Taavi ei ole ainut, Taavi on näkyvin. Kyllä me muutkin tarkkailemme ja valvomme. Poistamme, bannaamme mitä ikinä tilanne vaatii.
Juurikin näin.
Minun maine ja kunnia on jo aika päivää sitten mennyt, joten minä ihan mielelläni olen se, joka näkyvästi on esillä ja otan iskut vastaan.

Ja tietysti mun rooli serverin pääylläpitäjänä (siinäkin hommassa on oikeasti useampi mukana) aiheuttaa sen, että olen monesti esillä perustelemassa, selittämässä ja avaamassa sekä teknisiä juttuja että myöskin moderoinnin linjanvetoja.
Noin vuodesta 1995 olen pyörinyt erilaisilla internet-palstoilla keskustelijana ja miltei kymmenen vuotta myös moderaattorina, joten on tässäkin jo ehtinyt jotain kokemusta karttua.
Mutta siis ihan oikeasti tämä ylläpito ja moderointi on ryhmätyötä. Hyvin paljon tapahtuu kulissien takana sellaista, mikä ei tavalliselle käyttäjälle näy. Vaikka erinäköisten vanhojen vitsien mukaan olenkin foorumin ylipappi tai ylijumala Taavius Ensimmäinen, niin oikeasti olen pikemminkin sellainen seremoniamonarkki joka poseeraa keulakuvana ja heiluttaa parvekkeelta, jota tyytymättömät alamaiset voivat heitellä mädillä tomaateilla. Varsinainen raaka duuni tehdään oikeasti yhdessä muiden kanssa.