Autodiagnoosi  Carcom Oy

850T5 -96 tyhjäkäynti korkealla

  • 46 Vastauksia
  • 19888 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Däddy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 527
  • Kerrostalopihakorjaaja
Vs: 850T5 -96 tyhjäkäynti korkealla
« Vastaus #30 : 02.10.2012, 21:41:17 »

Tässä sitten kuva siitä pirun vaikeasta letkusta, jonka onnistuin vaihtamaan yläkautta. Kysymys on siis edellisen sivun kuvan vihreä letku nro 17.

Purin pois tieltä sekä turbolle menevän että siitä lähtevän röörit, niin sain tilaa tarpeeksi käsille ährätä. Työkalun sain kuin sainkin mahtumaan tuolta nuolen suunnasta.

Semmoinen klemmareiden kiristykseen tarkoitettu oma "ruuvarinsa" on muuten eri kätevä peli. Tuohon väliin se ei mahtunut pituutensa takia, halpasarjan räikkäruuvari 7mm hylsyllä mahtui kyllä.

Poissa Däddy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 527
  • Kerrostalopihakorjaaja
Vs: 850T5 -96 tyhjäkäynti korkealla
« Vastaus #31 : 02.10.2012, 21:43:18 »
Niin no, ahdoilla ihan niin kuin heppa sanoi aiemmin. Turbokoneessa vallitsee tämän tästä ylipaine imusarjassa.
Uskotaan uskotaan. Tai kait siellä ylipaine vallitsee vain silloin, kun turbo on peleissä mukana...?
Eli jos rauhallinen kuski rulluttaa ajoansa niin, ettei turbo nappaa kiinni, niin alipainettahan se imusarja vain tarjoaa. Vai olenko ymmärtänyt jotain pahasti väärin?

hevonen

  • Vieras
Vs: 850T5 -96 tyhjäkäynti korkealla
« Vastaus #32 : 03.10.2012, 09:16:05 »
Uskotaan uskotaan. Tai kait siellä ylipaine vallitsee vain silloin, kun turbo on peleissä mukana...?
Eli jos rauhallinen kuski rulluttaa ajoansa niin, ettei turbo nappaa kiinni, niin alipainettahan se imusarja vain tarjoaa. Vai olenko ymmärtänyt jotain pahasti väärin?
Et oo. :) Joskus jos vaikka sattuis sitten hopsahtaan ahtojen puolelle niin se räkäsee limat sieltä huohotuksesta ahtimeen... :P
Tommoseen letkuun jos puhaltaa esim. 0.5 bar painetta niin kyllähän se nyt jotain tekee...

Omassa tuo letku oli ihan möhnönä ja laiskana vaan tulppasin molemmat lähdöt. Pitäisköhän talveksi vetää siihen uutta letkua.. jos jaksaa. :facepalm:
Sen letkunhan voi vetää vaikka imusarjan etupuolelta, ei se letku tiedä missä se kulkee. :o

Poissa Däddy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 527
  • Kerrostalopihakorjaaja
Vs: 850T5 -96 tyhjäkäynti korkealla
« Vastaus #33 : 03.10.2012, 10:43:22 »
Omassa tuo letku oli ihan möhnönä ja laiskana vaan tulppasin molemmat lähdöt. Pitäisköhän talveksi vetää siihen uutta letkua.. jos jaksaa. :facepalm:
Sen letkunhan voi vetää vaikka imusarjan etupuolelta, ei se letku tiedä missä se kulkee. :o

Juu imu on pikkuletkussa paitti silloin, kun turbo puuttuu peliin. Ihmekkös, että oli tukkoon mennyt pikkuletkun rööri... kun tuota ahtopaineiden puolelle ei tule mentyä kuin silloin tällöin; ilman ahtojakin ei jää liikenteessä mitenkään päin jalkoihin.

Mihinkäs kohtaan toi rööri muuten moottorin päässä kiinnittyy? Koitin katsella mutta häviää niin mallikkaasti imusarjan alle, että en ihan heti hokannut.

Poissa Däddy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 527
  • Kerrostalopihakorjaaja
Vs: 850T5 -96 tyhjäkäynti korkealla
« Vastaus #34 : 03.10.2012, 10:46:43 »
Joo ja siis vika on edelleen olemassa: liian korkeat tyhjäkäynnit. Ja kun kaasua polkaisee, niin tyhjäkäynnit normalisoituu sinne tonnin kohdille - karvan alle tai päälle. Vissiin 850 rpm pitäisi olla normaali, mutta wanhaan autoon sallitaan vähän virhemarginaaliakin kaiketi.

Haiskahtaa tämä meikäläisen vika sellaiselta, että jossain imuhäzmäkässä on pikku pikku vuoto. Kun käyttää kierrokset hetken korkealla -> alipainetta piisaa, mutta vuoto laskee niitä alipaineita pikkuhiljaa. Tämän takia kait ne tyhjäkäyntikierrokset nousee pikkuhiljaa sieltä tonnista sinne 1300rpm:ään.

Mystistä. Vai liekö tyhjäkäyntimoottori falski/toimimaton/pazka ja ei osaa enää pitää kierroksia siellä, missä pitäisi?

hevonen

  • Vieras
Vs: 850T5 -96 tyhjäkäynti korkealla
« Vastaus #35 : 03.10.2012, 15:33:43 »
Se pikkuletkun lähtö näkyy kun lampun kanssa tihraat sinne imusarjan etupäätyyn ohjaustehostimen säiliön ja imusarjan välistä.
Jos sulla kävi kansiremontissa, olisko tuo letku "unohtunut" kiinnittää kun on niin paha paikka? ;)
Veikkaan tätä
.

Se letkun paikka näkyy tossa sunkin linkittämässä lakeside linkissä "step 7" viimeisessä kuvassa. Tuo putkitumppi imusarjan päässä, kaverin hanskapeukalon vieressä.
Tuossa:


Nyt kaikki ymmärtää kun sanon sen olevan aika pahassa paikassa... :D
Kuvittele imusarja paikalleen ja koita toi nähdä...

Pistä se letku kiinni ja resetoi boksi akunkengän irroituksella niin vikavalo pysyy pois. *W->

Poissa Däddy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 527
  • Kerrostalopihakorjaaja
Vs: 850T5 -96 tyhjäkäynti korkealla
« Vastaus #36 : 04.10.2012, 06:55:37 »


Tuotako ympyröityä kohtaa tarkoitat?
Joo ja tosiaan on pahassa paikassa, kai siinä Volvon ingenjööreillä on ollut ihan erityinen syy, että miksi se on juuri tuohon päähän ja tuohon kohtaan laitettu  :o

Täytyy tsekata, sopisi kyllä erinomaisesti oireisiin: kansirempan yhteydessä unohtunut laittaa kiinni ja juuri sen kokoinen, että pikkuhiljaa laskee tyhjäkäynnillä alipainetta -> auto nostaa tyhjäkäyntikierroksia.


hevonen

  • Vieras
Vs: 850T5 -96 tyhjäkäynti korkealla
« Vastaus #37 : 04.10.2012, 07:40:01 »

Tuotako ympyröityä kohtaa tarkoitat?
Joo ja tosiaan on pahassa paikassa, kai siinä Volvon ingenjööreillä on ollut ihan erityinen syy, että miksi se on juuri tuohon päähän ja tuohon kohtaan laitettu  :o
Sitä just. Ainahan sitä on mukavaa joku jäynä tehdä kun autoa suunnittelee... :idiot2:

Poissa Däddy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 527
  • Kerrostalopihakorjaaja
Vs: 850T5 -96 tyhjäkäynti korkealla
« Vastaus #38 : 04.10.2012, 12:23:32 »


Tuotako ympyröityä kohtaa tarkoitat?
Näin se oli kuin Hevonen sanoi. Tuosta oli letku irti.

Pikkasen oli vaan ettimistä siinä letkun päässä, imusarjan alla kun oli piilossa. Sen verran sai vasenta kouraa tuonne tungettua, että sai tökättyä sen kiinni.

Tyhjäkäynti asettautui kohdalleen, karvan alta tonnin näyttää nyt kiekkamittari eikä siitä liiku eikä edes värise mihinkään suuntaan.

Lyttyyn oli mennyt tuo letkun kulmakappale. Niinkuin oli toisestakin päästä mennyt. Veikkaisin, että se PTC sieltä turbon raitisilmarööristä on mennyt tukkoon ja sitten imua on ollut niin reippaasti, että on imaissut molemmat kulmakappaleet luttuun pysyvästi.

Iso veri meni big THÄNKS kaikille neuvoja antaneille ja erityisesti Hevoselle

Poissa Däddy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 527
  • Kerrostalopihakorjaaja
Vs: 850T5 -96 tyhjäkäynti korkealla
« Vastaus #39 : 04.10.2012, 22:15:31 »
Joo ja se "lamda"-valokin sammui, eli se joka ilmoittaa että jottain tarttis tehrä moottorin kanssa.  Ei ihan hetken akun miinuskengän irroituksesta kuitenkaan. Annoin auton olla parkissa apaut 3 tuntia miinuskenkä irki, niin sen jälkeen tuokin valo oli pois loimottamasta.

Tämmöstähän tämä on tämä wanhojen autojen kanssa pulaaminen. Pikkuvika, korjaus kesti n 10 min kun tiesi mitä etsi - ja siitäkin suurin osa sen irronneen letkunpään metsästystä imusarjan alta. Mutta kun ei tiennyt, niin toista viikkoa roplausta... noh, tulipahan tutustuttua omaan autoon ja vaihdettua niitäkin letkuja, jotka ehkä kohtapuoliin olisi pitänyt vaihtaa. Samalla tuli putsattua tyhjäkäyntimoottori ja löydettyä se bensahöyryjen aktiivihiilisäiliö sieltä kuskin puolen etulokarin alta.  :hello:

Poissa Däddy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 527
  • Kerrostalopihakorjaaja
Vs: 850T5 -96 tyhjäkäynti korkealla
« Vastaus #40 : 11.10.2012, 09:17:30 »
Onkelmat jatkuu  ELK

Tossa rupesin jo kattelemaan, että tyhjäkäynnit alkaa hiipimään aavistuksen korkeiksi. Sitten käytiin ajo-oppilaan kanssa pakollisella liukkaan kelin radalla ja rällättiin kunnolla autolle piruetteja. Oli kuulemma hauskin ajotunti ikänä. Ja pitihän se iskänkin koittaa, että miten kasipätkä lähtee lapasesta - ei onnistu ABS:eilla vasemman jalan jarrutus ei, mutta käkkäriä tottelee  :pomo:

No ton keikan jälkeen syttyi se saakurin lambda-valo taas. Eikuin startteria suihkimaan ja sielllähän se vika taas oli: paskassa paikassa oleva kuminen kulmakappale oli ehtinyt generoimaan itteensä oikein kunnon reiän.

Arvatkaa, onnistuiko korjaaminen pätkällä öljy-/imuletkua...

Poissa Däddy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 527
  • Kerrostalopihakorjaaja
Vs: 850T5 -96 tyhjäkäynti korkealla
« Vastaus #41 : 11.10.2012, 09:25:38 »


(Klikkaa kuvat isommaksi)
Tässä yritetään vaihtaa tuota rikkuuntunutta kumista kulmakappaletta. Sen paikka on siis tuolla, mihin punainen nuoli osoittaa. Piti ottaa toi ruiskun jakotukki irti ja pujotella tuolta imusarjan välistä paremmin esiin, että pystyi paremmin tekemään. Kuvassa on jo paikalleen laitettuna pätkä sitä öljy-/imuletkua klemmareineen, mutta eihän toi onnistunut... imusarjan päässä oleva "tappi" on silmämääräisesti arvioituna noin 6mm, ja toi letku on 4mm - sopi kyllä tohon turbon maisemiin menevään kovaletkuun, mutta ei imusarjaan  :buck2:



Tässä taas toi risa kulmakappale. Reikä on aika selvä.
Volvolta kävin orginaaliosan, maksoi apaut 6egeä. Odotellaan motin jäähtymistä, että pääsee taas irroittamaan ruiskun jakotukkia ja puuhastelemaan. Naapuritkin jo veetuilee kun meikäläinen on tuttu näky kadunvarressa kasipätkän konepelti pystyssä  :hello:
« Viimeksi muokattu: 11.10.2012, 09:27:28 kirjoittanut Däddy »

Poissa Däddy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 527
  • Kerrostalopihakorjaaja
Vs: 850T5 -96 tyhjäkäynti korkealla
« Vastaus #42 : 11.10.2012, 09:27:09 »
Ainiin...
Tossa annoin autolle vähän kyytiä tulevaa katsastustakin silmällä pitäen. Mittariston turbomittari ei nouse kuin valkoisen alueen puoleenväliin vaikka kuinka kengittäisi. Pitäisikö sen mennä ihan tappiin vai mitenkä?

hevonen

  • Vieras
Vs: 850T5 -96 tyhjäkäynti korkealla
« Vastaus #43 : 11.10.2012, 13:27:29 »
Ainiin...
Tossa annoin autolle vähän kyytiä tulevaa katsastustakin silmällä pitäen. Mittariston turbomittari ei nouse kuin valkoisen alueen puoleenväliin vaikka kuinka kengittäisi. Pitäisikö sen mennä ihan tappiin vai mitenkä?
Puoliväli on normaaliahto eli n. 0.6 bar. O0

Tee ne mutkat noihin letkuihin vaikka jarruputken metritavarasta, sitten vaan liität sopivaa letkua hirveesti klemmaria kirraamalla...Toi imusarjan päätylähtö on muistaakseni n. 7mm(tietenkin :P ) Siihen sisämitta 8mm letkutumppi, klemmari piukalle.
Sen 8mm letkun sisään mahtuu sisämitalta 5mm letku jossa on tuota jarruputkea tuo mutka(ettei mene umpeen klemmaria kiristäessä)
Siitä 5mm letkua sinne huohotukseen
ja sinne huohottimen lämmitettävään litokseen tuo letku sopii kokona 5mm sisämitta.

Näitä letkukokoja ja sitä jarruputkea apuna käyttäen pystyy tekemään uuden letkun. :)

Kustannukset letkun metrihinnasta riippuen ja klemmarit huomioiden ehkä n. 10€?

Ps. Älkää käyttäkö Bilteman halpaletkuja, tulee homma uusittavaksi vuosittain. *tumppuun->
Oireita voipi tulla jo aiemmin.
Muutenkin kannattaa välttää letkuja joissa mainitaan valmistusmaaksi "Italy". :nohnoh
Ihan perseestä!
« Viimeksi muokattu: 11.10.2012, 14:23:55 kirjoittanut hevonen »

Poissa Däddy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 527
  • Kerrostalopihakorjaaja
Vs: 850T5 -96 tyhjäkäynti korkealla
« Vastaus #44 : 11.10.2012, 15:14:10 »
Puoliväli on normaaliahto eli n. 0.6 bar. O0
Hyvä tietää  -H-

 

Futurez  Kulkukoira