Eli alan rakentaa kuristinta paluuletkuun. Silloin paineet nousee ainakin tarpeeksi ja kone käy tasaisesti tyhjäkäynnillä.
Älä hitossa ryhdy, koska silloin hoidat vain oiretta, etkä syytä.
Ja kuten sanottu, jos paluulinja tukossa saat yli 5 bar bensan paineita, niin pumppu on kunnossa.
Ja jos paineet pysyvät aina yli 3 baaria imusarjan paineesen nähden, on paineensäädinkin toiminnassa.
Eli jos paineet ovat kunnossa, niin silloin vika ei ole bensapuolella, jollei joku suutin/suuttimet vuoda.
Koko LH/EZK:n säätösysteemi toimii yksinkertaistetusti siten, että IMM mittaa koneeseen menevää ilmamassaa ja ottaa taulukosta suuttimien aukioloarvon ja ruikkii imusarjaan soppaa sen mukaan mikä IMM:n antaman taulukkoarvon mukaan kuuluu mennä. Tuohon otetaan mukaan LH:n ikuinen rakkaus lamda-arvoa 1 kohtaa, jolloin lamda-anturin antamien tietojen perusteella LH laskee korjauskertoimen tuohon taulukkoarvoon IMM tiedosta ja pyrkii pysymään Lamdan avulla tuossa rakastetussa lamda-arvossa 1. Tosin tuolla lamdan korjauskertoimella on rajansa.
Tosin tuossa edellytyksenä on se, että lämpötila-anturi väittää koneen olevan yli 80 C asteinen. Sitä alemmissa lämpötiloissa soppaa syötetään lisää lämpötilan funktiona tuohon IMM antamaan taulukkoarvoon nähden. Mitä kylmempi kone, sitä enemmän soppaa. Koneen lämpötila ja LH:n saama tieto eivät ole tekemisissä lämpömittarin kanssa, joka saa tietonsa omasta anturistaan.
Tyhjäkäynti taasen on LH:n hanskaama. Se saa tiedon asentotunnistimelta kaasuläppä on tyhjäkäynnillä tai ei ole. Jos on, hakeutuu se säätösilmukalla pyrkien pitämään säädetyn kierrosluvun tyhjäkäyntiservoa säätämällä. Muutoksia tuohon tyhjäkäyntii tekevät koneen lämpötila (kylmänä), automaattilaatikko ja auton liikkuminen (nopeutettu tyhjäkäynti).
Sopan LH säätää IMM tiedolla ja korjaa sitä lamdalla ja koneen lämpötilalla. Jos kone on lämmin soppaa säädetään puhtaasti IMM/lamda-systeemillä.
EZK taasen tutkii asentoanturin tietoa ja päättelee milloin kipunan tulee leimahtaa. Tätä tietoa rukataan IMM antaman kuormatiedon perusteella.
Tähän LH/EZK-säätösysteemiin ei bensanpaine kuulu mitenkään, vaan ne pyritään pitämään täysin vakiona imusarjan paineeseen nähden täysin mekaanisesti. Ja LH toimii sillä oletuksella, että bensanpaine on aina ja ikuisesti se sama vakiopaine.
Noiden anturien tieto välitetään täysin analogisena jännitetietona LH/EZK:lle, joten huonokuntoinen liitos tms. heikkokontakti häiritsee systeemin toimintaa antamalla virheellistä tietoa antureilta.
Olikos tämä nyt tarpeeksi sekavasti selitetty?
