Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

940 lämppärin järkeilyä

  • 22 Vastauksia
  • 7535 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4486
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: 940 lämppärin järkeilyä
« Vastaus #15 : 13.11.2012, 21:18:24 »
Lämmityslaitteen katkaisijasta vielä sen verran, kun joku täs mainitsi että se annostelee virtaa, niin saman virranhan se antaa joka nopeudella, esivastushan sen sitten vaan muuttaa...

 :facepalm:

http://koti.mbnet.fi/~huhtama/ele/index.php?si=ml16.sis

Virta on aina jännitteestä ja resistanssista riippuva tulo.

Kuvittele jännitettä veden paineeksi, veden virtausmäärää virraksi ja resistanssia putken kooksi.  Pienellä paineella et voi saada tolkutonta virtausta pienessä putkessa. Isolla paineella saat virtaamaa lisää, mutta silti sen virtausmäärän lopullisen suuruuden määrää se putken koko ja paine.

Esivastus on nimensä mukaisesti vastus. Se esivastus yhdessä sen puhallinmoottorin kanssa muodostaa yksinkertaistetusti resistanssien sarjaankytkennän. Isoin vastuksen resistanssi on asennossa yksi ja pienin asennossa 5 (ei vastusta, vaan jännite suoraan moottorille).

Eli Suomeksi se puhallin saa jännitettä vähiten kytkimen asennolla 1 ja eniten asennolla 5, jolloin sen moottorin ottama (ei saama) virta on pienin asennossa 1 ja suurin asennossa 5.

Vastuksia saa sitten myös täältä.
https://www.elfaelektroniikka.fi/elfa3~fi_fi/elfa/init.do?toc=20084&name=Lankavastukset


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa J-P Heimonen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 68
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 lämppärin järkeilyä
« Vastaus #16 : 13.11.2012, 21:32:13 »
Onko muuten se portaaton säätö toteutettu PWM ohjauksena vai miten on volvoissa.

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 940 lämppärin järkeilyä
« Vastaus #17 : 13.11.2012, 22:57:02 »
??? Ohan noita liukusäätimellä... :o
Eipä ole puhallinnopeuden kytkimiä tullu vielä yhtään portaatonta takavedossa vastaan.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

hevonen

  • Vieras
Vs: 940 lämppärin järkeilyä
« Vastaus #18 : 13.11.2012, 23:26:01 »
Eli Suomeksi se puhallin saa jännitettä vähiten kytkimen asennolla 1 ja eniten asennolla 5, jolloin sen moottorin ottama (ei saama) virta on pienin asennossa 1 ja suurin asennossa 5.
P> Joopa, termit on tärkeitä että vehkeet toimii. ;)

Poissa mestari sarjassaan...

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 108
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 lämppärin järkeilyä
« Vastaus #19 : 13.11.2012, 23:54:36 »
joo, sen verran aattelin sanamuotoa korjata kun joku saattaa näitä lukea kuin piru raamattua ymmärtämättä lainkaan asiasta... ;)  en sitten viitsiny lähteä sen esivastuksen kanssa etsimään elektroniikkaliikkeestä sopivaa pakettia, näytti noin päällepäin katsoen jonkin verran special tuotteelta, eikä arvotkaan ole tiedossa ja vastuksesta itestään ei specsejä löydy.. mutta ruotsista on apu jo tulos joten jos täsä vaan lämpö pysyis tuol nollan yläpuolella viel pari päivää niin ei oo mitään hätää.... :D
volvot: 940 b230fb+m46,940 b200f+aw71
            740 b200et`viri`,b200f+m47 2kpl
             760 b280e+aw71

Poissa jaho

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 148
Vs: 940 lämppärin järkeilyä
« Vastaus #20 : 14.11.2012, 08:48:04 »
Mulla tosiaan tuo portaaton säätö puhaltimelle. Auto on jo uudempi ku -90 eli pyöreät säätimet. Tässä on kyllä muutakin ihmeellistä, mitä en ole koskaan tavannut. mm.täysin alkuperäinen säilytyslokero siinä lämppärin säätimien yläpuolella kojelaudan tasaisella väliosalla...
Papalla oli Duett

Poissa pikatraktori

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 398
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 lämppärin järkeilyä
« Vastaus #21 : 14.11.2012, 10:13:24 »
joo, sen verran aattelin sanamuotoa korjata kun joku saattaa näitä lukea kuin piru raamattua ymmärtämättä lainkaan asiasta... ;)  en sitten viitsiny lähteä sen esivastuksen kanssa etsimään elektroniikkaliikkeestä sopivaa pakettia, näytti noin päällepäin katsoen jonkin verran special tuotteelta, eikä arvotkaan ole tiedossa ja vastuksesta itestään ei specsejä löydy.. mutta ruotsista on apu jo tulos joten jos täsä vaan lämpö pysyis tuol nollan yläpuolella viel pari päivää niin ei oo mitään hätää.... :D
Joskus osaa on pakko hakea ruotsista, saksasta, usa:sta... Joskus on pakko tehdä itse  ;). Minulla oli joskus 1986 mallin Hiace, josta tuo puhaltimen säädin simahti. Olin joskus ostanut entisestä LyVi-myymälästä lankapotentiometrejä, joissa litteää lankaa. Mittasin vastusten arvot niistä rippeistä, purin lankaa potikasta ja käämin systeemin uudelleen. Tuli kuntoon eikä maksanut paljon. Oli vieläkin kunnossa kun auton myin noin 10 vuotta myöhemmin  :). Valitettavasti autotehtaat tekevät nykyään vain sellaisia laitteita joita ei millään pysty korjamaan >:(.

Poissa mestari sarjassaan...

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 108
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 lämppärin järkeilyä
« Vastaus #22 : 19.11.2012, 21:28:27 »
Jeps, vaihdoin etuvastuspaketin ja puhallin saa taas virtaa.. :) ainoa vaan että sama vanha vaiva on edelleen eli puhallin puhaltaa samalla nopeudella kytkimen asennosta riippumatta.. täytyy lähteä pöyhimään katkaisijaa ja siitä sit virtalukolle jos ei vikaa löydy.. onko kellään mitään hyviä neuvoja miten irrottaa tuo katkaisijakomplexi kojetaulusta?
volvot: 940 b230fb+m46,940 b200f+aw71
            740 b200et`viri`,b200f+m47 2kpl
             760 b280e+aw71

 

Elekma  Autoracing