Proturbo  Autodiagnoosi

Bi-Xenon valojen polttimoiden vaihto

  • 69 Vastauksia
  • 73375 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Nipa83

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 145
Vs: Bi-Xenon valojen polttimoiden vaihto
« Vastaus #45 : 25.01.2015, 21:10:15 »
Tossa omassa ei pitäisi olla vanhat nuo xenonit mutta jotenkin tuntuu että ne ei näytä mihinkään. Keulan edusta on kyllä ihan valaistu mutta jotenkin tuntuu että ne näyttää ihan liian alas. Molempien valojen moottorit nostaa kyllä pitkät kytkettäessä valokeilaa ylöspäin.
Ex: Volvo V70 -04 2.5T BSR Stage 2
Nykyinen: Volvo V60 R-Desing T8 -19

Poissa Itsok

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 772
  • www.vrcf.fi
Vs: Bi-Xenon valojen polttimoiden vaihto
« Vastaus #46 : 25.01.2015, 22:05:41 »
No eikun parkkihalliin tai vastaavaan tarkistamaan valojen laskeuma. olikohan 1% vai 1.2% laskeumaa metrille. 6mm hylsyllä niitä voi säätää.

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Bi-Xenon valojen polttimoiden vaihto
« Vastaus #47 : 25.01.2015, 23:58:39 »
Ikävä kyllä nämä mk2 v70 bi-ksenonit eivät ole laulun arvoiset. Itsekin niitä aikani säätelin mutta lopulta oli vain myönnettävä että keskinkertaiset ovat
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa Puusilmä

  • Kankea kahvimestari sr.
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3168
Vs: Bi-Xenon valojen polttimoiden vaihto
« Vastaus #48 : 26.01.2015, 12:45:43 »
Ikävä kyllä nämä mk2 v70 bi-ksenonit eivät ole laulun arvoiset. Itsekin niitä aikani säätelin mutta lopulta oli vain myönnettävä että keskinkertaiset ovat

Nyt rohkenen olla kyllä toista mieltä. Yhdet parhaat valot mitä tuon ikäiseen autoon saa. Onkos sulla ihan sumentuneet ne ajovalojen "lasit" vai miksi niillä ei näe.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12711
Vs: Bi-Xenon valojen polttimoiden vaihto
« Vastaus #49 : 26.01.2015, 13:21:08 »
Nyt rohkenen olla kyllä toista mieltä. Yhdet parhaat valot mitä tuon ikäiseen autoon saa. Onkos sulla ihan sumentuneet ne ajovalojen "lasit" vai miksi niillä ei näe.
Volvolla esim. pikku Volvojen bi-xenonit on mittausten mukaan paremmat. Monessa premium merkissä lähivalot on myös paremmat xenon malleissa. Pitkistä valoista alkoi jo muilla putoamaan pois lisähalogeenit joten pitkät on Volvossa hyvät. Mutta kohtuulliset saa kun tarkistaa ettei lasit ole sumeat, suuntaus on oikea :)
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Puusilmä

  • Kankea kahvimestari sr.
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3168
Vs: Bi-Xenon valojen polttimoiden vaihto
« Vastaus #50 : 26.01.2015, 14:23:52 »
Volvolla esim. pikku Volvojen bi-xenonit on mittausten mukaan paremmat. Monessa premium merkissä lähivalot on myös paremmat xenon malleissa. Pitkistä valoista alkoi jo muilla putoamaan pois lisähalogeenit joten pitkät on Volvossa hyvät. Mutta kohtuulliset saa kun tarkistaa ettei lasit ole sumeat, suuntaus on oikea :)

Mul on eka auto missä on xenonit niin omaan silmään noi tietysti tuntuvat aika hyviltä valoilta ;)

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Bi-Xenon valojen polttimoiden vaihto
« Vastaus #51 : 27.01.2015, 00:12:41 »
nämä perinteisellä umpiolla varustetut xenonit tais olla jonkun sortin esiaste. Parhaat löylyt lähtee vissiin niistä projektorimallisista xenoneista joihin volvokin siirtyi aika pian. Lienekö perinteisellä umpiolla olevia hyviä xenoneita onkaan? projektorixenonit antaa tasaisemman valokentän ainakin lyhyillä. Ainakin tossa mun toisessa koslassa jossa sellaset on, ikääkin onnettomalla pari vuotta enemmän ku vollella :P

Mutta kokoajanhan valot kehittyy autoissa ja hyvä niin
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa Nipa83

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 145
Vs: Bi-Xenon valojen polttimoiden vaihto
« Vastaus #52 : 27.01.2015, 00:16:40 »
Ei ole umpioiden kunnossa mitään vikaa. Kirkkaat on. Tai sit olen vaan tottunut edellisen hondan hyviin xenoneihin jotka oli projektori umpioissa. Tuntuu että noi valot näyttää liian alas. Just 5 päivä katsastettu eikä mitään merkintää että näyttäisi liian alas.
Ex: Volvo V70 -04 2.5T BSR Stage 2
Nykyinen: Volvo V60 R-Desing T8 -19

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12711
Vs: Bi-Xenon valojen polttimoiden vaihto
« Vastaus #53 : 27.01.2015, 08:18:11 »
Ei ole umpioiden kunnossa mitään vikaa. Kirkkaat on. Tai sit olen vaan tottunut edellisen hondan hyviin xenoneihin jotka oli projektori umpioissa. Tuntuu että noi valot näyttää liian alas. Just 5 päivä katsastettu eikä mitään merkintää että näyttäisi liian alas.
Kannattaa se suuntaus tarkistaa. Ja vaihtaa polttimot uusiin. Oman auton ostin 3 vuotta vanhana ja sitä oli huollettu Volvolla tuohon mennessä 4 kertaa. Valojen alenema oli melkein 10%, eli lähivalot näytti max 20m.

nämä perinteisellä umpiolla varustetut xenonit tais olla jonkun sortin esiaste. Parhaat löylyt lähtee vissiin niistä projektorimallisista xenoneista joihin volvokin siirtyi aika pian. Lienekö perinteisellä umpiolla olevia hyviä xenoneita onkaan? projektorixenonit antaa tasaisemman valokentän ainakin lyhyillä. Ainakin tossa mun toisessa koslassa jossa sellaset on, ikääkin onnettomalla pari vuotta enemmän ku vollella :P

Mutta kokoajanhan valot kehittyy autoissa ja hyvä niin
mm. Mersuissa on ollut ihan hyviä xenoneja umpiomalleissa. Niissä oli jopa rihlalut lasit. Mutta joo siinä olet oikeassa että varsinkin lähivaloista saatu paremmat linssimallisilla valoilla. Se ei vain ole mikään automaatio että linssimalliset xenonit on hyvät.

Valitettavasti viime aikoina on otettu takapakkia urakalla. 35w xenonit vaihtumassa 25 wattisiin. Samoin tullu heikkotehoisia LED valoja.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Nipa83

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 145
Vs: Bi-Xenon valojen polttimoiden vaihto
« Vastaus #54 : 27.01.2015, 10:46:27 »
Täytyy samalla säädättää noi ajovalot kun käyn autosalvassa vaihdattamassa laatikkoon öljyt.
Ex: Volvo V70 -04 2.5T BSR Stage 2
Nykyinen: Volvo V60 R-Desing T8 -19

Poissa Puusilmä

  • Kankea kahvimestari sr.
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3168
Vs: Bi-Xenon valojen polttimoiden vaihto
« Vastaus #55 : 27.01.2015, 14:08:41 »
Täytyy samalla säädättää noi ajovalot kun käyn autosalvassa vaihdattamassa laatikkoon öljyt.

Tuosta onnistuu:


Poissa mheguli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 378
  • www.vrcf.fi
Vs: Bi-Xenon valojen polttimoiden vaihto
« Vastaus #56 : 29.01.2015, 09:41:10 »
Valitettavasti viime aikoina on otettu takapakkia urakalla. 35w xenonit vaihtumassa 25 wattisiin. Samoin tullu heikkotehoisia LED valoja.

Jos offtopic-keskustelua saa vielä vähän käydä, niin tuolla takapakilla lienee ainakin jossain määrin yhteys siihen, että automaattinen tasonsäätö ja pesulaitteet vaaditaan vain yli 2000 lumenin valovirran tuottavilta valaisimilta. Jos tehdas tekee (tai tilaa alihankkijaltaan) vähän paskemman valon, säästää itse valossa, pesurissa ja tasonsäätölaitteessa.

Poissa Patle1969

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
  • www.vrcf.fi
Vs: Bi-Xenon valojen polttimoiden vaihto
« Vastaus #57 : 17.06.2015, 14:42:44 »
Kyseiseen, jo aikaa sitten aloitettuun aiheeseen, lisäystä omasta kokemuksesta.

Autona V70 MK II Classic, käyttöönotto 07/ 2007 (MY2008). Ohjekirjasen mukaan autossa polttimoina D1S / olisi sitten kyseessä Bi -Xenonit tai Actice B-X?
Autossa on Bi- Xenonit (jossa lyhyet ja pitkät valot samassa polttimossa), eivät siis Activet (sivusuuntiin kääntyilevät).
Polttimoa irrottaessa sieltä löytyikin D2R-polttimo (Philips), ilmeisesti alkuperäiset siis eli todella pitkäikäiset.

Vänkärin puolen Xenon -polttimon vaihto onnistui tämän lainatun viestin mukaisesti. Ohjainyksikön kannen irrotuksen + ohjainboksin kotelon yläosan irrottamisen jälkeen työskentelytilaa tulee lisää. Boksin kotelo on kahdessa osassa, ja yläosa (ei kansi) on kiinni 3 klipsulla. Yksi edessä(pieni) ja yksi molemmilla sivuilla, auton edestä katsottuna. Hieman yläkoteloa poistaessa joutuu sitä väänteleen, pesunestesäiliön täyttöputki ottaa vasemmalta hieman vastaan, mutta muovi taipuu lämpimällä kelillä. Kun tämä tehty, kannattaa irrottaa myös valojen pikaliitin mikä on umpion yläreunassa keulapellin alareunassa, kiinni "ahtautta tuomassa".

Rautalankajouset ovat helppo avata, mutta itsellä jousi irtosi myös toisesta "sarasta"  ja sen takaisin pujottamiseen sai menemään aikaa.
Tässä oiva apu on pieni peili (kuten todettua viestissä aiemmin) jolla kannattaa kurkistaa umpion sisälle ennen minkään irrottamisia niin näet metalliklipsien paikat ja jousien päät ennen irrottamista. Tämä vaihe tehdään kuitenkin herkällä sormituntumalla ja kun tietää miten päin mikäkin, on se helpottaa kummasti.

Itse poltin + metallisen liitinkappaleen poisto umpiosta helpointa tehdä jos saat sähköliittimen irti liitinkappaleen alareunasta. Tällöin polttimolle tulee lisätilaa suoraan ulospäin vetäessä eikä sähköjohdon liitin haraa vastaan umpion alareunaan. Tässä varmasti monella polttimen kärki katkeaa umpion sisään.

Tarkista / muista kummin päin sähköliitin tulee kiinni itse pistokkeeseen (sähköliittimessä olevat numerot ovat eteenpäin ajosuuntaan), eikä liitin muutoinkaan mene takaisin kuin yhdessä asennossa. Tämä aiheutti sähköliitintä takasin asentaessa itsellä ajanhukkaa, kun en tuota heti hoksinut tarkistaa :buck2:

Polttimon irrotus metallisesta liitinkappaleesta painaen polttimoa varovasti sisäänpäin ja kääntäen sitä vastapäivään. Polttimoissa yläreunassa pari koloa.
Liitinkappaleessa 4 kohtaa, johon polttimon nastat (2) voi kohdistaa ja ne lukitsevat polttimon kiinni, kun polttimoa kääntää myötäiseen. Eli taitava saa sen myös ylösalaisinkin ???

Asennus siis päinvastaisessa järjestyksessä, sähköliittimen kanssa meni eniten aikaa vatuloidessa, kun sen lyhyt johto jäi aina umpion alareunassa tielle.
Mutta ilman sähköliitimen paikalla oloa, itse poltin+liitinkappale menee siisti paikalleen suoraan omaan koloonsa. Rauhallisesti tehden ei riko enempiä.
 
Liitinkappaleessa takana olevat OPEN/ CLOSE nuolet, ovat/ neuvovat väärin. Liitinkappaletta ei käännetä umpioon asennettaessa, vaan laitetaan se suoraan sisään. Rautalanka jousilla kiinnitys. Jos nuo avausnuolet viittaavat itse polttimon irrotus / asennus-suuntiin, ovat ne väärin. Polttimo irti vastapäivään ja kiinni myötäiseen kääntäen. ;)


 
 

Mulla oli himpun kans vaikeuksia polttimoiden vaihdossa -05 S60:een. ilmanputsarin puolella tilaa on vaikka lampaat söisi, mutta käsi ei kunnolla mahdu "umpion" sisälle putkeen josta poltin on.
Repsikan puoli on sitten kertaluokkaa vaikeempi niissä malleissa jossa moottorinohjain on umpion takana. Itse otin muovikotelon pois paikaltaan ja neiti sai vaihdettua polttimon pienemmällä kädellään. Mutta ahdasta on.

Ylläolevaan täsmennyksenä vielä että ennen ballastin ja polttimon pois vetämistä irroitin virtajohdon ballastilta. ja johto takaisin paikoilleen vasta kun ovat takaisin paikoillaan. Toisella puolella oli muutenkin lisähankaluuksia, kun jousi jäi käteen poltinta irroittaessa. oli hankala laittaa käsikopelolla ja peilillä paikoilleen.

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Bi-Xenon valojen polttimoiden vaihto
« Vastaus #58 : 17.06.2015, 15:50:59 »
Pallella bensa vehje?
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa Patle1969

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
  • www.vrcf.fi
Vs: Bi-Xenon valojen polttimoiden vaihto
« Vastaus #59 : 17.06.2015, 16:22:29 »
Jep, bensakone,170 hv, manuaalilla.

Ei kokemusta, onko eroja, josko bensa / diesel. Ei kuitenkaan tuontiversio, jossa voisi /olisi erilaiset etu-umpiot / valot kuin Suomi-Volvoissa. :pomo:
Kyseinen auto siis ostettu / hankittu Suomessa.



 

Kulkukoira  Proturbo