Potilas on S80 2,5tdi aut 1999, jonka kävin Hollannista koukkaamassa tänne palelemaan. Ajettu vissiin 186tkm, vaan eipä tuota ole syytä kummemmin epäilläkkään....
Ja asiaan: Jos ajaa useamman lyhyen pätkan, alkaa valot jonkin startin jälkeen hienoisesti välkkymään. Välke ei ole voimakasta, juuri havaittavaa. Samalla välkkyy myös ainakin mittarivalot. Hetken ajon jälkeen homma rauhoittuu, mutta jos sitten heti kokeilee pitkiä valoja, niin taas välppää. Vähän ajan päästä ei välky pitkilläkään.
Mittailin hätäpäissäni jännitteitä akulta: akku levossa antoi n.12,6V, sitten moottorin käydessä 14.0V, eli jotain se laturikin tuottaa.
Nyt pääsin kokeilemaan kylmänäkin käynnistystä. 14-16 asteen pakkasessa yön seisottuaan akku pyöritti hienosti starttia ( ja yllättäen toosa käynnistyi kuin kotomaassaan). Juuri kun vehjettä ostaessani tutkin, se herjasi akun matalasta jännitteesta, olihan se seisonut tyhjän panttina siellä viisi kuukautta.
Eli akkua ensin epäilin, mutta kun se pyöritti hyvin kylmän pakkasyön jälkeen. Toisena mielessä on käyny joku jännitteen säätäjä / hiilet laturin puolella. Joku varmaan voisi heittää kolmannen teesin viasta, onko jotain muuta kivaa (ja kalliimpaa) joka säähköä säätelee.
Jaa niin, huomio on kiinnittynyt myös sellaseen, että koleella kelillä (0 - 7) hehkuttaa aivan vilauksen verran ja ei käynnisty kunnolla, ihan kuin ei hehkuttais tarpeeksi. Sitten kun on tosi kylmä (-1 ja kylmempi) hehkuttaa kunnolla ja lähtee nätisti heti hyrisemään.
Mikä noita hehkuaikoja säätää?