Samppasport  Futurez

S90 Executive 1998 käyttöauto

  • 131 Vastauksia
  • 63273 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: S90 Executive 1998 käyttöauto
« Vastaus #60 : 13.02.2011, 18:37:24 »
Pitää joko olla VTT todistus tällaisessa E-tyyppihyväksytyn katsastamisessa omatekoiselle moottori+voimansiirto yhdistelmälle (eli laitetaan mallisarjaan kuulumaton kone autoon), TAI sitten luotettavalta taholta (maahantuoja, valmistaja, riippumaton tutkimuslaitos = VTT, TüV) todistus että moottori+voimansiirto paketti täyttää kyseisessä autossa sille vaaditut päästörajat.

Eli 960/x90 tapauksessa ainoa tie on VTT/TüV päästötesti omatekoisella moottori+voimansiirto yhdistelmällä, koska maahantuoja tai valmistaja ei tuollaisia ole tehnyt, eikä siten voi tällaisia papereita antaa (jos nyt siitä yhdestä prototyyppi S90 T6 mallsita ei ole tehty).
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa Make

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1678
  • Volvo - Luxury car for people who think
Vs: S90 Executive 1998 käyttöauto
« Vastaus #61 : 14.02.2011, 13:14:41 »
Ilmeisesti tuon 285hv T6 (B6304T2) koneen ahtimena on BorgWarner K16, eli sama kun Porsche 911 (996) turbossa, porschessa näitä on 2kpl ja tehoa on lähes tuplaten. 304hv (B6304T4) ahtimesta en saanut selkoa, mutta uskoisin sen olevan sama. Tosin, K16 oli kaikiessa kuvissa yksinieluinen ja ilmoitettu tehoalue 210-240hv... joten välttämättä tuo ei ole oikea ahdin.

Käytettyinä näitä ei löydy varaosahausta eikä bildelsbasen.se:stä.

Kiinnostaisi vaan saada modernisti toimiva moottori, tuo 1500-4000rpm 400/440Nm vääntökäyrä kiinnostaisi kovasti...

Tosin, 400hv riittävä kiina-ahdinkin voisi ajaa saman asian, ja ilman hukkista, eli ahdin mitoitettu just 400hv, ni saa kokoajan ahtaa kaiken mitä lähtee ni voisi ajettavuuskin olla jees. Ainakin 340 oli PALJON ripeämpi alakierroksilla ilman hukkista kun hukkiksen kanssa, ja kun ahdin oli hitusen "liian pieni" ni toimii ihan siististi ilman hukkista jopa dynossa ja suorassa vedossa.

Ahtoja voisi hitusen rajoittaa vääntöpiikin (4000rpm) ympärillä siten että ohjelmoi yli 1bar vähän rauhallisemmin ennakkoa, ni ei ole niin raju veto.

Nyt on hyllyssä yksi uusi ahdin jossa jotkut 60/65mm siivet ja AR 0,7/0,84, joten se voi olla tähän liian iso ilman hukkista. Tuon jos tunkis vaikka veneen vinokoneen kaveriksi kesäksi. ;)
Mikset suosiolla laita vaan tuota T6 ahdinpakettia tuohon. Todella nätisti pelaa ja vetoa tulee tasaisesti kuin sähkömottorista lähelle rajoitinta.
Ja oisko säädöissäkin helpompaa jos pystyisi hyödyntämään suoraan T6 arvoja.
BMW 530e xDrive
BMW 335i E93

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: S90 Executive 1998 käyttöauto
« Vastaus #62 : 14.02.2011, 19:07:17 »
Mikset suosiolla laita vaan tuota T6 ahdinpakettia tuohon. Todella nätisti pelaa ja vetoa tulee tasaisesti kuin sähkömottorista lähelle rajoitinta.
Ja oisko säädöissäkin helpompaa jos pystyisi hyödyntämään suoraan T6 arvoja.
Nyt tarkoitat siis vanhan vai uuden T6 koneen pakettia, T6 koneitahan on oikeastan 4 versiota, 272hv 2,8L, 272hv 2922ccm, 285hv 2953ccm ja 304hv 2953ccm, kaksi viimeistä ovat siis uusimman S80 koneita, eli FoMoCo härveleitä ja näiden käytettyjä ahtimia ei ole löytynyt mistään, pakosarjoja ruotsista löytyy 5kpl ainakin 200e/kpl hintaan käytettyjä, mut EI ahtimia. Vanhoja T6 ahtimia (ekassa mallissahan tais olla ahtimet erillään pakosarjassa ja myöhemmässä yhtä puuta pakosarja ja pakopesä)

Ja kun noilla ei mene kun niukin naukin 300hv rikki... 315-320hv penkkilappuja on näkynyt. 400hv alkais olemaan riittävästi että sais auton alle 6s liikahtamaan 0-100km/h... uudemman T6 ahtimellakaan tuskin mennään 350hv asti... Ja vääntö saisi jatkua 6000rpm asti, eikä ruveta tippumaan radikaalisti 4000rpm nurkilla, noissa mandariineissä kun ei virtaavuus riitä enää kovilla kierroksilla, etenkään "kireille" vaparin nokille.

T6 arvoja tuskin kauheasti saa hyödynnettyä, kun niissä on aivan erilaiset nokat kun tässä vaparikutosessa...

Koko T6 koneen osto myös käynyt mielessä... saattaisi aika hyvin saada katsurilta piiloitettua tuollaisen konversion, eri asia sitten sopiiko uusin T6 kone samaan vaihdelootan kaaveliin...

Mutta ihan hyvä ehdotus, lisää tällaisia ideoita, ni ehkä rupee tapahtumaan :)
Suuttimet pitäis kans päättää, boschin EV12 vai mikä numero se ny oli tulee varmaan tilattua adapterien kans, IC vielä mietteissä, että laitanko Vesi vai ilma IC:n... ilma IC käy samanlainen 500x300x100mm kenno keskilähdöillä kun on 340:pissäkin, menee paikalleen ihan suoraan "heittämällä", ei tartte sahata mitään. :)
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7976
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: S90 Executive 1998 käyttöauto
« Vastaus #63 : 14.02.2011, 20:29:27 »
.. ilma IC käy samanlainen 500x300x100mm kenno keskilähdöillä kun on 340:pissäkin...

Koskas me saadaan Superhojosta oma topic?

Poissa Make

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1678
  • Volvo - Luxury car for people who think
Vs: S90 Executive 1998 käyttöauto
« Vastaus #64 : 14.02.2011, 20:35:27 »
Nyt tarkoitat siis vanhan vai uuden T6 koneen pakettia, T6 koneitahan on oikeastan 4 versiota, 272hv 2,8L, 272hv 2922ccm, 285hv 2953ccm ja 304hv 2953ccm, kaksi viimeistä ovat siis uusimman S80 koneita, eli FoMoCo härveleitä ja näiden käytettyjä ahtimia ei ole löytynyt mistään, pakosarjoja ruotsista löytyy 5kpl ainakin 200e/kpl hintaan käytettyjä, mut EI ahtimia. Vanhoja T6 ahtimia (ekassa mallissahan tais olla ahtimet erillään pakosarjassa ja myöhemmässä yhtä puuta pakosarja ja pakopesä)

Ja kun noilla ei mene kun niukin naukin 300hv rikki... 315-320hv penkkilappuja on näkynyt. 400hv alkais olemaan riittävästi että sais auton alle 6s liikahtamaan 0-100km/h... uudemman T6 ahtimellakaan tuskin mennään 350hv asti... Ja vääntö saisi jatkua 6000rpm asti, eikä ruveta tippumaan radikaalisti 4000rpm nurkilla, noissa mandariineissä kun ei virtaavuus riitä enää kovilla kierroksilla, etenkään "kireille" vaparin nokille.

T6 arvoja tuskin kauheasti saa hyödynnettyä, kun niissä on aivan erilaiset nokat kun tässä vaparikutosessa...

Koko T6 koneen osto myös käynyt mielessä... saattaisi aika hyvin saada katsurilta piiloitettua tuollaisen konversion, eri asia sitten sopiiko uusin T6 kone samaan vaihdelootan kaaveliin...

Mutta ihan hyvä ehdotus, lisää tällaisia ideoita, ni ehkä rupee tapahtumaan :)
Suuttimet pitäis kans päättää, boschin EV12 vai mikä numero se ny oli tulee varmaan tilattua adapterien kans, IC vielä mietteissä, että laitanko Vesi vai ilma IC:n... ilma IC käy samanlainen 500x300x100mm kenno keskilähdöillä kun on 340:pissäkin, menee paikalleen ihan suoraan "heittämällä", ei tartte sahata mitään. :)
Tarkoitin 2,9 T6 ahtimia. Ainakin tuolla karalan softalla on miellyttävän oloinen kampe. Päälleppäin tuo näyttää aika samalta kuin 900:sen kone.
BMW 530e xDrive
BMW 335i E93

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: S90 Executive 1998 käyttöauto
« Vastaus #65 : 15.02.2011, 00:04:15 »
Koskas me saadaan Superhojosta oma topic?
Kunhan jaksan kaivaa sen tuolta lumen seasta esille ni tulee uus topic. ;) Akun kävin jo mittaamassa jotta on iskussa starttia varten. Kytkimen haarukan "kuminivelpusla" pitäis asentaa (rikkoutui asentaessa) ja vaihteensiirto pitäis korjata, sit vaan leimasedälle näyttään. :P

Tarkoitin 2,9 T6 ahtimia. Ainakin tuolla karalan softalla on miellyttävän oloinen kampe. Päälleppäin tuo näyttää aika samalta kuin 900:sen kone.
Ok, tosiaan olin tollasia ostamassa 300usd hintaan PARI, mutta piruvie kun "eivät riitä" :D Mutta pistetään uudelleen harkintaan, ja uudemman 285/304hv T6 koneen ahtimia jos näkyy, ni saattaa olla täällä kiinnostusta!. :)
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa Make

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1678
  • Volvo - Luxury car for people who think
Vs: S90 Executive 1998 käyttöauto
« Vastaus #66 : 15.02.2011, 10:38:16 »
Kunhan jaksan kaivaa sen tuolta lumen seasta esille ni tulee uus topic. ;) Akun kävin jo mittaamassa jotta on iskussa starttia varten. Kytkimen haarukan "kuminivelpusla" pitäis asentaa (rikkoutui asentaessa) ja vaihteensiirto pitäis korjata, sit vaan leimasedälle näyttään. :P
Ok, tosiaan olin tollasia ostamassa 300usd hintaan PARI, mutta piruvie kun "eivät riitä" :D Mutta pistetään uudelleen harkintaan, ja uudemman 285/304hv T6 koneen ahtimia jos näkyy, ni saattaa olla täällä kiinnostusta!. :)
Jos katsot esim Rican sivulta, niin siellä luvataan pienemmät tehot tuolle uudemmalle (2006-) T6:lle mitä vanhemmalle.
BMW 530e xDrive
BMW 335i E93

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: S90 Executive 1998 käyttöauto
« Vastaus #67 : 15.02.2011, 11:26:40 »
Jos katsot esim Rican sivulta, niin siellä luvataan pienemmät tehot tuolle uudemmalle (2006-) T6:lle mitä vanhemmalle.
Juu, mutta tuossa 304hv koneessahan on varmasti myös "virivaraa", kuten 285hv versiossakin, sitä olen yrittänyt haeskella mikä ahdin 304hv koneessa on... tuloksetta.

Aika "huono" tuo vääntö tossa vanhassa T6 koneessa viritettynä, 320/430Nm... meinaan kun 340:pin 430ccm pienempi kone antaa 50% enemmän vääntöä kun tuo... tosin saattanee olla rajoitettu kun on noin tasainen käyrä...

Aika muikea vääntökäyrähän tuossa 272hv T6 koneessa on kieltämättä viritettynä, tarkemmin kun vertaa 285hv koneeseen ni sehän on tasaisempi ja jatkuu 5500rpm asti tuo 430Nm tuplaturbossa, kun singleturbo antaa samat väännöt melkein 1000rpm kapeammalla alueella, ehkä hommaankin tuollaisen ahdinpaketin sittenkin :P

Olis helpompi asentaakin tuollainen 272hv koneen ahdinpaketti, kun menee 100% bolt-on kanteen ja pakoputkiakin on 2kpl, ni ehkä sais "viritettyä" sovitepalat vakiokatin ja ahtimien välille...
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa Make

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1678
  • Volvo - Luxury car for people who think
Vs: S90 Executive 1998 käyttöauto
« Vastaus #68 : 15.02.2011, 11:37:43 »
Juu, mutta tuossa 304hv koneessahan on varmasti myös "virivaraa", kuten 285hv versiossakin, sitä olen yrittänyt haeskella mikä ahdin 304hv koneessa on... tuloksetta.

Aika "huono" tuo vääntö tossa vanhassa T6 koneessa viritettynä, 320/430Nm... meinaan kun 340:pin 430ccm pienempi kone antaa 50% enemmän vääntöä kun tuo... tosin saattanee olla rajoitettu kun on noin tasainen käyrä...

Aika muikea vääntökäyrähän tuossa 272hv T6 koneessa on kieltämättä viritettynä, tarkemmin kun vertaa 285hv koneeseen ni sehän on tasaisempi ja jatkuu 5500rpm asti tuo 430Nm tuplaturbossa, kun singleturbo antaa samat väännöt melkein 1000rpm kapeammalla alueella, ehkä hommaankin tuollaisen ahdinpaketin sittenkin :P

Olis helpompi asentaakin tuollainen 272hv koneen ahdinpaketti, kun menee 100% bolt-on kanteen ja pakoputkiakin on 2kpl, ni ehkä sais "viritettyä" sovitepalat vakiokatin ja ahtimien välille...
Jos lueskelee juttuja tuon GM laatikon kestosta, niin en ihmettele jos vääntö rajoitettu. Vaan eikös Harisen penkissä mitattu 600nm vääntöjä näistä.  :D
BMW 530e xDrive
BMW 335i E93

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: S90 Executive 1998 käyttöauto
« Vastaus #69 : 15.02.2011, 11:40:34 »
Jos lueskelee juttuja tuon GM laatikon kestosta, niin en ihmettele jos vääntö rajoitettu. Vaan eikös Harisen penkissä mitattu 600nm vääntöjä näistä.  :D
Juu, mua ainakin epäilyttää kun jenkit tekee näitä etuvetohärveleitä... takavedot ne osaa, ja niistä lootista saa oikeilla preppauksilla ajettua vaikka mitä vääntöä läpi...

600Nm rupeaa kuullostamaan siltä kun olis linjassa tehojen kanssa.

Saiskohan noista ahtimista sen lähelle 400hv, eli 350+hv vähän porttaamalla ja siistimällä niitä...? Pieniähän noi TD03-12C:t (vai mikä mallimerkintä niissä ny oli) on...
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa Make

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1678
  • Volvo - Luxury car for people who think
Vs: S90 Executive 1998 käyttöauto
« Vastaus #70 : 15.02.2011, 12:29:24 »
Juu, mua ainakin epäilyttää kun jenkit tekee näitä etuvetohärveleitä... takavedot ne osaa, ja niistä lootista saa oikeilla preppauksilla ajettua vaikka mitä vääntöä läpi...

600Nm rupeaa kuullostamaan siltä kun olis linjassa tehojen kanssa.

Saiskohan noista ahtimista sen lähelle 400hv, eli 350+hv vähän porttaamalla ja siistimällä niitä...? Pieniähän noi TD03-12C:t (vai mikä mallimerkintä niissä ny oli) on...
Itse asiassa en tiedä mitkä ahtimet ovat ja ovatko edes mitsuja. Jos ne ois koko luokkaa sama kuin B230 turbo koneessa ja x2 niin teorissa voisivat riittääkkin lähelle 400 lukemia porttaamalla yms.  Voi tosin olla aika tukossa noila lukemilla.
BMW 530e xDrive
BMW 335i E93

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: S90 Executive 1998 käyttöauto
« Vastaus #71 : 15.03.2011, 12:51:11 »
Ahtimia nyt kateltu, 2x "vanhan" T6 koneen ahtimia tuntuvat parhaalta vaihtoehdolta, käyvät helpolla paikoilleen, sopivat todennäköisesti niin ettei katsuri pysty edes huomaamaan niitä, kun laittaa ne orkkis etuputkeen kiinni jne. Ainoa "ongelma" tähänasti on ahtimien öljynpaluu, eli minnes se laitetaan, ei viitsisi lohkoa kairata paikallaan, eikä huvita konetta purkaa ja irrottaa, kun ei vuoda öljyäkään... tai sen jälkeen varmasti vuotaa!

Toinen homma on perä, eli lukko tuossa ei kyllä toimi pennin vertaakaan enää, sutii aina vaan yhdellä, vaikka ihan paikaltaan lähtee, eli lukko tarvis rempata.

Ruotsis olis 2kpl 960 perää kehtoineen myynnissä, UUSIA 3,73 välitteisiä, hintaa vaan en ole kysynyt vielä, eli ei tietoa maksavatko tonnin (jolla saa jo täyden perärempan tehtyä).
Ongelma on se että mulla on 4.10 välitys, eli automaattilootan ohjausyksikkö pitäis joko vaihtaa tai ohjelmoida uudelleen jos vaihtaa välitystä (pystyykö?) vai onko siellä peräti DIP kytkimet sisällä tätä varten?

Ja suorituskyky on toinen juttu, ahtamattomana tuo 4.10 tarjoaa hyvän suorituskyvyn, etenkin maantie ohituksissa, pari kaveriakin tokaissut "täähän lähtee", mutta jollain 3.73 tai 3.31 välityksellä voi olla aika tuhnu, tosin ahtimet korjaavat tuon ja 3.31 välityksellekkin löytyy boksi 850 T5 mallista joka kuulemma käy bolt-on.

Niin, ja se päähomma, eli auto lähtee todennäköisesti maalaamolle lähiviikkoina, uus tuulilasi ja kaikkea muuta pientä ehtinyt jo kertymään nurkkiin odottamaan!
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: S90 Executive 1998 käyttöauto
« Vastaus #72 : 16.03.2011, 17:58:39 »
Oliskohan öljypaluun laitto ahtimilta lohkoon fiksua samaan kohtaan missä huohotin on, eli joko tohon purnukan alareunaan tai öljytikun viereen jonne tuo kumiputki tässä kuvassa menee?

http://www.ofiengineering.se/Historia/B6304_1.jpg

Ei ainakaan tarttis porailla reikiä... tosin väärällä puolella lohkoahan nuo paikat ovat...
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa Harri_82

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 181
Vs: S90 Executive 1998 käyttöauto
« Vastaus #73 : 16.03.2011, 19:19:00 »
Jos tarvit jotain mittoja tai kuvia tuollasesta tuplaturbo kuutosesta niin pystyn tarvittaessa jonku verran jelppiin ku koulussa lojuu nurkissa yks kappale sellasia moottoreita ;D Todennäkösesti ajamaton tai sit joku volvon testi moottori. Mitättömän kokoset ne turbot. Voi löytyy tietoo niistä eri turbo malleistaki ku löytäs oikeen mapin tai ohjelman koneelta.

Poissa eskolanpena

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 41
  • www.vrcf.fi
Vs: S90 Executive 1998 käyttöauto
« Vastaus #74 : 13.06.2011, 18:09:00 »
15.9-97 rekisteröity v90 3.0 eikä löydy pumppua. auto ollut uutena upm-kymmenen herra kuljetuksissa raumalla,eli eivät varmaankaan ole poistaneet sitä.

Mulla suurinpiirtein saman ikäinen V90 Eikä pumppua. Mikä moisen pumpun tarkoitus on?
740 Turbo, 740 Limu, V70 D5 AWD, V60 D6, V90 T8

 

Elekma  Autoracing