaahtomuovipatjasta revitty pien soiro.Sillä senku tuputtaa ohkasen kerroksen ja sitä käytettii jopa volvolla ku joskus olin töissä eikä tursunnu ylimääräsii mistää väleistä ;)

Poissa Konefriikki

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 300
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240DL -85 B200K->B6254
« Vastaus #226 : 20.12.2013, 20:53:24 »
Yksi lambda on vuoteen -95 asti. Silloin jos vikakoodit luetaan OBD-pistokkeesta on uudempi ruisku ja kaksi anturia.

Pienempi on nokka-akselin takastefa ja isompi etunen. Takastefoja tulee paketissa kaksi vaikka tarve on yhdelle.

Hydraulikiristimiä harvemmin pettää. Omalle kohdalle tainnut osua yksi tai kaksi tässä vajaa 8v aikana, jotka ovat jakohihnan vaihdon yhteydessä tulleet esille. Vuotoa ja löysä kasaan puristaessa. Tuo muovilätkä on varmistuksena jos kiristin hajoaa.

No mulla on -95 vuotisesta autosta tämä ja mielestäni taisin saada mukaan sen vanhan mallin vikakoodinluku systeemin. Eli yhdellä mennään.

Eli mitä ilmeisemmin aika tärkeitä tiivisteitä :D

Kiristimen toiminta testataan siis niin, kun kasaan jakopään niin huomaan, että kiristääkö vai ei?  :)

Tossa toimii erittäin hyvin vanhasta vaahtomuovipatjasta revitty pien soiro.Sillä senku tuputtaa ohkasen kerroksen ja sitä käytettii jopa volvolla ku joskus olin töissä eikä tursunnu ylimääräsii mistää väleistä ;)

Ookoo eipä olisi tullut itte mieleen  :P Tänään pistin öljypohjan kiinni ja levittelin sormella liiman. Toimi mielestäni kohtuu hyvin.
« Viimeksi muokattu: 20.12.2013, 20:57:34 kirjoittanut Konefriikki »

Volvo 240DL -85 B200K+M45

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8032
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Volvo 240DL -85 B200K->B6254
« Vastaus #227 : 20.12.2013, 23:51:10 »
Puristaessa kiristintä kasaan sen tietää. Ruuvipenkissä rauhakseltaan sisään ja lukkotappi reikiin.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Konefriikki

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 300
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240DL -85 B200K->B6254
« Vastaus #228 : 21.12.2013, 23:06:06 »
Puristaessa kiristintä kasaan sen tietää. Ruuvipenkissä rauhakseltaan sisään ja lukkotappi reikiin.

Mitäs tää meinaa?

Tänään tipahti alakerta+vaihteisto setti paikalleen. Huomenna tai ylihuomenna alkaa vaihteiston alapalkin muokkaus. Hankin tuossa pari erilaista kumia sitä varten. Toinen on n. 40mm paksu ja toinen ehkä 15mm. Onkohan tuo 15mm liian ohut? Mitä vähän ihmettelin niin tekee ehkä tiukkaa tuolla 40mm paksulla.

Volvo 240DL -85 B200K+M45

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8032
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Volvo 240DL -85 B200K->B6254
« Vastaus #229 : 22.12.2013, 00:09:58 »
Kuten omasta kuvastas näet, sekä kiristimen rungossa että rullaa päin tulevassa tapissa on reiät.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Konefriikki

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 300
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240DL -85 B200K->B6254
« Vastaus #230 : 25.12.2013, 22:47:07 »
Tänään tuli tehtyä n. 5h kannakepalkkia ja saa nähdä joudunko tekemään vielä rajulti muokkausta :S. Nykyisellään jää pultin pää alimmaksi kohtaa ja alemmaksi, kuin vakiona. Pitää vielä ihmetellä.

E: vielä kuva
« Viimeksi muokattu: 25.12.2013, 22:55:31 kirjoittanut Konefriikki »

Volvo 240DL -85 B200K+M45

Poissa Konefriikki

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 300
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240DL -85 B200K->B6254
« Vastaus #231 : 27.12.2013, 00:08:27 »
Palkin muokkaus valmis! Huomenna saa asentaa valmiin palkin paikalleensa  8) Tässä vielä kuva


Mitäs väriä porukka ehdottaa taka-akseliin? Itse mietin kirkkaan punaista  ::). Mielipiteitä?

Kohta pitää tosissaan alkaa perehtymään johtosarjaan  :buck2:

Volvo 240DL -85 B200K+M45

Poissa Konefriikki

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 300
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240DL -85 B200K->B6254
« Vastaus #232 : 27.12.2013, 23:11:27 »
Palkki ois nyt paikallaan ja vuorossa oli kardaani tänään. Huomasin paria eri kardaania tutkiessani, että tuossa toisessa on taempi osa hiukan ohuempi. Näillä tehoilla ei varmaankaan mitään väliä kumpi on, mutta onko näissä jotain todellista eroa kestossa?

Lämppärin hanaa lähdin vaihtamaan. Vaihtaminen jäi hiukan kesken, mutta tähän on selkeästi vaihdettu hana jo kertaalleen, kuten kuvasta näkyy.

Bensapumpun telinettä ihmeteltiin ja mietittiin, kuinka saadaan kiristettyä, mutta kaverilla välähti ja tämmönen erikoistyökalu tuli väännettyä

Toimi muuten hienosti  :D

Tarvisin jotain tietoa noista sähköistä. Mulla on 960 sähkökaaviot ja 240 kaaviot. Ilmeisesti 960 sähköistä tulee pumpulle ainakin virta ja varmaan sähköistä löytyy myös piuha tuulettimelle.(En ole vielä tarkastanut kaaviosta) 960 sähköistä mahdollisesti joku piuha virtalukolle että tietää milloin käynnistyä  ;D Mitä muuta?

Sitten miten tuo moottorin johtosarja on suunniteltu kulkemaan? Ilmeisesti moottorin oikeaapuolta pääsääntöisesti?(edestä katsottuna)

E:Pikaisella vilkaisulla 240 tehostimen paineletku näyttäisi käyvän suoraan 960 pumppuun.
« Viimeksi muokattu: 28.12.2013, 00:08:16 kirjoittanut Konefriikki »

Volvo 240DL -85 B200K+M45

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8032
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Volvo 240DL -85 B200K->B6254
« Vastaus #233 : 28.12.2013, 00:31:23 »
Takapätkistä vasemmanpuolimmaisessa on vain se ero, että puoliskot on vulkanoitu sisältä yhteen.

Moottorinohjauksen johdotukset riippuvat hieman onko Motronic 1.8 vai 4.4. Uudemmassa obd-pistoke. Läppärille raapustelin talteen 1.8:lle tarvittavat johdot, ne ois sieltä katottava. Suoriltaan pystyy karsimaan aika paljonkin pois jos on koko konehuoneen sähkökeskukselta lähtevä johtonippu..
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Konefriikki

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 300
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240DL -85 B200K->B6254
« Vastaus #234 : 28.12.2013, 00:52:20 »
Takapätkistä vasemmanpuolimmaisessa on vain se ero, että puoliskot on vulkanoitu sisältä yhteen.

Moottorinohjauksen johdotukset riippuvat hieman onko Motronic 1.8 vai 4.4. Uudemmassa obd-pistoke. Läppärille raapustelin talteen 1.8:lle tarvittavat johdot, ne ois sieltä katottava. Suoriltaan pystyy karsimaan aika paljonkin pois jos on koko konehuoneen sähkökeskukselta lähtevä johtonippu..

Mulla taitaa olla tuo 1.8, koska muistaakseni löytyy se testeri palikka johtosarjasta. Otan huomenna kuvan, sekä selventäviä kuvia mitä johtoja on ja mitä ei :).

Volvo 240DL -85 B200K+M45

Poissa Konefriikki

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 300
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240DL -85 B200K->B6254
« Vastaus #235 : 28.12.2013, 14:33:52 »
Kertokaa mulle miten on mahdollista että tämän sopivan mittaisen kardaanin takaosan laipassa pulttien reiät on 9mm vaikka pitäisi olla 10mm... ei mahdu pultit..  ketuttaa..

Volvo 240DL -85 B200K+M45

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8032
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Volvo 240DL -85 B200K->B6254
« Vastaus #236 : 28.12.2013, 14:44:19 »
Helposti, se on vähän vanhemmasta. Pora käteen vaan. Vanhemmassa pultti ja mutteri ovat 14mm kannalla. Uudemmassa pultti 15mm ja mutteri 17mm.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Konefriikki

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 300
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240DL -85 B200K->B6254
« Vastaus #237 : 28.12.2013, 19:16:27 »
Helposti, se on vähän vanhemmasta. Pora käteen vaan. Vanhemmassa pultti ja mutteri ovat 14mm kannalla. Uudemmassa pultti 15mm ja mutteri 17mm.

Taas oppi jotain uutta. Tosin huomasin myös että tässä kardaanissa ristikossa on joku ihmeellinen uloketappi asia, joka estää pultin läpi laittamisen. No tutkitaan myöhemmin lisää. Kiitos YV:stäsi.

Eikös nämä ole ne vikakoodiluku liittimet?


Seuraavaksi kuvia johtosarjasta. Mulla on siis moottorinjohtosarja täydellisenä, sulakeboxi josta on katkottu kaikki piuhat. Tulee olemaan mielenkiintoista juotella tuota kasaan  :buck2:

Sulakeboxi

Auton päästä johtosarja

Sitten vielä tämmöinen pätkä, jossa on akun navat ja ilmeisesti muutamat maadoituspisteet ja varmaankin startille plussa, vai kuinka?


Sitten tuli asennettua IPD:n 25mm etuvakaaja. Helposti meni paikalleensa, mutta öljypohja ottaa nyt kiinni vakaajaan  :facepalm: Kun laskee auton renkailleen laskeutuuko vakaaja yhtään alemmas? Ajattelin ratkaista asian tukikumien alle tulevilla palasilla, joilla kone noususi n. 5-6mm.


Sitten hankin 240 ruiskun bensansuodattimen. Mistä saan noihin kierteisiin sopivat liittimet letkulähtöjä varten? Motonet ja K-Rauta myivät ei oota...

Volvo 240DL -85 B200K+M45

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8032
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Volvo 240DL -85 B200K->B6254
« Vastaus #238 : 28.12.2013, 20:31:27 »
Ihmeellinen uloketappi on niinkin kummallinen kuin ristikon rasvanippa. 7 tai 8mm kantainen hylsy, voi vaatia pitkän, ja kiertää pois.

Vikakoodilukua varten tarvitset vain A-rasian. Katsot mitkä navat käyvät sen kanssa yksiin ja poistat muut johdot.
Paksut johdot omassa nipussaan ovat akulta lähtevät. 960:ssähän akku on oikean ajovalon takana, joten johdot on alunperin vedetty sinne koneen ali öljypohjassa olevaa kourua pitkin.

Vakaaja kääntyy keskeltä alaspäin kun auton laskee alas. Itseltä otin tavaraa pois öljypohjassa vakaajan vieressä olevasta alumiinirivasta. Jos jää kovin vähän rakoa, niin laittaa latat korikiinnikkeiden väliin.
Bensansuodattimen banjopultit ja -liittimet saa esim. hydrauliikkaliikkeestä.
« Viimeksi muokattu: 28.12.2013, 20:33:31 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Konefriikki

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 300
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240DL -85 B200K->B6254
« Vastaus #239 : 29.12.2013, 15:28:52 »
Pikaisella kokeilulla renkailleen laskettuna vakaajan ja öljypohjan väliin jää n. 6mm rakoa. Katotaan riittääkö, jos ei niin madalletaan autoa lisää niin saadaan vakaajaa alemmas  :D

Tyhmä kysymys liittyen sulakerasiaan. Siitä lähtee kaksi johtonippua eri suuntiin. Kumpaas alan juottelemaan piuhoja kiinni? En muista vaika olin tuota itse purkamassa pois  :-\ Itse veikkaisin tuota päätä jossa johdot irti toisistaan.

E:Mistä muuten Lankku oot vetäny pohat kabiiniin?
« Viimeksi muokattu: 29.12.2013, 16:32:44 kirjoittanut Konefriikki »

Volvo 240DL -85 B200K+M45

 

RallyBaron  Samppasport