Kas kun kukaan ei ole vielä uusimman TM:n jutusta kirjoittanut, joten minä sitten kirjoitan.
Juttu on tämä:
http://tekniikanmaailma.fi/uutiset/tm-testi-co2-paastoarvot-eivat-vastaa-totuuttaTekniikan Maailma testasi kymmenen suositun auton todelliset CO2-normipäästöt ja kulutukset. Testin perusteella autonvalmistajien ilmoittamat, EU-direktiivin mukaiset polttoaineenkulutus- ja CO2-päästöarvot eivät pidä paikkaansa.TM:n mittauttamat lukemat olivat 11-39 prosenttia ilmoitettua suurempia.Tekniikan Maailman testin perusteella EU-direktiivin mukaisiin kulutus- ja päästölukemiin on suhtauduttava varauksella. Normimittaus on sinänsä pätevä menetelmä, mutta erityisesti totuudenmukaisten vastusarvojen määritys vaatisi valvontaa.Nuo lukemat olivat tosiaan todella paljon eroavat verrattuna valmistajan ilmoitukseen. Ilmeisesti siis tuon päästömittauksen akilleen kantapää on vastusarvojen määrittely ja niiden verifiointi, valmistajat voivat ilmoittaa mitä tahansa melkein.
Mielenkiintoista oli, että käytännössä kaikki mukana olleet automallit kuluttivat selvästi enemmän vertailukokeessa, saati sitten vertailuajolenkillä, kuin mitä valmistajan virallinen ilmoitus on.
Esimerkkinä vaikka Volvo V70 1.6D Drive, manuaali, kulutti 35% enemmän vertailulenkillä kuin mitä valmistaja ilmoitti

Toinen esimerkki: Audi A5 TFSI, kulutti kapunkiajossa yli 50% enemmän kuin ilmoitetut luvut. Ja yhdistetyn kulutuksen erokin oli suuri, jos ajoi 20 000km, niin valmistajan ilmoitus vs. todellisuus oli ero 500 litraa kulutuksessa, eli sellaiset 900 euroa käteisenä tai sellaiset yhdeksän tankkauskertaa lisää.
Kertomus oli tehty hyvin, lähes tieteellinen artikkeli, ja yhdyn TM:n mielipiteeseen, että olisi hyvä kun joku ulkopuolinen taho tekisi myös testejä (kuten EuroNCAP kolaritestejä), eikä vain aina luoteta valmistajaan.
Eli siis tuo ulkopuolinen taho määrittäisi myös auton ajovastukset tieteellisesti eikä vetäisi valmistajan ilmoitusten mukaan tai hihavakioilla.
Jutun mukaan jos omassa ajossa auto kuluttaa vähemmän kuin eu-yhdistetty + 20%, on jo aika hyvä kuski
