Kyllä näitä afff käsisammuttimia myydään täälläkin, ja huolletaan myös jotta saa kisakatsastukseen tarraan virtaa tarvittaessa. Racekaupan nettihinta 98e 2.4L AFFF, paikanpäältä noutaen aavistuksen huokeampi....
Selvä, hyvä tietää jatkoa ajatellen! Hyvä tietää että huoltokin onnistuu jos ja kun sellaselle tarve joskus tulee..?
Eipä ole nyt autolla tullut ajeltua kun on niin huonot kelit ollut ja aikaakin vähän rajallisesti.. Josko sitten viikonloppuna pääsisi? Vielä ei malttaisi autoa seisontaan laittaa.. Sain kummiskin vihdoinkin aikaseksi laitella noita pehmusteita parit pätkät turvakaariin. Tilailin jo viime talvena/keväänä tollasta flame proof pehmustetta. En nyt tiedä onko se järin kaunista tai ei mutta varsinkin katuajoa ajatellen (=ilman kypärää ajoa) niin jopa erittäin tärkeät turvallisuuden kannalta.. Joten aika turvallisuuspainotteisia on olleet noi parit edelliset 'päivitykset'..
Myös alustaa, lähinnä etupäätä on tarkoitus tässä parannella viimeistään talvella. Sen suhteen on jo pieniä hankintoja/tilauksia tehtykkin mutta siitä lähempänä sitten kun on romut käsissä ja asennuksen aika..
Eilen hain sitten hieman lisää öljy/voiteluaine/kemikaali täydennyksiä. Elikkäs AMSoilia pukkaa lisää varastoihin ja alkaakin aika korea rivi olla jo tallinhyllyllä..

Elikkäs nyt tuli haettua moottoriöljyt, yleisrasvaa alustan niveliin jne ja sitten hieman lisäaineita/öljyjä veneeseen ja käyttikseen.
Moottoriöljyjen kohdalla päädyttiin nyt tälläiseen mixtuuraan; Eli pääosassa on Amsoil Dominator 10w30. Se on ihan puhdas kilpaöljy laadukkaista raaka-aineista ja rääkin kesto ja suojaus pitäis olla markkinoiden parhaimpia. Tuossa on myös paljon sinkkiä joten sopii hyvin tälläiseen vanhaan korkeaviritteiseen mottiin missä järeä nokka ja jäykät venttiilinjouset jne. Luulisi meinaan olevan aika kovat leikkausvoimat venttiilikoneistossa.. Toki etanolin kanssa ajaessa pitää myös se ottaa huomioon öljyvalinnassa ja nämä öljyt pitäisi kestää erinomaisesti viinan huuhtelevaa vaikutusta. Myös kuultujen kokemusten perusteella viina ei pääse sekoittumaan näihin öljyihin vaan erottuu öljystä ja huohottimen kautta haihtuu pois.. Kilpavehkeitä kun monesti ajetaan etanolilla/metanolilla niin sen vaikutukset on otettu huomioon..
Toisessa osassa on sitten Z-rod 10w30 öljy. Elikkäs tuota tulee 2purkkia (n.2/5osaa öljytilavuudesta). Tuota z-rodia sekaan sen takia että siinä on hyvät korroosionesto ominaisuudet sekä säilyvyysominaisuudet eli käy hyvin autoon mitä seisotetaan (etenkin talven yli). Tuossa dominator öljyssä taas kun ei hirveästi ole peseviä aineita, korroosionesto aineita jne koska se on tehty kompromissittomaksi kilpaöljyksi ja noita kilpaöljyjähän ei yleensä kovin pitkään pidetä koneessa.. Vaikka tuskimpa siitä aiheutuisi ongelmia omassa käytössäkään että olisi pelkkää kilpaöljyä koska ei niitä öljyjä tälläsessä autossa kummiskaan mitään 30tkm pidetä koneessa.. Toisaalta voisi olla myös tota pelkkää z-rodia koska se on myös korkeasinkkinen öljy ja tarkoitettu klassisiin moottoreihin ja etenkin viritettyihin katumotteihin.. Joten koska perjaatteessa voisi ajaa kummilla öljyillä vaan ja on vaikea päättää niin tämä mixtuura toiminee hyvin

Eli tuossa nyt vähän yhdistyy molempien öljyjen parhaita puolia.
Viskositeettinä nyt tuo 10w30 molemmissa öljyissä. Nykyiset öljyt on 10w40 ja ei ne ainakaan liikaa kuumene ja paineet on hyvät (ehkä vähän liiankin hyvät) joten tuo 10w30 toiminee hyvin. Mutta se selviää kun saa öljyt käyttöön ja seurailee paineita& lämpöjä. Jos jostain syystä tuo tuntuu ohuelta niin voihan sitten seuraavan mixtuuran tehdä niin että esim puolet 15w50 dominatoria ja puolet 10w30 zrodia. Sillon viskositeettiominaisuudet on aika lähellä 10w40 joka ei ole ollut tähän mennessä ainakaan liian ohutta missään tilanteessa..
Mutta katsellaan lisää kun saa öljyjä vaihdettua ja auton kanssa touhuttua & ajettua..