Hommat on edennyt ihan mukavasti, vaikkakaan ei läheskään niin rivakasti kun mitä oli toive/suunnitelma..
Laitetaan alkuun kuvat noista MKM laatikon asennus hilppeistä mistä en aikasemmin muistanut ottaa/laittaa kuvia. Eli ekana tuossa tuo laatikon päähän pultattava käpähommeli. Noi GS6 laatikoiden kiinnikkeet kun ei taida olla kovin käyttökelposia suoraan Volvon omaan tai MKM palkkiin..

Ja sitten tuo itse laatikon kannatuspalkki. Tuo on aika hyvä kun on kiinnitysvaihtoehtoja useita sekä korinpäähän että tukikumeille. Ja pakoputkellekkin jää vähän enemmän tilaa kun vakiopalkin kanssa. Hintakin oli sitä luokkaa että ei huvittanut alkaa leikkelemään tuota omaa tukipalkkia jota olen jo varmaan 3kertaa leikannut ja hitsaillut tuon ekan laatikon sovituksen yhteydessä..

Itse hommina tuli ekana käytyä vauhtipyörän kimppuun. Kaverin kanssa lyötiin se sorviin kiinni, ja ekana otettiin pultinkantojen puolelta 0,10mm materiaalia pois että sai tasaisen kiinnityspinnan. Nuo pultinkannat kun aavistuksen oli kalvanut materiaalia. Sitten pienen ihmettelyn ja pyörittelyn jälkeen otettiin vielä kampiakselia vasten tulevalta pinnalta 0,15mm pois että sai suoran ja ehjän pinnan sille. Hieman tuntui että vauhtipyörä elänyt lämmöstä/väännöstä tai sitten on jo alunperin Blingfactoryn jäljiltä vähän mutkalla (heittokellon perusteella). Samoin tuli todettua että tuo materiaali on melko pehmeää verrattuna esim PO-metallin pyöriin. Saatiin kumminkin pinnat hyviksi ja vauhtipyörä näytti sorvissa pyörivän nätisti/suoraan niin todettiin että kiinni vaan. Seuraavaksi jos tarvitsee vielä purkaa tai tulee ongelmia niin vaihtuu kyllä pyörä uuteen PO-metallin pyörään.
Seuraavaksi sitten yhteyttä Lensupowershoppiin kytkinlevyn jne tiimoilta. Tulipa siinä sitten itse samalla mittailtua vanhaa levyä, ja vauhtipyörän setuppia. Aikanaan olen tilannut vauhtipyörän niin että se olisi sorvattu 8,1mm paksulle levylle sopivaksi. Nyt kumminkin kun Lensun kanssa puhuin ja vauhtipyörää mittailin niin tuli todettua että se on sorvattu 9,1mm levylle sopivaksi. (vauhtipyörässä n.0,45mm rappu). Joten siellä on aikaisemmin ollut liian ohut levy. Tosin aikaisempi levy on ollut n.8,3mm paksu että ei ihan sitä 8,1. En tiedä missä päässä virhe on aikanaan sattunut, mutta eipä sillä mitään väliä enään ole. Itseasiassa parempi vaan että saa sinne aavistuksen paksumman levyn. Joten sitten 9,1mm levyä tilaukseen ja seuraavana aamuna tuli viesti että levy on tehty. Sitä sitten hakemaan ja samalla löytyi myös hyllystä hyvä painelaakeri tuohon setuppiin. Eli matala laakeri joka sopii hyvin tuohon mun setuppiin (MKM hitsaama laatikko ja paksu 765 kytkin). Matkaan tarttui myös LPS pajalta pari pulloa AMSoilin hyväksi todettua vaihteistoöljyä.

Kuvassa tuo vasempi siis se uusi matala laakeri ja oikealla laatikon mukana tullut käytetty peruslaakeri. Tuon lakrun kanssa osui kytkinhaarukan asento niin lähelle haluttua että ei tarvinnut enään kuin laatikon pään muovitapista hioa pari milliä pois niin kytkinhaarukan asento ja liikerata tuli sopivaksi. Sitten olikin tilanne se että vauhtipyörä ja kytkinpaketti ok, laatikko nostovalmis mutta vauhtipyöränpultit ja samassa tilauksessa oleva silmälaakeri puuttui. Kgtrimningillä sanoivat että ottaa yleensä tyyliin 3päivää tulla suomeen, mutta posti taas loisti siihen malliin että menikin 1,5viikkoa. Joten hieman viivästyi kasaus kun joutui muutaman päivän odotella tilausta sen jälkeen kun muuten valmista..

Mutta kyllä se tilaus viimein tuli. Aikapitkälti heti kun tavarat sai, niin aloittelin kasauksen. Ensimmäisenä vaihtui silmälaakeri uuteen, sillä vanha tuntui hieman väljältä ja kuluneelta. Sen jälkeen pulttien sovitusta vauhtipyörään, ja nuo arpit oli kyllä todella jäpäkät noihin reikiin, vaikka ne reiät hieman saanut osumaa. 10,2mm osamilliterällä "hoonasin" vauhtiksen reiät läpi ja silti pultti oli vielä edelleen mukavan tiukka. Juuri ja juuri sai sormin painettua pultit läpi. Eli varmasti kyllä noilla arpeilla on keskitys/asennon lukitus kunnossa. Vauhtista sitten kiinni niin että lukitetta putsattuihin kierteisiin ja pultin kantaan kevyesti rasvaa. Sen jälkeen vedin 105nm momenttiin. 100nm on ohje, mutta tallilta ei löytynytkään ARP rasvaa joten laitoin Amsoil perusvaseliinia ihan kevyesti niin otin tuon 5nm varmuuskerrointa. Tolla setupilla nyt luulis pysyvän, ellei tuo vauhtipyörä ole ihan jäte. Tai jotain todella erikoisia ja voimakkaita värinöitä moottorissa.
Koitin sitten myös ährätä laatikkoa paikalleen illan päätteeksi, mutta ei siitä mitään tullut yksin lattialta käsin. Sen verran vähän tilaa ettei mitenkään saa järkevää asentoa että pääsisi laatikkoa nostamaan paikoilleen ja venkslaamaan. Joten homma meni stopille melkein viikoksi, kun oli sen verran sovittua menoa ja niinä päivinä kun olisi itsellä ollut aikaa niin en saanut kaveria tallille mukaan ähräämään. Tuossa viime torstaina sain sitten kaverin tallille, ja loppujen lopuksi aika mukavasti se aski luikahti paikalleen kun hetken suunniteltiin ja ährättiin. Siihen perään sitten starttia yms kiinni. Kytkinlinja myös kiinni, ja ilmattiin se kaverin kanssa. Myös uudet askiöljyt sisään. Oli vielä viimevaihdosta jäänyt vajaa pullo tuota Amsoilin lootaöljyä, niin huuhtelin sen ensin läpi ja sitten uudet sisään.
Eilen sitten vielä ähräys jatkui. Tein edellisen laatikon kanssa käytössä olleesta siirtotangosta sopivan tuolle uudelle askille. Myös vaihteiston pään kiinnikkeen laitoin kiinni, sekä sovittelin tuon varsinaisen vaihteistopalkin. Hain sille myös sopivat kumit. Edellisen laatikon kanssa mulla oli käytössä sellaiset isot, järeät tukikumit jotka oli muistaakseni jonkun etuvetovolvon vaihteistokumeja? Ne ei kumminkaan tuon kiinnitys-setin kanssa ollut sopivat, joten hain puuilosta 40x25mm M8 tukikumit. Melko ohkaiset kumit tuo MKM setti kaipaa, ainakin kun mulla on moottori jokusen millin vakiota alempana. Nuo puuilon kumit oli ihan sopivat, joskin hieman turhan pehmeät. Katsotaan josko ne joutuu korvaamaan jollain tykemmillä kumeilla. Samalla myös laittelin pakkianturin johdot yms pikkujuttuja. Käytin myös autoa käynnissä varmuudenvuoksi että kuuntelee/katselee että vauhtipyörä ja kytkinpuolella on hommat jiirissä ja kytkin toimii jne. Kaikki tuntui olevan ok, mutta ajokunto jäi nyt etukardaania vaille vajaaksi. J0nzalta tuli 240 etukardaani mulle, ja ajattelin että se ehkä sopisi mutta toki vähän takaraivossa oli ajatus että tiukkaa tekee. Ennakkomittailujen mukaan se olisi siinä hilkulla. Mutta ei se tosiaan sinne sopinut, jäi jostain 15mm kiinni. Eli tuon kanssa tukikumi tulee liian taakse, ja liukukin pohjaa kun mulla on tuo taka-akseli 20mm vielä vakiota edempänä. Eli sellanen 15-16mm tarvisi kardaania lyhentää. Toki yksi vaihtoehto mitä en tutkinut loppuun, olisi se että sorvaisi kardaania niin että saisi tukilaakerin 15mm edemmäksi ja sitten liukupäästä katkaisisi sen 15mm jos vaan siinä liu'ussa syvyys piisaa ettei pohjaa sieltä kardaanin sisältä. Täytyy käydä huomenna kardaanipajalla kysäsemässä että onko mitään mahdollisuutta saada sitä tehtyä asap. Veikkaan vaan että lomakausi ruuhkauttaa nuo pajat.. Jos ei lyhennys onnistu järkevässä ajassa, niin pitää mittailla jos saisi kotikonstein tehtyä sen tukilaakerin sorvauksen ja liukupäästä poikkasun..
Mutta sellasta pitkää ja sekavaa horinaa taas. Jatketaan kun tämä taas etenee....