Race.fi  Puotilan autokorjaamo

volvo 240 -83 *vanhaa koulua*

  • 107 Vastauksia
  • 49299 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa exclusive

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1009
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240DL -86 B200k
« Vastaus #45 : 07.02.2013, 20:30:23 »
tänään roplasin taas kaasaria ja vaihdoin nuo 160/160 ja 190/190 suuttimet vakioihin eli 140/135 ja 165/160, autolla tuntui pienen säätelyn jälkeen olevan menohaluja aika tavalla vielä isoillakin kierroksilla. Ennen on ollut n.3500rpm jälkeen puutumista. Laitoin myös painemittarin jälkeen kuristetun paluun, eli bensaletkun sisään sorvasin kuparista holkin missä on n.20mm pitkä 1mm reikä (freetechnicsin ohjeistus 0,7mm).
Ainut asia mitä tarvitsee tehdä on ensiöpuolen tyhjäkäyntisuuttimen koko pienemmäksi, käy hyvin tyhjäkäyntiä seosruuvin ollessa melkein kiinni, mutta veto päällä nypähtää kun toisiokurkku aukeaa..jos taas ottaa seosruuvia auki (nyt n.3,5 kierrosta) nypähtäminen loppuu mutta tyhjäkäynti liian rikkaalla.

kerrankin säätöhommat etenivät parempaan suuntaan :) nyt vielä seurataan paljonko menee menovettä ???
Volvo 940 -94 2.4 TDic -käyttöauto- /// Volvo 240 -83 -projekti- ///  Nissan micra b19+m45 -jm- /// volvo 360 b200+m47 -jm- /// opel corsa 2.0 16V -jm-

Poissa exclusive

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1009
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240DL -86 B200k
« Vastaus #46 : 13.02.2013, 08:54:58 »
Volvo alkoi oikuttelemaan ja syynä syttypuoli, eli kun autoa starttaa yön jälkeen käymään, lähtee se ihan kivuttomasti ilman ryyppyäkin käymään mutta kun käyttää lämpimäksi ja sammuttaa, ei sen jälkeen enää edes lupaa, taas jokusen tunnin odottelu ja volvo käy.
Parina päivänä tuota tutkin ja vaihdoin sytytysmodulia toiseen käytettyyn, siinä ei kuitenkaan vika ollut, sitte tein kokonaan uuden maajohdon ( http://s1139.beta.photobucket.com/user/kadett_c_turbo/media/Volvo%20240%20-86/DSC00598_zps8c08d9e6.jpg.html ) kun tuo vanha oli paikoin aika hapera..ei muuttunut suuntaan eikä toiseen.
Eilen tuumin että vaihdan kaikki syttyosat uusiin ja tilasin sytytys modulin, oliko se nyt hall anturi mikä jakajassa on ja crane cams suurtehopuolan. Eiköhän noilla pitäisi saada kipinä lämpimäänkin moottoriin :)

Kertokaahan mistä saa HYVÄT sytytysjohdot volvoon? en siis tarkoita uusia tarvikejoshtoja vaan esim. silikoni johtoja, muutkin käy.
Volvo 940 -94 2.4 TDic -käyttöauto- /// Volvo 240 -83 -projekti- ///  Nissan micra b19+m45 -jm- /// volvo 360 b200+m47 -jm- /// opel corsa 2.0 16V -jm-

Poissa injector

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2437
  • Tulevaisuuden Johtaja
Vs: Volvo 240DL -86 B200k
« Vastaus #47 : 13.02.2013, 18:45:01 »
Kertokaahan mistä saa HYVÄT sytytysjohdot volvoon? en siis tarkoita uusia tarvikejoshtoja vaan esim. silikoni johtoja, muutkin käy.

Miten olisi ihan siniseltä, omasa johdot?

Ainakin itse suosin noita, eivätkä ole oikutelleet

Poissa exclusive

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1009
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240DL -86 B200k
« Vastaus #48 : 13.02.2013, 20:26:57 »
Miten olisi ihan siniseltä, omasa johdot?

Ainakin itse suosin noita, eivätkä ole oikutelleet
Niinno tietty nekin menis...joskus vaan näin jossain silikonijohdot n.80€ sis. puolanjohdon. Nyt kun noita netistä koitin ettiä niin yhen merkkiset löysin ja hintaakin vaatimattomat 310€ :o
Volvo 940 -94 2.4 TDic -käyttöauto- /// Volvo 240 -83 -projekti- ///  Nissan micra b19+m45 -jm- /// volvo 360 b200+m47 -jm- /// opel corsa 2.0 16V -jm-

Poissa exclusive

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1009
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240DL -86 -syttypuolen ongelmia-
« Vastaus #49 : 14.02.2013, 18:11:02 »
aloitetaan tämä sanoilla "ei niin ei" :) Tänään laitoin paikoilleen crane fireball ps40 puolan, ja volvo lähti laakista käymään..noh, siinä käytin volvon lämpimäksi ja ajattelin että puolassahan se vika sitte oli ja sammutin auton, laittelin johtoja hieman siistimmin..sitte ku uudestaan koitin, taas sama ongelma..ei edes lupaa.
Eli lyhyesti, kun volvoa starttaa kylmänä käymään, lähes joka kerta laaki peli..ajossakaan ei meinaa sammua ja tyhjäkäyntiä käy hyvin, mutta kun sammuttaa koneen ollessa lämmin, ei sen jälkeen edes lupaa..ennen kuin moottori on taas jäähtynyt.
Nooh..tämähän on sitä motorsporttia nämä takapakit mutta ei näitäkään (ainakaan mun hermoilla) kauaa kestä.

Kiitos jos joku viittii vaivautua tänne vastaamaan mikähän voisi olla vialla.

Ainiin..vaihdettua osaa:
joulukuussa tulpat, pyöriä ja jakajan kansi..kokeiltu toista syttymodulia, crane fireball puola
Volvo 940 -94 2.4 TDic -käyttöauto- /// Volvo 240 -83 -projekti- ///  Nissan micra b19+m45 -jm- /// volvo 360 b200+m47 -jm- /// opel corsa 2.0 16V -jm-

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Volvo 240DL -86 -syttypuolen ongelmia-
« Vastaus #50 : 14.02.2013, 18:16:45 »
Ootko tsekannu että tekee kipinää tuossa tilanteessa? Entä mitäs tekee jos starttaat kaasu pohjassa pumppaamatta kaasua?
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa exclusive

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1009
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240DL -86 -syttypuolen ongelmia-
« Vastaus #51 : 14.02.2013, 18:36:09 »
Ootko tsekannu että tekee kipinää tuossa tilanteessa? Entä mitäs tekee jos starttaat kaasu pohjassa pumppaamatta kaasua?
kipinää ei tule sillon ku starttaa koneen ollessa lämmin. kaasun ollessa pohjassa haisee vaan bensa.
Tuli vielä mieleen että oisko tulpat menny huonoks? noi uusin kyllä sillon joulukuussa mutta tossa ajelin jonkun aikaa niin että seokset oli todella rikkaalla ja kerran jäi vahingossa ryyppykin päälle.
Volvo 940 -94 2.4 TDic -käyttöauto- /// Volvo 240 -83 -projekti- ///  Nissan micra b19+m45 -jm- /// volvo 360 b200+m47 -jm- /// opel corsa 2.0 16V -jm-

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Volvo 240DL -86 -syttypuolen ongelmia-
« Vastaus #52 : 14.02.2013, 18:54:24 »
Kipinää ei tule kuumana -> tuleeko puolalle jännitettä? Veikataan alustavasti virtalukonpohjaa. Voit pistää jekkulangoilla esim 5W(tai vaikka 21) lampun siihen puolan plussajohdon ja korin väliin, ja kahtoa tuleeko siihen valkea kuumana virrat päällä ja kuumana startatessa.

Voisin myös veikata, että lähtee kuumana käyntiin työntämällä.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa exclusive

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1009
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240DL -86 -syttypuolen ongelmia-
« Vastaus #53 : 14.02.2013, 19:03:09 »
Kipinää ei tule kuumana -> tuleeko puolalle jännitettä? Veikataan alustavasti virtalukonpohjaa. Voit pistää jekkulangoilla esim 5W(tai vaikka 21) lampun siihen puolan plussajohdon ja korin väliin, ja kahtoa tuleeko siihen valkea kuumana virrat päällä ja kuumana startatessa.

Voisin myös veikata, että lähtee kuumana käyntiin työntämällä.
ookei..tarttee tuota koittaa huomenna. mutta voiko virtalukonpohja olla viallinen kun kone kumminkin pyörii moitteitta :o
Volvo 940 -94 2.4 TDic -käyttöauto- /// Volvo 240 -83 -projekti- ///  Nissan micra b19+m45 -jm- /// volvo 360 b200+m47 -jm- /// opel corsa 2.0 16V -jm-

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Volvo 240DL -86 -syttypuolen ongelmia-
« Vastaus #54 : 14.02.2013, 19:58:52 »
Voi. Virtalukonpohjassa on ikäänkon releen kärkiä erikseen sytkävirroille ja startille jne jne, jos se kuluu sopivasti niin voi käydä niinkin että lämmettyään ei enää yhdistä sytkävirtoja starttiasennossa(tai tulee sevverta jännitehäviötä että ei tule kunnollista kipinää).
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa exclusive

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1009
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240DL -86 -syttypuolen ongelmia-
« Vastaus #55 : 14.02.2013, 20:36:04 »
Voi. Virtalukonpohjassa on ikäänkon releen kärkiä erikseen sytkävirroille ja startille jne jne, jos se kuluu sopivasti niin voi käydä niinkin että lämmettyään ei enää yhdistä sytkävirtoja starttiasennossa(tai tulee sevverta jännitehäviötä että ei tule kunnollista kipinää).
juu juu...toi olikin uutta tietoa. Pitääkin tarkistaa huomenna. Kiitos vihjeistä
Volvo 940 -94 2.4 TDic -käyttöauto- /// Volvo 240 -83 -projekti- ///  Nissan micra b19+m45 -jm- /// volvo 360 b200+m47 -jm- /// opel corsa 2.0 16V -jm-

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Vs: Volvo 240DL -86 -syttypuolen ongelmia-
« Vastaus #56 : 15.02.2013, 16:00:57 »
Muistankohan väärin vai kiertääkö syttyvirta vielä sulakerasiankin kautta? Johonkin lämmetessäään huonontuvaan kontaktiin  tuo kyllä pahasti viittaa. Virtalukon pohjan vian voi ohittaa kun vetää hyppyjohdon suoraan akun plussasta puolan plussaan. Tienpäälle tuon virityksen kanssa ei kannata lähteä koska auto ei sammu avaimesta.
Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

Poissa exclusive

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1009
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240DL -86 -syttypuolen ongelmia-
« Vastaus #57 : 15.02.2013, 16:37:02 »
katoin äsken yleismittarilla jännitteen startatessa, jännite oli + liittimestä 0-0,8V ja - liittimestä 9,5-10,5V ??? eli ei ihan sitä mitä pitäisi  :) kaikki maapiuhat käyty läpi ja puolan piuhoista katkaisin pätkät pois ja uudet liittimet laitettu.
Tuo sulake rasia kyllä kränää tossa..kosteilla keleillä saa välillä pyöritellä sulakkeita että syttyy mittari valot, kojetaulun valot ja toisen puolen takavalot. Lattasulakerasiat vaihdan kunhan mätänet paketti saapuu :)

EDIT: Sen verran vielä että tänään ei kylmänäkään lähtenyt käymään ja kaiken lisäksi mittasin vissiin pikkuse väärin noi em. lukemat, nuo lukemat tuli kun mittasin akku - ja puola +, ja toisinpäin. Uudestaan kun mittasin puola + ja - niin tulos oli puhdas 0V, eli puolalle ei tule startatessa virtaa.
« Viimeksi muokattu: 15.02.2013, 22:45:23 kirjoittanut exclusive »
Volvo 940 -94 2.4 TDic -käyttöauto- /// Volvo 240 -83 -projekti- ///  Nissan micra b19+m45 -jm- /// volvo 360 b200+m47 -jm- /// opel corsa 2.0 16V -jm-

Poissa exclusive

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1009
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240DL -86 -syttypuolen ongelmia-
« Vastaus #58 : 18.02.2013, 13:42:04 »
Kyselin virtalukon pohjaa varaosaliikkeistä ja jokaisessa liikkeessä levitettiin kädet, Alkuperäisenä tuon saisi sopuisaan 99,05€ mutta saa jäädä toistaiseksi tilaamatta :)
Jos jollakulla tuollainen ehjä löytyy, mielellään vähänajetusta volvosta löytyy niin tarjotkaa YV:llä.

Vanhassa pohjassa numerot 828100

EDIT: uusi pohja löytynyt, kiitos käyttäjälle 240
« Viimeksi muokattu: 19.02.2013, 15:31:10 kirjoittanut exclusive »
Volvo 940 -94 2.4 TDic -käyttöauto- /// Volvo 240 -83 -projekti- ///  Nissan micra b19+m45 -jm- /// volvo 360 b200+m47 -jm- /// opel corsa 2.0 16V -jm-

Poissa exclusive

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1009
  • www.vrcf.fi
Vs: Exclusiven Volvo 240 *OLDSCHOOL LANKKU*
« Vastaus #59 : 22.02.2013, 21:45:21 »
tollasella patentilla sain volvon kiekkamittarin kiinni. Osaako kukaan valasta mikä noista on +, mikä - ja mikä heräte? noi on alkuperäiset johdot nuo musta, keltanen ja valkonen.
http://s1139.beta.photobucket.com/user/kadett_c_turbo/media/Volvo%20240%20-86/DSC00602_zpsa2109aa9.jpg.html?sort=3&o=0

hiukan sopivampi rundikello. Mistähän tuollainen on peräisin??? oisko ihan 240 mittari?
http://s1139.beta.photobucket.com/user/kadett_c_turbo/media/Volvo%20240%20-86/DSC00601_zps2908b27d.jpg.html?sort=3&o=1

tulipallo :)
http://s1139.beta.photobucket.com/user/kadett_c_turbo/media/Volvo%20240%20-86/DSC00600_zpsf6699ecf.jpg.html?sort=3&o=2
Volvo 940 -94 2.4 TDic -käyttöauto- /// Volvo 240 -83 -projekti- ///  Nissan micra b19+m45 -jm- /// volvo 360 b200+m47 -jm- /// opel corsa 2.0 16V -jm-

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron