Aamulla ei ollut aikainen lähtö, koska paperit ja numerot oli saatu jo edellisenä päivänä nuotituksen yhteydessä. Trailerilta uskollinen "herrasmieskilpuri" käynnistyi startin ehdittyä tuskin paria kierrosta pidempää pyörittää. Siirtokilvet paikoilleen ja ajo huoltoparkkiin. Seuraavaksi vöiden säätö, koska siihen ei illalla into riittänyt sekä numeroiden liimaus ja rengaspaineiden tarkistus. Toinen uusista eturenkaista näemmä vuotaa noin 1 bar vuorokaudessa. Aikaa jäi 15 min ennen katsastusta, jossa kaikki hyvin ja saatiin transponderi live-seurantaa varten. Tunti lähtöön, nyt alkaa jo vaikuttamaan hyvältä.
Saapuessassamme takaisin huoltoon, toimitsija pyytää meitä siirtymään toisaalle, koska nolla-autoille on varattu omat paikat. Emme tainneet kuitenkaan sinne löytää, vaikka ajamme ohjeen mukaan ja päädymme ahtaaseen nurkkaan toiselle puolelle koulua, johon seuraava toimitsija meidät ohjeistaa. Kun kaikki on taas valmiina ja olemme lähdössä kohti lähtöpaikkaa, tulee joku koputtamaan ikkunaan. "Teillä on väärät numerot, pitäisi olla 000-auto..." Siinä sitten transponderi vaihtoon ja oviin tussilla pari nollaa lisää. Meidän ei onneksi tarvinnut nousta autosta, kiitos siitä. Liittyiköhän numeron vaihto auton vaihtumiseen, kun tästä ei juurikaan ääntä lähde? 0-autosta oli kuitenkin puhuttu ja nollat sain ilmoittautuessa.
Sitten vaan viimein lähtöalueelle ja voitiin taas todeta 240:n olevan loistava talviauto, lämmintä riittää sisällä huomattavasti paremmin kuin ns. nykyautoissa. Paikalla ei ole lähettäkää ja kellon tullessa 11:50 tajuamme viimein lähteä reitille, jos kerran kolmennollan tulisi mennä 15 min ennen ensimmäistä kilpailijaa. (12:01) Siirtymällä on lunta jonkin verran isollakin tiellä, pienempi tie EK:n lähtöön on kuitenkin aurattu. Lähdössä oli tehtävä sulkien putsaus, jotka meinasivat jäätyä pienen vesisateen vuoksi. Testiajot tältä talvelta tulevat hoidetuksi alkumetreillä ja voidaan todeta pätkän olevan liukas, olemmehan ensimmäinen auto piikeillä reitillä. Noin 500 m ykkösen lähdöstä on ensimmäinen yleisöpaikka, jossa tulee kulmikas ajolinja, kun uudet leveämmät eturenkaat pitävätkin paremmin kuin jo useamman vuoden kokemuksen omaavat traktorikuvioiset, joihin olen tottunut. Pätkä menee tunnustellessa ja olemmehan kuitenkin toimitsijatehtävissä emmekä ajamassa kilpaa.
Kakkosella on vähän enemmän vauhtia ja homma alkaa sujua. Yhdessä isolta tieltä pienemmälle kääntyvässä risteyksessä pysähdymme yleisön vuoksi, joka seisoo ihan siiman takana keskellä tietä. Siinä kun menisi jarrutus pitkäksi, voisi tulla niin kiire alta pois, että ei ehkä ehtisi? Onneksi lähtivät liikkeelle. Yksi risteys meni vähän leveäksi ja takakulma osui penkkaan.
https://zoomailija.kuvat.fi/kuvat/TOIVAKKARALLI+2024/IMG_5712.JPGKolmoselle mennessä iso Ely-tie on siirtymällä kokonaan auraamatta. Edellis illan lumimyräkkä antoi Keski-Suomeen 15 cm lunta, jonka aamun vesisade viimeisteli. Ei ole hääviä, jos joku tulisi vastaan? Lähdössä kilpailun johtoauto on vielä viivalla, joten aavistan joutuvamme odottamaan ja sammutan auton. Kohta selviää, että yksi pätkällä oleva tieosuus on auraamatta. Arvio kestosta on 45 min ja pätkä ajettaisiin, kun se saadaan auki. Aikataulua otettaisiin kiinni lyhentämällä huoltotaukoa. Lähden kertomaan takana alati kasvavalle jonolle, mikä on tilanne ja miksi jono ei liiku. EK-päälikkö parantelee odotellessa ovinumeroita ja osoittaa ehkä hieman kyseenalaista taiteellisuuttakin. Tunnin päästä saadaan lähtölupa ja tehtäväksi tarkistaa etumerkkien olevan auran jäljiltä vielä paikoillaan. Nyt vasta liukasta paikoin olikin, kun irtolunta oli raiteilla. Olosuhteille ei voi mitään, mutta järjestelyt ja valitut tiet on onnistuneet hyvin. Yksi routavaurio pääsi yllättämään ja Volvon etujousitus pohjasi aika rumasti. Onneksi vakavampia vaurioita ei tainnut tulla. Merkit oli kunnossa ja jatkettiin huoltoon, jossa oli aikaa 20 min täyttää öljyä moottoriin ja makkaraa miehistöön. Löin takalokasuojaa peräkontin puolelta ulos, se oli näköjään tehnyt vähän enemmänkin tuttavuutta kakkosen risteyksen penkan kanssa. Rengaspaineetkin oli ok, joten eteenpäin.

Nelosen lähdössä meidät ohjataan jälleen sivuun ja jäämme odottamaan johtoautoa, jonka tulee ajaa reitti läpi ennen meitä. Pätkällä oli jotain ongelmia, joten lähtö venyi 15 min. Tämä pätkä oli jotenkin itselle mieleen, ajo alkoi sujua ja vieläpä nuotista! Kartturilla ei nimittäin ollut aiempaa nuottikokemusta ja 353:n käyntiinlähtöongelman vuoksi ei ehditty ajamaan kuin kaksi ekaa pätkää kahteen kertaan, loput siis vain kerran, eli nuotteja ei ns. tarkistettu. Pari kertaa oli tullut kuskille moka, eli puuttui mutka nuotista ja kerran kartturi oli kääntänyt kaksi sivua vihosta. Jälkimmäisestä seurasi nuorilta putoaminen, kun tuli tyhjä sivu yhtäkkiä vastaan. Siihen nähden homma sujui ihan loistavasti, ei ole kuitenkaan helppoa nuotin luku aina edes harjoittelun jälkeen.
Viitospätkä sujui ihan ok, alussa jäätyneet pyyhkijänsulat piirsivät raidan tuulilasiin pyyhkäisyn jälkeen, joka vähän häiritsi. Maaliin päästiin kaikkien kommelluksien jälkeen ja saatiin pyttipannua palkkioksi päivän töistä. Kiitokset huoltotiimille ja yhteistyökumppaneille, joita voisi toki olla enemmänkin. Tilaa tarroille autossa olisi ja kyytiinkin voisi joskus päästä?
https://www.rallikuvat.net/2024/toivakka/Edit: Pätkä liikkuvaa kuvaa:
https://youtu.be/bHXG83W7XTU?feature=sharedhttps://youtu.be/5QXPK758hhg?feature=shared