RallyBaron  Samppasport

940 laturi

  • 20 Vastauksia
  • 7595 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Juike

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 245
  • www.vrcf.fi
940 laturi
« : 30.09.2012, 22:08:08 »
Elikkä kyseessä 94 vuoden 940 farkku B230FD koneella, autossa 2 vahvaria, yhteensä antotehoa n. 1,1kw rms. Kaapeloinnit ja liitokset tehty hyvin, ja vahvarien maadoitukset tehty paljaalle pellille. Popit ehti olla kiinni 2 viikkoa, niin meni ekan kerran laturista hiilet, ja siitä aikaa n. kuukausi. Ei ladannu ollenkaan, ja kun hiilet vaihettiin niin ilosesti latas 14,5V. Nyt on sitte välillä alkanu taas kiekkamittari hyppimään, joten mittasin jännitteen akulta ja laturista, akku näytti yön seisomisen jälkeen lämpimässä tallissa 12,4V, ja kun auton laitto käyntiin ja anto vähä kaasua, niin 13,7V max. Laturilta näyttää 13,9V. Onko siis akussa, laturissa vai molemmissa vikaa? Tänään laitoin akulta runkoon lisäksi vielä 20 neliöistä kaapelia, ja laturilta akulle samanlaista, niin laturin ja akun välinen "häviö" pieneni ~0,15V kun auto käynnissä. Laturihan on Boschin 80A. Sunnitelmissa on vaihtaa joku hyvä AGM akku talveksi viimeistään (saa suositella, pituutta kesti olla muistaakseni sen 30cm). Meneekö tähän esim 960:sten 100A laturit?

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3343
  • Boxy, but good
Vs: 940 laturi
« Vastaus #1 : 01.10.2012, 12:32:40 »
Oikeastaan vikaan liittymättä, kannattaa se laturin maadoitusjohto laittaa paksumpaa.
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa Juike

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 245
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 laturi
« Vastaus #2 : 01.10.2012, 13:12:28 »
Juu siihenki kaapelia löytyy, pitäiskö se vetää lohkoon, runkoon, vai peräti akkuun?

Poissa Juike

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 245
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 laturi
« Vastaus #3 : 08.10.2012, 17:03:01 »
nyt on laitettu 35mm^2 kaapelia laturilta runkoon, hiottu maalit kunnolla pois jne, mutta mittari näyttää ~14 volttia. Eilen tilasin 66Ah Yellow Topin, tulee varmaan parin päivän sisällä, pitää koittaa ladata se ensin ctekillä täyteen ja laittaa paikalleen, josko ois ollu vaan vanha 60Ah vesiakku väsähtäny.. Mutta tuosta laturiasiasta, ei se varmaan haittais sekään vaihtaa, eli onko tietoa meneekö esim 960 100A laturi tähän ysineliskanttiseen?

Poissa Juike

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 245
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 laturi
« Vastaus #4 : 10.10.2012, 23:48:33 »
alkaa vaihtoehot rajautumaan pikkuhiljaa... Eipä Yellow Toppi paikallaankaan noussu jännitteet mihinkään, eli sitä samaa reilua 13,8 se näyttää laturin ja akun päästä mitattuna.. akunkengät putsasin ja hioin niitä vähä ja kiristin kunnolla (pluskengän alkuperänen pultti korkkas). Lisämaadotukset siis tehty laturille ja akulle hyvin, lisävirtapiuha laturilta akulle, ei vaan jännite nouse MILLÄÄN yli 14, se on siis max mitä ollu nyt mitä nyt parin viikon aikana taas kiinnittäny huomiota tuohon. Pitäiskö kävässä huomenna hakemassa (taas) hiilet/säädinpaketti varaosaliikkeestä ja kattoa auttaako.. Eikö kukaan tiedä meneekö 100A laturi ->940:seen?  :(

ps. lähtipä volvo hieman erilailla käyntiin täyteen ladatulla Optimalla, ku vanhalla akulla, meinas alkaa jo hymyilyttään  ;)

Poissa Wille

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 56
Vs: 940 laturi
« Vastaus #5 : 11.10.2012, 00:17:52 »
Eikö kukaan tiedä meneekö 100A laturi ->940:seen?  :(

940 ilmastoiduissa on ainakin 100A laturi. 960 yleensä moniurahihnalla, että kaikista ei ainakaan sovi suoraan.

Poissa tikkku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 237
Vs: 940 laturi
« Vastaus #6 : 11.10.2012, 00:38:18 »
mie en ymmärrä miks tuo 13.9 ei riittäis?
740 M50B25

Poissa Juike

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 245
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 laturi
« Vastaus #7 : 11.10.2012, 00:50:31 »
eli periaatteessa 940 100A laturi menis paikalleen ilman hirveetä tuhoamista? Kyllähän se 13,9v saattaa riittää, mutta ihmetyttää vaan, ku n. 1,5kk sitte kun uuet hiilet laitettiin, näytti koko ajan 14,2-14,5v vaikka mitä teki, nyt ei nouse edes neljääntoista, ja tosiaan edellisellä akulla virta kävi vähiin ku tyhjäkäynnillä vähä aikaa esim kuunteli musiikkia (kiekkamittari alko hyppimään vaikkei kierrokset muuttunu, samaa teki n. 200 metriä ennen ku virta loppu lopullisesti sillon ku laturi meni) ja jos ei niin ala tekemään, niin tyhjäkäynti laskee välillä "basson mukaan" alle 500rpm ja nousee, laskee jne.

e. nyt n.40km ajon jälkeen ajoin talliin ja mittasin jännitteen auto käynnissä ja pitkät päällä, eli "suoraan ajosta", niin näytti 13,6V... jossaki on häikkää, mutta missä  ??? viimiset 10km soitin kiinni, ja sitä ennen soitettu aika hiljaa.
« Viimeksi muokattu: 11.10.2012, 03:43:56 kirjoittanut Juike »

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Vs: 940 laturi
« Vastaus #8 : 11.10.2012, 09:28:30 »
alkaa vaihtoehot rajautumaan pikkuhiljaa... Eipä Yellow Toppi paikallaankaan noussu jännitteet mihinkään, eli sitä samaa reilua 13,8 se näyttää laturin ja akun päästä mitattuna.. akunkengät putsasin ja hioin niitä vähä ja kiristin kunnolla (pluskengän alkuperänen pultti korkkas). Lisämaadotukset siis tehty laturille ja akulle hyvin, lisävirtapiuha laturilta akulle, ei vaan jännite nouse MILLÄÄN yli 14, se on siis max mitä ollu nyt mitä nyt parin viikon aikana taas kiinnittäny huomiota tuohon. Pitäiskö kävässä huomenna hakemassa (taas) hiilet/säädinpaketti varaosaliikkeestä ja kattoa auttaako.. Eikö kukaan tiedä meneekö 100A laturi ->940:seen?  :(

ps. lähtipä volvo hieman erilailla käyntiin täyteen ladatulla Optimalla, ku vanhalla akulla, meinas alkaa jo hymyilyttään  ;)

Ei varmaan nousekaan yli 14 voltin kun se 13,5-13,8 volttia on normaali latausjännite, akku ei tykkää kovin hyvää jos yli 14 voltilla tuuppaa virtaa sisään. 15 voltilla saa normi vesiakun keitettyä kuivaks, 17 voltilla kiehuu niin, että porina käy. Isompaa laturia vaan kehiin jos pelkää ettei nykyises piisaa potku. Boschin kataloogin jos jostain saa käsiinsä niin siitä pystyy katsomaan laturin mitat ja arpomaan kiinnityksiltään sopivan.
Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

Poissa sfrhkki

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 480
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 laturi
« Vastaus #9 : 11.10.2012, 13:34:27 »
Sinne käy se 100:n sisätuuletettu heittämällä. Itsellä tuollainen on vaidettuna 230FD:n. Tasaisesti antaa 14,1 volttia. Olen laittanut laturilta suoran kaapelin akulle. Ja maadoittanut laturin erikseen. Kaikki liitokset kaapelissa on tinattu. Puritusliitoksiin en luota.
Nätisti tulee reletyksen kautta 14 volttia myös lampunkannoille. Hyvin näkee.  ELK
Itse laitoin joku aika sitten akuksi 70Ah Bosch-AGM:n.
Piruilessani otin kokeiluun Bilteman 100 amppeerisen laturin. Hyvin on vielä pelannut. Hintaakin vain jotain 140 euroa. Takuuaika vielä menossa. Voihan tuo yllättääkin...
-sfr-

hevonen

  • Vieras
Vs: 940 laturi
« Vastaus #10 : 11.10.2012, 14:02:20 »
Piruilessani otin kokeiluun Bilteman 100 amppeerisen laturin. Hyvin on vielä pelannut. Hintaakin vain jotain 140 euroa. Takuuaika vielä menossa. Voihan tuo yllättääkin...
-sfr-
Ei yllätä jos ajat 20-30tkm vuodessa. Pas...

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4486
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: 940 laturi
« Vastaus #11 : 11.10.2012, 15:02:38 »
eli periaatteessa 940 100A laturi menis paikalleen ilman hirveetä tuhoamista? Kyllähän se 13,9v saattaa riittää, mutta ihmetyttää vaan, ku n. 1,5kk sitte kun uuet hiilet laitettiin, näytti koko ajan 14,2-14,5v vaikka mitä teki, nyt ei nouse edes neljääntoista, ja tosiaan edellisellä akulla virta kävi vähiin ku tyhjäkäynnillä vähä aikaa esim kuunteli musiikkia (kiekkamittari alko hyppimään vaikkei kierrokset muuttunu, samaa teki n. 200 metriä ennen ku virta loppu lopullisesti sillon ku laturi meni) ja jos ei niin ala tekemään, niin tyhjäkäynti laskee välillä "basson mukaan" alle 500rpm ja nousee, laskee jne.

e. nyt n.40km ajon jälkeen ajoin talliin ja mittasin jännitteen auto käynnissä ja pitkät päällä, eli "suoraan ajosta", niin näytti 13,6V... jossaki on häikkää, mutta missä  ??? viimiset 10km soitin kiinni, ja sitä ennen soitettu aika hiljaa.

Ensinnäkin, jos poppikoneidesi antoteho on 1,1kW  :o
Niin pitäisihän jo peruskoulumatikalla osata laskea, että 80A*14V=1 120W, eli laturisi voi antaa maksimissaan laitteistosi antotehon verran.  :nohnoh

Tähän kun otetaan mukaan waffareiden hyötysuhde, niin päästään siihen, että laturilta vaaditaan tehoa vähintään sen 1300W!  Ja kun laturi ei tuota kykene antamaan, koska autokin kuluttaa sähkö useita satoja watteja, jolloin se teho pitää imeä akusta.

Koska tuota rääkkiä ei kestä akku, eikä laturi!  :nuhtelu

Eli savolainen Wituiksmen ja sen mulkku serkkupoika Uusiksmen ovat tulleet vierailulle systeemiisi.   :-[

Laskutikku ensin kouraan kun tuollaisia viritelmiä tehdään, ettei tuo savolainen parivaljakko tule vierailulle!

Edistynyt arvaus on, että laturisi diodisilta on rikki.

Voimakas suositus on, että sorvaat paikalleen vähintään 100A laturin tai mielummin 120A, niin pääset ongelmista.

Ja muista, että laturi ei anna tyhjäkäynnillä täyttä tehoa, vaan jotain 30-70% nimellismaksimista.  :hello:



Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa sfrhkki

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 480
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 laturi
« Vastaus #12 : 11.10.2012, 18:00:27 »
Ei yllätä jos ajat 20-30tkm vuodessa. Pas...
motonet vastaava "kesti" hyvin viitsen vuotta n. 150 tkm. on edelleen ehjänä tuossa varalla...
kuten sanoin ihan piruillessani otin tänän bilteman testiin.
voi se täällä, missä ei suolaa leiju talvella ilmassa, kestääkin pari vuotta. eli tuollaiset 60 tkm.
kerron kyllä sitten ääneen kun pettää....
 
 :2funny:

Poissa tikkku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 237
Vs: 940 laturi
« Vastaus #13 : 11.10.2012, 18:21:48 »
se on mahdollisesti sillon ladannu 14.jotain kun on ollu akku vähissä? akku täyttyy niin laturi heittää ns. lepojännitteelle.. 
740 M50B25

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4486
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: 940 laturi
« Vastaus #14 : 11.10.2012, 20:21:54 »
se on mahdollisesti sillon ladannu 14.jotain kun on ollu akku vähissä? akku täyttyy niin laturi heittää ns. lepojännitteelle..

 :nuhtelu

Höpö höpö!  Eipäs puhuta nyt ihan soopaa!

Auton laturi on vakiojännitelähde, eikä mikään akun älylaturi...
Sen pitäisi tuottaa mielellään 14-14,4V jännite aina ja kaikilla kuormilla, niin auton järjestelmät toimivat oikein ja normaalisti.

Eli auton laturi tuottaa vakiojännitettä hitusen lämpötilan funktiona, kuten pitääkin!   :pomo:


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

 

Kulkukoira  Proturbo