S/S järjestelmissä on 2 akkua, kun S/S käynnistää moottorin, niin pieni apu-akku syöttää tällöin sähkön auton muille järjestelmille ja pääakkua käytettän vain startin pyörittämiseen, akkujen erotus tapahtuu isoilla releillä.
En muista, että oliko S/S:n toiminnalle ihan suora minimi lämpötilaraja, mutta jos ohjaamo tarvii lämmittämistä tai jäähdytystä, niin moottori ei sammu.
Moottorin sammuminen vaatii sen, että vaihde on vapaalla, sammumisen voi siis estää helposti sillä, että ei laita vaihdetta vapaalle risteykseen pysähtyessä.
S/S autoissa on vahvistettu startti, sekä starttimoottorin käyttökertalaskuri tietokoneessa, kun startti vaihdetaan uuteen, niin laskuri täytyy nollata.
Oon hieman sekaisin näistä ominaisuuksista kun renault ja volvo puolella noita opiskellut, mutta kutakuinkin samat ominaisuudet niissä, pienin eroin.
Startin käyttökertamäärä oli sellainen, että sitä sai käyttää kyllä ihan reilusti useita vuosia.. jotenkin mielessä oli luku 30000 kertaa
S/S:n toiminnassa on tosi paljon eri ehtoja, joiden pitää toteutua, että moottori sammuu automaattisesti, lisäksi on paljon parametrejä, jotka käynnistää moottorin automaattisesti ennen kuin kuljettaja tekee toimia, lisäksi on parametreja, jotka estää käynnistymisen, jos esim. kuljettaja avaa vyön tai oven tms.
Juuri noiden lukuisten ehtojen takia tuo järjestelmä voi olla hieman haastelliinen vikatapauksissa, mikäli ei tunne kyseisen auton järjestelmää.
Tärkeimpänä lienee melkein olevan akun varaustilan mittaus ja sen luotettavuus, jos auto mittaa varaustilan olevan liian alhainen tai luokittelee mittauksensa epäluotettavaksi, niin automaattisammutusta ei toki tapahdu, tuohon latauspuoleen liittyy sitten lisäksi jarrutusenergian talteenotto, joka entisestään hankaloittaa vian paikannusta S/S järjestelmissä.
Ei siis oo ihan yksinkertainen systeemi, paljon liittyy asioita tuohon järjestelmään.
Tässä lienee tämän homman pihvi. Ihan oikeissa ruuhkissa tuolla järjestelmällä on merkitystä, Suomessa homman hyöty lienee aika marginaalinen. Varmaan osalla pääkaupunkiseudun työmatkalaisista tulee sen verran valoissa ja jonoissa seisoskelua, että jotain hyötyä saavutetaan, muuten tuskin.
Niillä kerroilla kun itse oon ajanut S/S autolla, niin oon nauttinut siitä hiljaisuudesta, mikä tulee, kun moottori sammuu.. ehkäpä mä oon siinätapauksessa hyvä kala sähköautomyyjän koukkuun