Tuo että noi koneet ovat tosi kestäviä kuullostaa isolta plussalta
Ja on juurikin maahantuojan turbottama. Mutta saako siitä moottorista ilman kannen vaihtoa hyvin tehoa? Vai tarviiko se vaihtaa parempaan josta sitten kaivaa virtaava? Ja jos sen moottorin kunnostaa niin tarviiko ostaa jotkut ahtoja kestävät venttiilit ja mitä sellaiset maksaa?
Se riippu mikä kansi sulla on, todennäköisesti 160-kansi joka on isoilla vesikanavilla.
Kannen vaihtohan ei varmaankaan ole pakollinen ellei kantta lähde muokkaamaan. Koska noissa iso vesikanavaisissa kansissa ei ole työstö varaa niin paljon kuin esim. 531 kannessa.
Tuo kannen vaihto ei ole ongelma eikä mikään koska takaveto volvon kaikki 8v kannet sopii keskenään paikoilleen (eli volvo 200-sarja, 700-sarja ja 900-sarjan kannet käy keskenään)
Viritys käytössä täällä yleensä käytetään joko 530 tai 531 kansia, Tuo 530 kansi on helpommin löydettävissä ja 3 kertaa halvempi kuin 531. itellä on käytössä 530-kansi pienillä vesikanavilla

Sitten on vielä mekaanisen ruiskun "isoja" kansia.. oisko ollu 405 tai jotain??
Jos tuota moottoria lähdetään kunnostamaan niin silloin suosittelen myös venttiilien vaihtamista isompiin, hinnasta en osaa sanoa mitään.. Vapari ja turbo käytössä venttiilit ovat joka tapauksessa samat.
Ja TOK valaisikin sinua tuosta muutoskatsastuksesta

Niin ja kannattaa lukea tuo Taavi.H:n laittama linkki

Tuossa on tietoa volvon kansista
www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=95.0 Eli mä epäilen että sulla on tuo 1000160 kansi. Se lukee sun kannen kyljessä että mikä kansi on..
Tuossa on vapari ja turbokoneiden viritysreseptejä josta näkee esim. ne venttiilit millasia muut on käyttäny.
www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=464.0Tuolta löytyy sitten muiden projekteja joista voi varmasti kopioida vinkkejä oman auton rakenteluun.
www.vrcf.fi/foorumi/index.php?board=8.200Tuolla on sitten valmiiksi rakennetut autot
www.vrcf.fi/foorumi/index.php?board=28.0