Autoracing  KL-varaosat

S80 valojen välke

  • 8 Vastauksia
  • 3889 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa gnu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 69
  • www.vrcf.fi
S80 valojen välke
« : 03.12.2012, 21:42:41 »
Potilas on S80 2,5tdi aut 1999, jonka kävin Hollannista koukkaamassa tänne palelemaan. Ajettu vissiin 186tkm, vaan eipä tuota ole syytä kummemmin epäilläkkään....
Ja asiaan: Jos ajaa useamman lyhyen pätkan, alkaa valot jonkin startin jälkeen hienoisesti välkkymään. Välke ei ole  voimakasta, juuri havaittavaa. Samalla välkkyy myös ainakin mittarivalot. Hetken ajon jälkeen homma rauhoittuu, mutta jos sitten heti kokeilee pitkiä valoja, niin taas välppää. Vähän ajan päästä ei välky pitkilläkään.
Mittailin hätäpäissäni jännitteitä akulta: akku levossa antoi n.12,6V, sitten moottorin käydessä 14.0V, eli jotain se laturikin tuottaa.
Nyt pääsin kokeilemaan kylmänäkin käynnistystä. 14-16 asteen pakkasessa yön seisottuaan akku pyöritti hienosti starttia ( ja yllättäen toosa käynnistyi kuin kotomaassaan). Juuri kun vehjettä ostaessani tutkin, se herjasi akun matalasta jännitteesta, olihan se seisonut tyhjän panttina siellä viisi kuukautta.
Eli akkua ensin epäilin, mutta kun se pyöritti hyvin kylmän pakkasyön jälkeen. Toisena mielessä on käyny joku jännitteen säätäjä / hiilet laturin puolella. Joku varmaan voisi heittää kolmannen teesin viasta, onko jotain muuta kivaa (ja kalliimpaa) joka säähköä säätelee.

Jaa niin, huomio on kiinnittynyt myös sellaseen, että koleella kelillä (0 - 7) hehkuttaa aivan vilauksen verran ja ei käynnisty kunnolla, ihan kuin ei hehkuttais tarpeeksi. Sitten kun on tosi kylmä (-1 ja kylmempi) hehkuttaa kunnolla ja lähtee nätisti heti hyrisemään.
Mikä noita hehkuaikoja säätää?

Poissa Lentäjä

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 227
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 valojen välke
« Vastaus #1 : 03.12.2012, 22:29:33 »
Terveeee.
Laturin säätimen pienoiselta häiriöltä tuo minun mielestäni vaikuttaa,vai onko kseenonit ne kun käyttää käynnistyksessä virtaa eritavalla kuin perinteiset popat.
Sitten hehkuista,järjestelmä tunnustelee moottorin lämpötilaa ja säätää hehkuaikaa sen mukaan,voipi olla pientä häikkää tuossa lämpötiedossa mutta.
Hehkutus ei kuitenkaan lopu välittömästi kun valo sammuu vaan toimii taustalla,pätkittäin tai jotenkin kunnes lämpö noussut tarpeeksi,kokeileppa kytkeä virrat kahdesti so.kaksi lyhyttä hehkutusta tai odota par sekkaa ekan kytkennän jälkeen ja starttaa vasta sitten.
Volvo S80 t6-99,  volvo 940 -98 2.3fk

Poissa gnu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 69
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 valojen välke
« Vastaus #2 : 04.12.2012, 09:34:23 »
Moi vaan!

Kiitokset virkaveljelle, ei tässä mitään hi-tech valoja, ihan tavalliset tuikut vaan... Tässä lienee se säätäjä siellä laturissa, ihan niin kuin vanhemmissakin. ( tää kun on niiin uusi!)
Mistähän se hehkuosasto sen lämpötilatietonsa saa? Meinaan, jos jonkin anturin vois vaikka vaihtaa, tai jotai...

Poissa Harjus

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 92
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 valojen välke
« Vastaus #3 : 04.12.2012, 09:44:58 »
yhden tapauksen tiedän missä valot vilkkui niin syyksi paljastui löysällä oleva akkukenkä. Tai oikeammin konehuoneessa oleva kaapeli kun akku on peräloosterissa. Nuo on helppo tarkistaa. En tiedä vaikuttaako anturin vaihto, mutta tosiaan kun et starttaa hehkuvalon sammuttua vaan annat avaimen olla hehkuasennossa vielä 5-8sek niin luultavasti lähtee nätimmin käymään.

Poissa gnu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 69
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 valojen välke
« Vastaus #4 : 04.12.2012, 09:49:44 »
Ok, täytyypä käydä kaikki liitokset läpi. Jaa, niin että hehkun kanssa ei saa olla hätänen. Kiitokset!

Poissa LK

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 241
  • S80 2,5D -99 by Dera, sekä S60 2,5T AWD
Vs: S80 valojen välke
« Vastaus #5 : 04.12.2012, 10:59:01 »
Veikkaanpa ettei jännitteen muutos siitä 12V -> 14V ole silmällä havaittavaa eroa valon kirkkauteen.
Sen 12V se pukkaa kuitenkin aina akusta ja laturi ei enempää kun sen 14V. Eli unohda se laturi nyt ainakin alkuun ja katso ne maadoitukset ja akun kengät.

Huonoon käynnistyvyyteen: jos jätät kakkos asentoon hehkun jälkeen vielä 5 sekunniksi ja sitten starttaa paremmin, niin tod näk sulla on pumpun ajoitus myöhäisellä.
Käsittääkseni muuttaa ajoitusta tuon 5 sek jälkeen vähän enemmän ennakolle.
Joka tapauksessa kannattaa tarkistaa hehkut ja ajoitus, ellei ole varma että ne on lähiaikoina tsekattu.

Poissa eki_j

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 125
  • S80 -99, V60 -11
    • EeroJaaskelainen.com
Vs: S80 valojen välke
« Vastaus #6 : 05.12.2012, 12:54:40 »
Kertoile ihmeessä, kun jos löydät tuon välkynnän aiheuttajan. Tuossa omassa bensavehkeessä sama ongelma, valot välkkyy hienoisesti ja koko ajan. Laturi vaihdettu, liitokset tutkittu, mutta välkehtii vaan. Menoahan se ei haittaa, mutta ärsyttää.
Projektipäiväkirjaa: Volvo S80 2.4 -1999

Poissa Teutori

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1136
  • MB CLK Coupe, kesällä Honda
Vs: S80 valojen välke
« Vastaus #7 : 05.12.2012, 13:31:44 »
Moi vaan!

Kiitokset virkaveljelle, ei tässä mitään hi-tech valoja, ihan tavalliset tuikut vaan... Tässä lienee se säätäjä siellä laturissa, ihan niin kuin vanhemmissakin. ( tää kun on niiin uusi!)
Mistähän se hehkuosasto sen lämpötilatietonsa saa? Meinaan, jos jonkin anturin vois vaikka vaihtaa, tai jotai...
Mittaahan tuo akkujännite niin, että auto ei käy, sen jälkeen auto käymään, ja sitten mittaus uusiksi, ja nimen omaan akun navoista,,,,katsele heittääkö jännite, koska jos akku alkaa olla finaalissa, se ei ota virtaa vastaan, eikä pura sitä kunnolla, ja jos jännitteensäädin laturissa toimii oikein, niin siitä tämä valojen välke voisi johtua, koska akku ei enää toimi varaajana, vaan kaikki jännite tulee nk. laturin säätäjältä.
Ja sen verran, että valojen jännitteen vaihdellessa 12 -14 Voltin välillä, sen kyllä huomaa silmällä välittömästi, sillä onhan tuo prosenttuaalisesti paljon.
« Viimeksi muokattu: 05.12.2012, 13:37:19 kirjoittanut Teutori »
MB CLK  -04  MB A160 -04
Pösö XR -04  Honda CBR 1000F -94
Ex:ät  BMW 318 - 04 Volvot S60 2.5T-04  S80 -99 855 Tdi -97  ja pari 440:stä

Poissa gnu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 69
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 valojen välke
« Vastaus #8 : 06.12.2012, 14:44:27 »
Jep jep.
Mittailin jännitteet ja levossa se oli 12,5V jaekan käynnistyksen jälkeen jännite ensin heitteli alle 14 ja 14,5:n välillä ja stabiloitui sitten 14,2V. Toisen käynnistyksen jälkeen luku alkoi nousta 13,5:stä hiljalleen 14,5:en, ei kuitenkaan jäänyt tasaiseksi, vaan teki pikkusen nyppäsyjä alaspäin.
Vaimon vastaavasta bensavehkeesta vertailunvuoksi levossa 12,5V ja käynnissä tasaisesti 14,5.
Että tuleepa mieleen, kun Teutorin vastausta miettii, että se akku taitaa kuitenkin olla ehtoopuolella.

 

KL-varaosat  Race.fi