Kyllä vakiokokoluokan parannelluilla jarruilla harrastelijakin aika pitkälle pääsee. Jäähdytetyt sporttilevyt (+urat&reiät), ehjät satulat, kunnolliset palat (EBC red/yellow tai Ferodo) ja kunnolliset jarrunesteet (esim. motul racing).
Toki sitten kun ruvetaan kelloa vasten ajamaan niin että vauhdit kovenee ja jarrutukset tiukentuu niin vakiojarrut loppuu kesken. Sitten ei auta kun laittaa isoa, yli 300mm kiekkoa ja kunnollista 4/6mäntä reisinki satulaa. Joka tuskin tulee kenellekkään yllätyksenä.
Jarrut on aika olennainen asia turvallisuuden ja ajon kannalta, joten itse hommaisin suosiolla uudet satulat. Melko turhalta tuntuu käyttää aikaa ja energiaa vanhojen romujen tekohengittämiseen jotka kumminkin todennäköisesti sylkäsee jossainvaiheessa. Eli maalaisjärkeä kannattaa käyttää ja miettiä asiaa kokonaisuutena.
Syntyipä keskustelua tosiaan, hienoa hienoa!
Mutta jotta ihmiset ei puolestani pelkää, niin pilataan pieni yllätys ja kerrotaan, että kaikki jarrut kyllä saavat päivityksen. Wildoodin 6-mäntäiset eteen ja 4-mäntäiset taakse, ystävikseen saavat 300mm lautaset. Tarkoituksena on käyttää vakioetusatulat takana sisäänajon ajan ja tarkastella miten kunnostus toimi, jonka jälkeen menevät hyllyyn odottamaan rauhallisempaa ajopeliä.

Wilwoodin satulat ja niiden osanumerot ovat olleet jo pitkään tallessa odottamassa tilausta

Ja mitä tekohengitykseen tulee, niin vanhojen osien kunnostus on perusta ja lähtökohta, mistä oma harrastus lähti muinoin liikkeelle. Toisten mielestä ehkä turhaa, mutta lämmittää omaa sydäntä

GBW