Pari pointtia vielä: akkua ei missään oloissa tarvitse ladata joka yö. Vaikka ladattaisiinkin, niin viimeistään parin tunnin jälkeen akku on älylaturin mielestä täynnä. Turha latailu "tyhmällä" laturilla tuhoaa akun myös.
Webastolla ei myöskään saa akkua niin tyhjäksi, etteikö auto vielä lähtisi käyntiin. Ennemminkin auto vaan jää kylmäksi. Uusissa moottoria ei esilämmitetä lainkaan webastolla, joten ei se lämmittämättä jättäminenkään niin vakavaa ole. Enemmänkin mukavuustekijä.
Kyllä on mennyt oudoksi asiat, jos lisälämmittimellä ei lämmitetä enää moottoria, mitä sillä silloin yleensä edes tekee ?
Moottorihan se on tärkeä lämmittää, sisätiloja ei mielestäni ole mitään tarvetta lämmittää ollenkaan ellei autossa nukuta/asuta kuten esim rekassa.
Kun moottori on lämmin, siihen riittää joku 40 - 60*C / 15 - 20min, jolloin se käynnistyy nopeasti ja lämpiää sen jälkeen äkkiä normaalilämpöön kun lähdetään ajoon. Samalla sisätilat lämpiävät nopeasti, varsinkin jos lisälämmitin pyörii mukana alkuvaiheessa. Käytännössä lämmittimen tuottama lämpö lämmittää sisätilat ja moottorin itsensä tuottama voidaan käyttää sen itsensä, vaihteiston yms lämmittämiseen.
Onneksi ei ole tuollaista nykyajan "avaruusrakettia", pitäydyn mieluusti vanhemmissa malleissa
