Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

B230FK nakuttaa

  • 113 Vastauksia
  • 31906 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: B230FK nakuttaa
« Vastaus #90 : 20.10.2012, 04:12:34 »
Joopa joo. Vissiin kohta ainoo osat vaihtamatta on pääteaste. Enkä usko sen vaikuttavan tuohon laihaan kohtaan...

Toimiiko muuten orkkisvakkari ilman ecun tietoa?
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Paikalla Xuppo

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1581
  • Priimaa yritetään mutta sutta ja sekundaa tulee
Vs: B230FK nakuttaa
« Vastaus #91 : 20.10.2012, 17:36:28 »

Toimiiko muuten orkkisvakkari ilman ecun tietoa?

toimii koska eculta ei tule tai mene mitään tietoa vakkarille vaan se toimii ihan itsenäisesti.
965 -93 "B6284" turbo
S70 -98
V70 -08 t6

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: B230FK nakuttaa
« Vastaus #92 : 20.10.2012, 17:38:32 »
toimii koska eculta ei tule tai mene mitään tietoa vakkarille vaan se toimii ihan itsenäisesti.

Hyvä hyvä, elikkä auto toimii ihan normisti siis megallakin jos siihen päätyy. :)

Jos absitkin toimis itsenäisesti?
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa Ari E

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1317
  • www.vrcf.fi
Vs: B230FK nakuttaa
« Vastaus #93 : 20.10.2012, 17:52:36 »
toimii, mikään ei muutu megalla

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4488
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: B230FK nakuttaa
« Vastaus #94 : 20.10.2012, 19:29:42 »
Hyvä hyvä, elikkä auto toimii ihan normisti siis megallakin jos siihen päätyy. :)

Jos absitkin toimis itsenäisesti?

Kyllä!  Vakkari ottaa signaalinsa nopeusmittarilta.  Merikontin ECU eli LH, juttelee ainoastaan Sytkän kanssa EZK.
ABS toimii ihan omillaan, saaden jäykässä taka-akselissa samalta anturilta tietonsa kuin nopeusmittari.
Eli kaikki palikat toimivat omillaan. Moottori (LH&EZK), ABS, Vakkari ja jopa täysautomaaginen ilmastoinit. Samaten 960:ssä AW30-40 toimii omillaan, tosin joku yhteys moottorin ohjaimeen sillä taisi olla.

Kummalliselta kuullostaa, oma kampe kummittelee myöskin edelleen, eli naida nakuttaa pidemmässä vedossa.
Kerrataan vielä:
15g, 3" ränni ilman kattia, bensa JA sytty lastu, ahtoja kilo, bensanpaineita nostettu..
Kilon yli jos mennään niin naulaus marginaali nousee rajusti, seuraavaksi ängetään kiinajäähdytin keulalle ja jossei naulaus ongelma lopu niin...

Suuttimet?  IMMu?  Jos ne on vakioita, niin ei mikään ihme, että nakuttelee.
Noilla ahdoilla systeemisi kerjää verta nenästään, vaikka olisit nostanut bensan paineita, sillä vakio IMMu ja suuttimet eivät vain riitä!

Kts.
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=24583.0


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: B230FK nakuttaa
« Vastaus #95 : 21.10.2012, 01:41:54 »
Vahvistaako joku että onko LH vaan oikeasti hidas reagoimaan, esim vaihteenvaihdossa käväsee laihalla ja nakuttaa.

Kannattaako vielä yrittää ehjätä LH:ta, vai megamegamega?  >:(
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4488
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: B230FK nakuttaa
« Vastaus #96 : 21.10.2012, 02:44:25 »
Vahvistaako joku että onko LH vaan oikeasti hidas reagoimaan, esim vaihteenvaihdossa käväsee laihalla ja nakuttaa.

Kannattaako vielä yrittää ehjätä LH:ta, vai megamegamega?  >:(

Mitä hitauteen tulee, niin katso ajatuksella skooppilla mitattuja juttuja!   :hello:
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=24583.

Sinulla on kartat viturallaan tai jonkun anturin tieto ei ole ihan oikeaa syystä tai toisesta.

Ja minkä mukaan käväisee laihalla? Jonkun seosmittarin mukaan?  Vaiko sen laajakaistan ohjaimen mukaan?

Laita tietokone nauhoittamaan äänikortilla tuota lambda-signaalia (äänikortin tulee olla DC-kytketty) ja sitten voin tarkastaa kuinka laihalla se oikeasti käy.

Mutta sytkän puoleen kääntyisin, sillä meikäläisellä teki syttypäätteen hajoamista ennen sen mielenkiintoisen ilmiön, että suuttimien 100% aukioloaika alkoi mystisesti hiipimään alemmilla kierroksille paria viikkoa aikaisemmin, ennenkuin pääte levisi tien päälle.

Kertaappas lyhyesti pannusi kokoonpano.

Ja LH:lla se tonikin veteli +400hv, joten ei se ruisku sinun menoasi rajoita.   ::)


Ja jos säätää haluat ja taistella, niin sitten megaa kiinni ja sassiin!    ;)


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: B230FK nakuttaa
« Vastaus #97 : 21.10.2012, 03:18:07 »
Mitä hitauteen tulee, niin katso ajatuksella skooppilla mitattuja juttuja!   :hello:
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=24583.

Sinulla on kartat viturallaan tai jonkun anturin tieto ei ole ihan oikeaa syystä tai toisesta.

Ja minkä mukaan käväisee laihalla? Jonkun seosmittarin mukaan?  Vaiko sen laajakaistan ohjaimen mukaan?

Laita tietokone nauhoittamaan äänikortilla tuota lambda-signaalia (äänikortin tulee olla DC-kytketty) ja sitten voin tarkastaa kuinka laihalla se oikeasti käy.

Mutta sytkän puoleen kääntyisin, sillä meikäläisellä teki syttypäätteen hajoamista ennen sen mielenkiintoisen ilmiön, että suuttimien 100% aukioloaika alkoi mystisesti hiipimään alemmilla kierroksille paria viikkoa aikaisemmin, ennenkuin pääte levisi tien päälle.

Kertaappas lyhyesti pannusi kokoonpano.

Ja LH:lla se tonikin veteli +400hv, joten ei se ruisku sinun menoasi rajoita.   ::)


Ja jos säätää haluat ja taistella, niin sitten megaa kiinni ja sassiin!    ;)

Laajakaista seosmittarin mukaan. Kuulee myös korvalla että nakuttaa kun on laihalla.

Ongelma siis nopeissa tilanteissa LH ei pysy mukana. Esim vedät vaihde päällä kaikki ok, vaihdat vaihdetta -> laihalle -> pari sekkaa laihalla -> rikkaalle taas mennään.

Auto on "vakio" FK
Ahdot 0.8bar
Catback 3" kahdella suoralla vaimentimella
Tonin molemmat lastut (koitettu vakioilla, vakio sytkä naulaa 100x enemmän, bensapuoli käy pikkusen laihemmalla muuten samat viat)
Ilmanputsarille porattu 3" reikä ja letku siitä maskin taakse (muistaakseni puhkasin sen lokasuojan reijän kanssa)
Laajakaistalta emulaatio LH:lle (kokeiltu kahta normaali lambdaa myös)
Pakosarjan tiivisteet ja downpipe ei vuoda
Cooleri + putket ehjät
Kolmella immulla koitettu
Huohotuksesta putsattu letkut, pöntöt jne
Cooleri pesty sisältä ja päältä

UUSIA osia:
YKK anturi
Puola
Virranjakajan kansi, pyörijä johdot
Tulpat astetta kylmemmät ngk
Bensapumppu
Lämpötila-anturi
Kaikki suodattimet vaihdettu + jakopää
Bensanpaineet OK
Johtosarjaa tutkinut, tarkistellut liittimiä jne. Kaikki ok.

Kaikki alkup. laatusia paitsi puola on biltemasta

Eli lähinnä, johtosarja, nakuanturi, ecu(t), sytkäpääte enään vaihtamatta.
Sytkäpäätteen voisin hakea huomenna biltemasta (kesto)testiin.

Mä en jaksais säätämistä megan kanssa, et jos tän sais toimimaan oli bueno  ;)
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

EVO8

  • Vieras
Vs: B230FK nakuttaa
« Vastaus #98 : 21.10.2012, 12:12:56 »
Ahkeroitu on mutta tosiaan joku viturallaan jos molemmat lastut ja noin pienillä paineilla vielä pyrkii nakuttelemaan. LH:n hitaudesta tuo ei kyllä johdu. Paine suutinkiskossa ajon aikana seurattu ja suuttimet tarkastettu että toimii ok? Lambda ei näe sylinterikohtaisia eroja.

Onko kannelle tehty mitään milloinkaan?

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: B230FK nakuttaa
« Vastaus #99 : 21.10.2012, 12:40:14 »
Ahkeroitu on mutta tosiaan joku viturallaan jos molemmat lastut ja noin pienillä paineilla vielä pyrkii nakuttelemaan. LH:n hitaudesta tuo ei kyllä johdu. Paine suutinkiskossa ajon aikana seurattu ja suuttimet tarkastettu että toimii ok? Lambda ei näe sylinterikohtaisia eroja.

Onko kannelle tehty mitään milloinkaan?

Mulla toiset isommat suuttimet, niillä tekee samaa. Käy vaan tietty paksummalla täyskaasulla. Jotenka suutin vian voi unohtaa?

Ajoin kaks vetoa painemittarin kanssa ja ahdoilla oli n. 4bar bensanpaine. Mittari heilu silleen 0.1-0.2bar siellä 4bar mutta luulen että johtui 20v vanhasta mittarista.

Voisin väittää että kansi vakio, ainakin imu ja pakosarjan tiivisteet + mutterit ja pinnapultit näytti 283tkm ajetuilta, kun vaihdoin. :D
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

EVO8

  • Vieras
Vs: B230FK nakuttaa
« Vastaus #100 : 21.10.2012, 13:10:10 »
No ei muuta kun hattu pois. Venttiilit kuntoon ja pahvi vaihtoon. Noilla metreillä ei ole turhaa askartelua. Saattaa jopa löytyä jotain mielenkiintoista.

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: B230FK nakuttaa
« Vastaus #101 : 21.10.2012, 13:22:59 »
No ei muuta kun hattu pois. Venttiilit kuntoon ja pahvi vaihtoon. Noilla metreillä ei ole turhaa askartelua. Saattaa jopa löytyä jotain mielenkiintoista.

Täytyy ens kesänä kattoo jos nostais hatun pois...
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4488
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: B230FK nakuttaa
« Vastaus #102 : 21.10.2012, 13:31:46 »
Laajakaista seosmittarin mukaan. Kuulee myös korvalla että nakuttaa kun on laihalla.

Ongelma siis nopeissa tilanteissa LH ei pysy mukana. Esim vedät vaihde päällä kaikki ok, vaihdat vaihdetta -> laihalle -> pari sekkaa laihalla -> rikkaalle taas mennään.

Ole huoleti, LH kyllä pysyy mukana, sillä se ehtii vaikka jokaiselle pytylle säätämään sopan erikseen.
Auto on "vakio" FK
Ahdot 0.8bar
Catback 3" kahdella suoralla vaimentimella
Tonin molemmat lastut (koitettu vakioilla, vakio sytkä naulaa 100x enemmän, bensapuoli käy pikkusen laihemmalla muuten samat viat)
Ilmanputsarille porattu 3" reikä ja letku siitä maskin taakse (muistaakseni puhkasin sen lokasuojan reijän kanssa)
Laajakaistalta emulaatio LH:lle (kokeiltu kahta normaali lambdaa myös)
Pakosarjan tiivisteet ja downpipe ei vuoda
Cooleri + putket ehjät
Kolmella immulla koitettu
Huohotuksesta putsattu letkut, pöntöt jne
Cooleri pesty sisältä ja päältä

Miksi ihmeessä sinulla on 75mm ränni pakopuolella ja imupuolella on se vakio ilmanahdistin (cooleri) ?
Minulle tulee tajuttoman voimakas assosiaatio niihin teini-tuning pakoputkenpää virityksiin, joissa ääni lisääntyy ja teho vähenee!  :facepalm:

Kaverin kontissa mittasimme jopa 0,1baarin painehäviön vakiocoolerille.
Minä en olisi hajonnut noissa säädöissä pakopuolelle takapönttöä lukuunottamatta lainkaan, jos edes siihenkään.

Vakio coolerilla olen nimittäin mitannut imuilman lämpötilaksi muistaakseni +110C ja nykyisellä ei +40C ole koskaan ylittynyt.
Minä olisin satsanut pakopuolella hengittävämpään kattin ja takapönttöön ja imussa cooleriin.

Vaparissa (kaasari) tuollainen setti, olisi aiheuttanut sen, että laihalle mennään automaattisesti kun päästään kierroksille.

Ja tekee tuo settisi myös omat muutokset karttoihin.

Mä en jaksais säätämistä megan kanssa, et jos tän sais toimimaan oli bueno  ;)
Ole huoleti, kyllä sen saa pelaamaan, kunhan kartat saa kohdalleen.

Millä kierroksilla se laiha kohta esiintyy?

Vika on siinä mielessä selvä, että IMMu on tapissaan ja ainoa seoksiin vaikuttava muuttuva parametri on kierrosluku ja ehkä mahdollisesti lambdan arvot, jos LH ehtii palaamaan closed-loop tilaan (minkä se tekee yllättävän hätäisesti).

Tämä tilanteesi vaatii karttojen rukkausta, jotta sopat saadaan kuntoon.

Ja muistutuksena, suuttimien koon muuttaminen vaatii LH:ssa suutinvakion uudelleen rukkaamista tai kestää "kotvasen" ja vähän toistakin, ennenkuin LH on adaptoitunut niihin suuttimiin, jos ne ovat säätöikkunan sisällä.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4488
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: B230FK nakuttaa
« Vastaus #103 : 21.10.2012, 13:33:07 »
No ei muuta kun hattu pois. Venttiilit kuntoon ja pahvi vaihtoon. Noilla metreillä ei ole turhaa askartelua. Saattaa jopa löytyä jotain mielenkiintoista.

Mielenkiintoista sinällään, että kannen ja sarjojen sovitukset ovat tasan sitä, mitä Göran on viitsinyt tehdä, viikon päivästä riippuen.  ;D


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: B230FK nakuttaa
« Vastaus #104 : 21.10.2012, 14:24:30 »
Jaaha. Olipa vitun hieno reissu biltemaan. Alko kykä luistaa ja tais selvitä mihin öljytkin häviää... Katti haisee öljylle ja katti sauhuaa. Vissiin ahdin sökö.
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

 

Proturbo  Autodiagnoosi