Tuulilasin eessä oleva pelti on mullakin ruosteessa ja auto on -97 vm. Kuulin jostain että nuissa "uudemmissa" tätä peltiä ei oo sinkitty eikä kattoa. pitääköhä paikkaansa? Kaikissa vanhoissa seitenneliskanttisissa on ehjä ja ruosteeton se pelti, vaikka olis muualta aika ruosteessa.
Kaverilla metallin punainen classik uudesta asti ja ensimmäinen ruostepaikka myös tuo pelti. Alapuolelta tuli läpi kun auto oli 8 vuotias. Mistään lian kertymisestä ei ollut kyse. Seuraava ruostevika samaan autoon tuli konepellin etureunaan vaikka muualla autossa ei mitään. Alkup.Maali.
Omassakin suurena pettymyksenä yllättävän paljon pientä alkavaa siellä täällä (valkoinen). Vanhemmissa omistamissani 900 ja 700 srj:n autoissa maali kyllä pysyi paremmin. Moottoritilassa ja alustassa saumat pukkaa monin paikoin ruskeeta. Oikean helmakotelon pohja piti jo korjata
Kannattaa kurkata sinne helmojen sisään takapäässä olevista reijistä että onko alkavaa, ennen kuin tulee läpi. Helmoissa on ulkopinnassa paksu massa eli alkaa näkymään vasta sitten kun on jo reilusti läpi. Maalipinnassa on myös yllättävän paljon pientä pykimää, varsinkin ovien alaosissa aivan kuin sinkkipinta hylkisi pintamaalia. Auton perusteellisen puunauksen ja vahauksen yhteydessä se osuu silmään ei ne muuten vielä silmään pistä.
Olen parin kesän aikana ruiskuttanut alustaan (lähinnä kotelot, saumat ja alkavat ruosteet) pariin kertaan löpön ja moottoriöljyn sekoitusta aloittaen ohuesta litkusta. Vaikuttaa toimivan.
Väittäisin että näissä loppupään autoissa on heikompi pohjakäsittely tai pohjakäsittelyn laadussa on heittoja mitä ehkä tukee se että omassa autossa vaikkapa tuo tuulilasin etupelti on virheetön samoin kuin konepelti.