Juu, lähinnä vitsinä tuon EU lainsäädännön vedin mukaan, mutta siihen vetoamalla olisi periaatteessa mahdollista PITKÄN lakiprosessin jälkeen viedä tällainen yksitäistapaus läpi ennakkotapauksena, ja saada pakoitettua muutos suomen ajoneuvolakiin.
EU-lainsäädäntöä olen tässä muutamat viime kuukaudet lukenut juu, näin siis TEORIASSA, käytäntö on sit asia erikseen.

Ja EU-lainsäädäntöhä on kansallisia ylempi, eli jos jokin kansallinen lainsäädäntöpykälä on EU lainsäädännön kanssa ristiriidassa, se saa väistyä EU lainsäädännön tieltä vähempiarvoisena. Samaten koskee perustuslaki vs. ajoneuvolaki, ja ajoneuvolaki vs. säädökset ja säädökset vs. suositukset, kukin toistaan pienempiarvoinen.

Mutta tätä pitääkin selvitellä, älkää nyt yrittäkö yrittänytta lannistaa ennenkun edes on yritetty, ei siitä hommasta muuten mitään tule. Ja vähän pioneerina tässä vois huvikseen toimia, kuten taisin tehdä COP sytytystä vinokoneeseen asennellessani (luulen?)

Mutta tuo "ombyggt fordon" on kyllä kiinnostava homma, pitää tutkia vähän ruotsin ajoneuvolakia ja katsoa mitä siellä sanotaan asiasta. Suomen lakien mukaanhan tässä on edelleen edettävä, mutta mullistava homma on siinä, JOS ne ovat ristiriidassa EU-lakien kanssa, kuten oli esim. autoverin ELV osuuden kanssa.