Autodiagnoosi  Carcom Oy

V 70 etupyöränlaakerit...?

  • 10 Vastauksia
  • 3994 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa TITAN

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 33
  • www.vrcf.fi
V 70 etupyöränlaakerit...?
« : 08.08.2012, 12:29:51 »
Mielipiteitä, onkos noissa etupyöränlaakerit "kulutustavaraa"?
Alkoi meinaan toi härveli pitämään ihme jurinaa, ihan kuullostaisi etupyöränlaakerilta, vauhdin noustessa äänikin pahenee...
Laitteella on veivattu vasta parisataa tonnia, eikös noissa ole se etupyöränlaakeri semmoinen ns. laakeriyksikkö, eli kokonainen pultattava möykky etutolppaan/napaan...?
Siis helppo uusia kun ei vissiin ees prässiä tartte.
Moponetissä tuntevat kalliin tai halvan vaihtoehdon, kumpaa suosittelette?
Mut, jos ei se ookkaan etupyöränlaakeri, mikä muu se vois ehkä olla...
Laite on vm 2004 ja vaparibensa härregyydvagn.

 ???

Poissa J-A

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 53
  • www.vrcf.fi
Vs: V 70 etupyöränlaakerit...?
« Vastaus #1 : 08.08.2012, 17:03:22 »
Eiköhän ne laakerit pidä vaihtaa ennemmin tai myöhemmin. Isän v70:iin vaihdettiin alle 200tkm ajettuna ja omaan s60:iin 300tkm ajettuna. Koko napa on vaihdettava eli pelkkää laakeria ei ole edes saatavilla. FAQ-osiossa on stooria tuosta vaihto hommasta.

Poissa Rusakko

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2996
  • Nautin autoni kulmikkaina ja naiseni kurvikkaana
    • Vesan Volvo-sivut
Vs: V 70 etupyöränlaakerit...?
« Vastaus #2 : 08.08.2012, 17:06:57 »
Vaihto onnistuu hyvin kotikonstein, kunhan alapallon saa irti.. ovat sitten tähtikantaisia ne pultit millä se napa on tolpassa kiinni. Eli siihen tarviit sopivan hylsyn.

Motonetin laakereista en tiedä, mutta ite vaihdoin omaani SKF:n navan/laakerin, jonka ostin paikallisesta varaosapuljusta, eikä maksanu paljoa enempää kuin motonetissä
V70R FWD Manual -98,     V70R AWD Automatic -00,  740 B6304 Manual -87,      240 16v turbo Manual -88

Poissa J-A

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 53
  • www.vrcf.fi
Vs: V 70 etupyöränlaakerit...?
« Vastaus #3 : 08.08.2012, 17:52:24 »
Vaihto onnistuu hyvin kotikonstein, kunhan alapallon saa irti.. ovat sitten tähtikantaisia ne pultit millä se napa on tolpassa kiinni. Eli siihen tarviit sopivan hylsyn.

Motonetin laakereista en tiedä, mutta ite vaihdoin omaani SKF:n navan/laakerin, jonka ostin paikallisesta varaosapuljusta, eikä maksanu paljoa enempää kuin motonetissä

Noissa autoissa mihin itse olen vaihtanut laakerit, niin se napa on ihan normi (21 tai 22mm) kannalla olevilla pulteilla.

Poissa Rusakko

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2996
  • Nautin autoni kulmikkaina ja naiseni kurvikkaana
    • Vesan Volvo-sivut
Vs: V 70 etupyöränlaakerit...?
« Vastaus #4 : 08.08.2012, 23:09:17 »
Noissa autoissa mihin itse olen vaihtanut laakerit, niin se napa on ihan normi (21 tai 22mm) kannalla olevilla pulteilla.
ite oon vaihtanu 00- ja 98- vm. V70r:iin ja molemmissa tähtikantaiset pultit.
V70R FWD Manual -98,     V70R AWD Automatic -00,  740 B6304 Manual -87,      240 16v turbo Manual -88

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10772
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: V 70 etupyöränlaakerit...?
« Vastaus #5 : 08.08.2012, 23:14:28 »
Vanhakoppaisissa on noi torx/tähtikantaiset. Tässä taitaa kuitenkin olla puhe II-koppaisista, jossa systeemi lienee erilainen.

Tässä vielä linkki sinne FAQ-osioon: http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=21654.0
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa J-A

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 53
  • www.vrcf.fi
Vs: V 70 etupyöränlaakerit...?
« Vastaus #6 : 08.08.2012, 23:15:51 »
ite oon vaihtanu 00- ja 98- vm. V70r:iin ja molemmissa tähtikantaiset pultit.

No se on sitten niissä suorakylkisissä eri. Ite käsitin että topicin aloittajalla on uudempaa mallia.

edit. Taavi oli nopeempi. :)

Poissa jussin78

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 329
  • V70 2.5tdi -98 & V70 Bifuel -06
Vs: V 70 etupyöränlaakerit...?
« Vastaus #7 : 08.08.2012, 23:19:49 »
Myös pidemmän vetarin tukilaakereissa esiintynyt vikoja!!!!!! (uudemmissa siis)  Pitää myös nopeuden mukaan muuttuvan jurnutuksen ja voi olla hieman hankala ajossa erottaa kummasta tulee mutta auto nosturille ja kun pyörittää renkaita niin selvemmin havaittavissa. Kannattaa selvittää ettei vaihtele turhaan.
« Viimeksi muokattu: 08.08.2012, 23:38:05 kirjoittanut jussin78 »

Poissa Rusakko

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2996
  • Nautin autoni kulmikkaina ja naiseni kurvikkaana
    • Vesan Volvo-sivut
Vs: V 70 etupyöränlaakerit...?
« Vastaus #8 : 08.08.2012, 23:27:34 »
juu. Empä huomannu osioo kattoo ku kännyllä selailen. :-[
V70R FWD Manual -98,     V70R AWD Automatic -00,  740 B6304 Manual -87,      240 16v turbo Manual -88

Poissa TITAN

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 33
  • www.vrcf.fi
Vs: V 70 etupyöränlaakerit...?
« Vastaus #9 : 15.08.2012, 22:17:33 »
... no niin... ::)

En väittäis tyyppiviaks, mutta kahteen autoon on nyt etupyöränlaakeripaketti vaihdettu, toiseen oikealle ja toiseen vasemmalle.
Helppo homma!
Erittäin fiksu rakenne, helppo purkaa ja pistää taas nippuun uusilla osilla.
Hessusta löytyi suoraan hyllystä aidot FAG:n paketit joissa komplettilaakerin mukana uudet M10-pultit napayksikön kiinnitykseen sekä vetonivelen keskipultti.
Eikä muuten maksanu mitään älyttömiä...

Poissa volovisti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 19
  • www.vrcf.fi
Vs: V 70 etupyöränlaakerit...?
« Vastaus #10 : 22.08.2012, 09:18:35 »
Itse vaihdoin Motonetin laakerin oikealle puolen, makso muistaakseni 99. Se kestikin LÄHES 40 tkm ja rupesi jurisemaan niin pirusti. Vaihdoin sen tilalle Biltemanin, oli halvempi, mutta jotenkin laadukkaamman oloinen. Pyöriny nyt jotain 60 tkm ilman jurinoita. Ja auto on v70 d5 -02, Tavalliset pultit oli. Heleppo vaihtaa.
Tällä hetkellä kamppeita: V70 D5 -02,
Peugeot Expertti -98, Ford A -30, Suzuki gsxf 750 -99 ja ispiraatiota odottaa 244 D6 -79.

 

Kulkukoira  Proturbo