Koska tämä on FAQ, niin laitetaan ihan ensimmäiseksi tämä jo miljoonasti kysytty asia!

metatägit:
Isompi immu
Isommat suuttimet
iso imm
ilmamassamittari
suuttimet
Aina kun B2XX koneissa muutetaan IMMua tai suuttimia, vaatii se vastaavat muutokset lastuun!Vanhaa tästä eteenpäin:
Olen tässä hitusen tutustunut LH2.4 sielun elämään ja mittaillut sen toimintaa.
Vaikka LH on tyhmeliini nykyaikaisiin moottorinohjauksiin verrattuna, on se silti aikalaisekseen yllättävän fiksu, kun muistaa, että LH sarja ilmestyi käyttöön 1982.
Luuloja sen toiminnasta on paljon, mutta faktista tietoa yllättävän vähän. Enin osa luuloista liittyy IMMuun.
016 IMMun Bosch nimitys on HLM2. Ja saman sarjan IMMuja löytyy monia, joiden mittausväli on 350kg/h - 900kg/h massavirtausta. Jep, kiloa tunnissa on se mittausyksikkö. Jos sen haluaa vääntää litroiksi, niin normaaliolosuhteissa (0 C lämpötilassa) ilma painaa 1293g/1000L, eli 1,293g/L.

LH:n sisäinen toimintajännite on 5V. LH ruiskuttaa 2 kertaa kierroksen aikana kaikista 4:stä suuttimesta.
Ruiskutustahti kasvaa sitä mukaan kun kierroslukukin. Aukioloajalla määrätään se, kuinka paljon sitä soppaa sinne pyttyy menee.
Vakio LH:n suuttimet on skaalattu siten, että normaalisti maksimikuormalla ja kierroksilla suuttimet ovat auki n. 80% ajasta.
Mitattua faktaa on se, että 016 IMMu on 1 baarin ahdoilla B230FK/FT moottorissa tapissaan, eli ei pysty näyttämään enää yli 4500 rpm kierroksilla lisääntyvää ilma-massan kulkua kuin muutaman hassun millivoltin verran.
IMMun lähtöjännite skaala on periaatteessa 0-5V.
Jo tyhjäkäynnillä B230 koneessa sen lähtöjännite on n. 2,3V. Jollei näin ole +/- 0,1V sisällä, on IMMu viallinen tai likainen.
IMMu on myös epälineaarinen, eli massavirtauksen ja lähtöjännitteen suhde ei ole lineaarinen koko alueelta, vaan tämän vuoksi LH:ssa on IMMun antotiedon linearisointitaulukko.
IMMu on myös erittäin nopea, sillä sen reagointiaika massavirtaukseen on alle 5 millisekuntia.
Vertailun vuoksi, 6000rpm kiertävä kone pyörii yhden kierroksen 10 millisekunnissa, joten IMMu kykenee mittaamaan jokaisen imutahdin erikseen.
LH rakastaa Labda-arvoa 1 yli kaiken ja kiinnittyy siihen yllättävän nopeasti, kunhan kuormitustieto (IMM signaali) pysyy muutamia hassuja sekunteja samana.
IMMua LH seuraa kuin hai laivaa, eli reagoi IMMun antaman tiedon muutoksiin alle kampiakselin kierroksen aikana.
Tässä mittaustuloksia IMMusta ja labdasta. Vihreä viiva on IMMun signaali ja keltainen lambda-anturin signaali.







Mittausmoottori on B230FK 1 baarin ahdoilla ja AW71L laatikolla. LH:n boxin numero on 954.
Ja LH ei sitten käytä pelkkää staattista karttaa mistä soppa annostellaan, vaan taustalla on dynaamiset algoritmit, joista LH laskee perustaulukon mukaisista arvoista lambdan ja IMMun antamien tietojen perusteella lopulliset ruiskutusarvot. Tietysti moottorin lämpötila tuo omat mausteensa soppaan.
Edit:
Mainitaan vielä tämä, että mittausmoottorissa ahtopaineen ohjaus otetaan tyhjäkäyntimoottorin kohdalta ennen kaasuläppää, eli reilusti coolerin jälkeen!
Cooleri on myös muu kuin vakio (KL-racing model passande-malli).
Edit2:
Mainitaan, että myös suuttimet ovat tuossa mittaustilanteessa 99% auki, koska LH ei pidempään niitä pysty auki pitämään!