Race.fi  Puotilan autokorjaamo

B230FK, kulutus ~16l/100km, selvisi

  • 109 Vastauksia
  • 45748 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4488
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: B230FK, kulutus ~16l/100km, tyhjäkäynti aaltoilee
« Vastaus #90 : 02.07.2011, 00:55:37 »
Näillä tiedoilla pumpun vaihto edessä, kun muualta ei vuotoa ole löytynyt  :)

Hanki vielä sen verran pitkä letku, että pystyt mittaamaan ajossa ja ahdoilla paineet.

Paineita pitäisi olla tuolloin se 3,3bar (vakio FK pannu). Omassa kotterossa on paineet bensalinjassa ahdoilla 4 bar (0,9bar ahtoja).

Ja kokeile, mihin paineet nousee paluulinja tukittuna,  tyhjäkäynnillä tai kierroksilla. Jos laskee rajusti kierroksilla, niin pumppu ei ole enää täydessä iskussa.



Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa PuuhaPede

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 97
  • Ammattilainen töissä
Vs: B230FK, kulutus ~16l/100km, tyhjäkäynti aaltoilee
« Vastaus #91 : 02.07.2011, 16:31:44 »

Ja kokeile, mihin paineet nousee paluulinja tukittuna,  tyhjäkäynnillä tai kierroksilla. Jos laskee rajusti kierroksilla, niin pumppu ei ole enää täydessä iskussa.

Laitan pidemmän letkun hankintaan..
Sitä ennen kävin mittaamassa paineet paluulinja tukittuna.
Mittari näytti saman tien 6 bar. Kun antoi kierroksia alkoi viisari heilua 5,5-6 bar.
Paluulinjan kun löysäsi paineet putosi siihen jo useasti mitattuun 2,7bar ja moottori meinaa tukehtua.
ex Volvo 945 - 230FK - 1996
     Audi 100 - 2.3E - 1993

Poissa ToniA

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 129
  • www.vrcf.fi
Vs: B230FK, kulutus ~16l/100km, tyhjäkäynti aaltoilee
« Vastaus #92 : 02.07.2011, 19:24:11 »
Mä olen testannut vääränlaista pumppua B230FK-koneessa silloin kun mulla meni pumppu rikki. Liian vähän tuottava pumppu toimii hienosti kunnes bensantarve nousee niin ylös ettei pumppu jaksa pitää paineita ylhäällä. Eli käytännössä kevyellä kaasujalalla toimii aivan mainiosti mutta kun lähdetään polkemaan niin alkaa nykimään pahasti kun saa liian vähän bensaa.

Poissa Laakeririkko

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 91
  • www.vrcf.fi
Vs: B230FK, kulutus ~16l/100km, tyhjäkäynti aaltoilee
« Vastaus #93 : 09.07.2011, 09:06:51 »
Mihin olette ton bensanpaineen mittarin letkun laittanut? Bensatukkiinko?

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4488
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: B230FK, kulutus ~16l/100km, tyhjäkäynti aaltoilee
« Vastaus #94 : 09.07.2011, 10:38:08 »
Mihin olette ton bensanpaineen mittarin letkun laittanut? Bensatukkiinko?

Kyllä, bensatukkiin 1 & 2 suuttimien välissä olevaan nippaan. Koska siellä sillä oikealla paineella on merkitystä.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa PuuhaPede

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 97
  • Ammattilainen töissä
Vs: B230FK, kulutus ~16l/100km, tyhjäkäynti aaltoilee
« Vastaus #95 : 16.07.2011, 17:03:21 »
Jouto aikana irroittelin pumpun tankista, tarkastaakseni mikä malli siellä mahdollisesti on. Erittäin mielinkiintoinen tehtävä.
0580453420 oli kylkeen kirjoitettu.

Pitkän aikaa googletettuani yksi italialainen myyntisivusto paljasti, että painetta pitäisi olla 4bar.
Nyt mitä olen mittaillut tuota painetta, suutintukissa 3,2bar on ollut suurin lukema ilman, että auto on käynnissä. 6bar on saavutettu kun auto käynnissä ja paluuletku lutussa.

Eikö se 4bar pitäisi olla paine suutintukissa ilman, että auto on käynnissä, jos pumppu antaisi oikeat paineet?
Ja tietääkö joku varmaksi tuon numerosarjan pumpun oikeat paineet?
ex Volvo 945 - 230FK - 1996
     Audi 100 - 2.3E - 1993

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4488
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: B230FK, kulutus ~16l/100km, tyhjäkäynti aaltoilee
« Vastaus #96 : 16.07.2011, 17:58:18 »
Eikö se 4bar pitäisi olla paine suutintukissa ilman, että auto on käynnissä, jos pumppu antaisi oikeat paineet?
Ja tietääkö joku varmaksi tuon numerosarjan pumpun oikeat paineet?

Ei!  Painetta pitää olla tasan 3 baaria kun auto ei käy. Tyhjäkäynnillä vähemmän ja ahdoilla enemmän.
Eli bensan paineen tulee olla aina 3 baaria enemmän kuin imusarjassa.

Jos painetta saat suutintukkiin 6 baaria, niin ainakaan pumppu ei ole huono.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa PuuhaPede

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 97
  • Ammattilainen töissä
Vs: B230FK, kulutus ~16l/100km, tyhjäkäynti aaltoilee
« Vastaus #97 : 16.07.2011, 19:21:28 »
Eli alan rakentaa kuristinta paluuletkuun. Silloin paineet nousee ainakin tarpeeksi ja kone käy tasaisesti tyhjäkäynnillä.
ex Volvo 945 - 230FK - 1996
     Audi 100 - 2.3E - 1993

Poissa PuuhaPede

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 97
  • Ammattilainen töissä
Vs: B230FK, kulutus ~16l/100km, tyhjäkäynti aaltoilee
« Vastaus #98 : 17.07.2011, 11:51:01 »
IMM mitattu.
Maadoitus ok.
Auton käydessä voltit johdosta kolme 2,3volttia, nousee kun antaa kierroksia.

Taitaa olla elävä? :o
ex Volvo 945 - 230FK - 1996
     Audi 100 - 2.3E - 1993

Poissa ToniA

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 129
  • www.vrcf.fi
Vs: B230FK, kulutus ~16l/100km, tyhjäkäynti aaltoilee
« Vastaus #99 : 17.07.2011, 12:35:21 »
Eli alan rakentaa kuristinta paluuletkuun. Silloin paineet nousee ainakin tarpeeksi ja kone käy tasaisesti tyhjäkäynnillä.

Älä ala. Noista mittaustuloksista on jo monta kertaa nähty että bensapumppu näyttäisi toimivan ihan OK. Ja vielä kerran, bensan paine syntyy siitä kun pumppu pumppaa säädintä vasten. Eli paine nousee siksi kun pumpun tuottama virtaus joutuu menemään paineensäätimen pienestä reiästä takaisin tankkiin.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4488
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: B230FK, kulutus ~16l/100km, tyhjäkäynti aaltoilee
« Vastaus #100 : 17.07.2011, 17:07:09 »
Eli alan rakentaa kuristinta paluuletkuun. Silloin paineet nousee ainakin tarpeeksi ja kone käy tasaisesti tyhjäkäynnillä.

Älä hitossa ryhdy, koska silloin hoidat vain oiretta, etkä syytä.

Ja kuten sanottu, jos paluulinja tukossa saat yli 5 bar bensan paineita, niin pumppu on kunnossa.
Ja jos paineet pysyvät aina yli 3 baaria imusarjan paineesen nähden, on paineensäädinkin toiminnassa.

Eli jos paineet ovat kunnossa, niin silloin vika ei ole bensapuolella, jollei joku suutin/suuttimet vuoda.

Koko LH/EZK:n säätösysteemi toimii yksinkertaistetusti siten, että IMM mittaa koneeseen menevää ilmamassaa ja ottaa taulukosta suuttimien aukioloarvon ja ruikkii imusarjaan soppaa sen mukaan mikä IMM:n antaman taulukkoarvon mukaan kuuluu mennä. Tuohon otetaan mukaan LH:n ikuinen rakkaus lamda-arvoa 1 kohtaa, jolloin lamda-anturin antamien tietojen perusteella LH laskee korjauskertoimen tuohon taulukkoarvoon IMM tiedosta ja pyrkii pysymään Lamdan avulla tuossa rakastetussa lamda-arvossa 1. Tosin tuolla lamdan korjauskertoimella on rajansa.

Tosin tuossa edellytyksenä on se, että lämpötila-anturi väittää koneen olevan yli 80 C asteinen. Sitä alemmissa lämpötiloissa soppaa syötetään lisää lämpötilan funktiona tuohon IMM antamaan taulukkoarvoon nähden. Mitä kylmempi kone, sitä enemmän soppaa. Koneen lämpötila ja LH:n saama tieto eivät ole tekemisissä lämpömittarin kanssa, joka saa tietonsa omasta anturistaan.

Tyhjäkäynti taasen on LH:n hanskaama. Se saa tiedon asentotunnistimelta kaasuläppä on tyhjäkäynnillä tai ei ole. Jos on, hakeutuu se säätösilmukalla pyrkien pitämään säädetyn kierrosluvun tyhjäkäyntiservoa säätämällä. Muutoksia tuohon tyhjäkäyntii tekevät koneen lämpötila (kylmänä), automaattilaatikko ja auton liikkuminen (nopeutettu tyhjäkäynti).

Sopan LH säätää IMM tiedolla ja korjaa sitä lamdalla ja koneen lämpötilalla. Jos kone on lämmin soppaa säädetään puhtaasti IMM/lamda-systeemillä.

EZK taasen tutkii asentoanturin tietoa ja päättelee milloin kipunan tulee leimahtaa. Tätä tietoa rukataan IMM antaman kuormatiedon perusteella.

Tähän LH/EZK-säätösysteemiin ei bensanpaine kuulu mitenkään, vaan ne pyritään pitämään täysin vakiona imusarjan paineeseen nähden täysin mekaanisesti. Ja LH toimii sillä oletuksella, että bensanpaine on aina ja ikuisesti se sama vakiopaine.

Noiden anturien tieto välitetään täysin analogisena jännitetietona LH/EZK:lle, joten huonokuntoinen liitos tms. heikkokontakti häiritsee systeemin toimintaa antamalla virheellistä tietoa antureilta.

Olikos tämä nyt tarpeeksi sekavasti selitetty?  ::)


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa PuuhaPede

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 97
  • Ammattilainen töissä
Vs: B230FK, kulutus ~16l/100km, tyhjäkäynti aaltoilee
« Vastaus #101 : 06.08.2011, 14:38:21 »
Mikä on tuon bensaletkussa olevan ufon muotoisen peltihässäkän merkitys?
Mitä se tekee tai jättää tekemättä?
Kaverin vanhemmassa FT mallissa ei kyseistä hässäkkää ollut.
ex Volvo 945 - 230FK - 1996
     Audi 100 - 2.3E - 1993

Poissa InlineFour

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1324
  • Toiset käy töissä, toiset käy kotona
Vs: B230FK, kulutus ~16l/100km, tyhjäkäynti aaltoilee
« Vastaus #102 : 06.08.2011, 14:57:44 »
Ufo? Tarkoitatko nyt siis b-paineen säädintä mikä on tukissa,
vai jotain ihan omaa hienoa vekotinta muualla?
Oikeissa autoissa on kolme poljinta;
kaasu, jarru, seisontajarru

Poissa PuuhaPede

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 97
  • Ammattilainen töissä
Vs: B230FK, kulutus ~16l/100km, tyhjäkäynti aaltoilee
« Vastaus #103 : 06.08.2011, 15:08:14 »
Siinä ennen "jakotukkia" ja suuttimia, kun letku pohjasta nousee...  :)
ex Volvo 945 - 230FK - 1996
     Audi 100 - 2.3E - 1993

Paikalla Acke

  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4536
Vs: B230FK, kulutus ~16l/100km, tyhjäkäynti aaltoilee
« Vastaus #104 : 07.08.2011, 19:52:52 »
Siinä ennen "jakotukkia" ja suuttimia, kun letku pohjasta nousee...  :)
Siis tämä öljytikun vasemmalla? Sekin on ilmeisesti joku paineensäädin/takaiskuventtiili tjsp...

 

Kulkukoira  Proturbo