Kyseiseen, jo aikaa sitten aloitettuun aiheeseen, lisäystä omasta kokemuksesta.
Autona V70 MK II Classic, käyttöönotto 07/ 2007 (MY2008). Ohjekirjasen mukaan autossa polttimoina D1S / olisi sitten kyseessä Bi -Xenonit tai Actice B-X?
Autossa on Bi- Xenonit (jossa lyhyet ja pitkät valot samassa polttimossa), eivät siis Activet (sivusuuntiin kääntyilevät).
Polttimoa irrottaessa sieltä löytyikin D2R-polttimo (Philips), ilmeisesti alkuperäiset siis eli todella pitkäikäiset.
Vänkärin puolen Xenon -polttimon vaihto onnistui tämän lainatun viestin mukaisesti. Ohjainyksikön kannen irrotuksen + ohjainboksin kotelon yläosan irrottamisen jälkeen työskentelytilaa tulee lisää. Boksin kotelo on kahdessa osassa, ja yläosa (ei kansi) on kiinni 3 klipsulla. Yksi edessä(pieni) ja yksi molemmilla sivuilla, auton edestä katsottuna. Hieman yläkoteloa poistaessa joutuu sitä väänteleen, pesunestesäiliön täyttöputki ottaa vasemmalta hieman vastaan, mutta muovi taipuu lämpimällä kelillä. Kun tämä tehty, kannattaa irrottaa myös valojen pikaliitin mikä on umpion yläreunassa keulapellin alareunassa, kiinni "ahtautta tuomassa".
Rautalankajouset ovat helppo avata, mutta itsellä jousi irtosi myös toisesta "sarasta" ja sen takaisin pujottamiseen sai menemään aikaa.
Tässä oiva apu on pieni peili (kuten todettua viestissä aiemmin) jolla kannattaa kurkistaa umpion sisälle ennen minkään irrottamisia niin näet metalliklipsien paikat ja jousien päät ennen irrottamista. Tämä vaihe tehdään kuitenkin herkällä sormituntumalla ja kun tietää miten päin mikäkin, on se helpottaa kummasti.
Itse poltin + metallisen liitinkappaleen poisto umpiosta helpointa tehdä jos saat sähköliittimen irti liitinkappaleen alareunasta. Tällöin polttimolle tulee lisätilaa suoraan ulospäin vetäessä eikä sähköjohdon liitin haraa vastaan umpion alareunaan. Tässä varmasti monella polttimen kärki katkeaa umpion sisään.
Tarkista / muista kummin päin sähköliitin tulee kiinni itse pistokkeeseen (sähköliittimessä olevat numerot ovat eteenpäin ajosuuntaan), eikä liitin muutoinkaan mene takaisin kuin yhdessä asennossa. Tämä aiheutti sähköliitintä takasin asentaessa itsellä ajanhukkaa, kun en tuota heti hoksinut tarkistaa

Polttimon irrotus metallisesta liitinkappaleesta painaen polttimoa varovasti sisäänpäin ja kääntäen sitä vastapäivään. Polttimoissa yläreunassa pari koloa.
Liitinkappaleessa 4 kohtaa, johon polttimon nastat (2) voi kohdistaa ja ne lukitsevat polttimon kiinni, kun polttimoa kääntää myötäiseen. Eli taitava saa sen myös ylösalaisinkin

Asennus siis päinvastaisessa järjestyksessä, sähköliittimen kanssa meni eniten aikaa vatuloidessa, kun sen lyhyt johto jäi aina umpion alareunassa tielle.
Mutta ilman sähköliitimen paikalla oloa, itse poltin+liitinkappale menee siisti paikalleen suoraan omaan koloonsa. Rauhallisesti tehden ei riko enempiä.
Liitinkappaleessa takana olevat OPEN/ CLOSE nuolet, ovat/ neuvovat väärin. Liitinkappaletta ei käännetä umpioon asennettaessa, vaan laitetaan se suoraan sisään. Rautalanka jousilla kiinnitys. Jos nuo avausnuolet viittaavat itse polttimon irrotus / asennus-suuntiin, ovat ne väärin. Polttimo irti vastapäivään ja kiinni myötäiseen kääntäen.
Mulla oli himpun kans vaikeuksia polttimoiden vaihdossa -05 S60:een. ilmanputsarin puolella tilaa on vaikka lampaat söisi, mutta käsi ei kunnolla mahdu "umpion" sisälle putkeen josta poltin on.
Repsikan puoli on sitten kertaluokkaa vaikeempi niissä malleissa jossa moottorinohjain on umpion takana. Itse otin muovikotelon pois paikaltaan ja neiti sai vaihdettua polttimon pienemmällä kädellään. Mutta ahdasta on.
Ylläolevaan täsmennyksenä vielä että ennen ballastin ja polttimon pois vetämistä irroitin virtajohdon ballastilta. ja johto takaisin paikoilleen vasta kun ovat takaisin paikoillaan. Toisella puolella oli muutenkin lisähankaluuksia, kun jousi jäi käteen poltinta irroittaessa. oli hankala laittaa käsikopelolla ja peilillä paikoilleen.