Tässä miettimisen aihetta omasta näkökulmasta:
Ranskikset KAIKKI: Eivät ruostu, MUTTA tekniikka kusee PAHASTI, eli PALJON sähkövikoja ja vaihdelootat reistaa 250tkm jälkeen, koskee siis etenkin peugeot&citroen ja rellu, tuo vaihdeloota ongelma etenkin relluja (jokusen lootan oon vaihtanut). Pakkasesta etenkään sitikat ja peugeotit eivät tykkää, muovit hajoilee (sisälokarit jne), ja moottorin huohottimet jäätyvät (rellu)
Japsit: Luotettaviahan ne ovat, vievät paikasta toiseen, tosin mukavuus on... no... ei sitä ole, ja on niissäkin sähkövikoja siinä missä muissa. Ruostehan nuo vie, tosin ei tässä 5000e kategoriassa ihan vielä, mutta 10-15v iässä...
Opel: Perushyviä autoja, tosin moottorisähköjen kanssa on ongelmia, eli vikavaloja on, joskus jää tielle kun anturin kaapelit halkeavat ja tulee oikari ja muutenkaan muovi/kumiosat eivät tahdo pahimpia pakkasia kestää.
Tämä nyt todella karkea yleistys omista kokemuksista vuosien varrelta näitä autoja roplatessa.
Sanon vaan, osta mahdollisimman hyvältä tuntuva ja UUSI auto, vältä kaikin keinoin nitiseviä ja nuhjuisen tuhtuisia, etenkin kaupunkirallia nähneitä autoja, paljon parempi ostaa 300tkm maantietä nähnyt auto kun 100tkm nurkkapyöritystä nähnyt.
Ja sitten muistetaan se että pitää katsoa autoilun kokonaiskustannuksia, ei vaan polttoainekulutusta, vaan myös hankintahinta, varaosahinnat ja myös VAKUUTUKSET!!!
V70 on ihan kelpo pelejä siinä missä muutkin autot, ja niidenkin hyvyys riippuu huollosta, sama koskee 960/x90. Tärkeintä on JOS ei omaa superhyviä omankädn korjaustaitoja että etsii mahdollisimman ehjän kulkineen, jottei joudu laittamaan tuhansia euroja tyhmiin korjauksiin joiden piti ostaessa vaan olla "pikkuvikoja". Esim. kaveri osti halvalla 2006 mallisen polo 1,4TDI:n jossa 215tkm mittarissa. Puolessa vuodessa vaihdettiin vaikka mitä, puslia, etulaakerit, niveliä, korjailtiin nestevuotoja, etsittiin moottorivikavaloille syitä. Auto oli edullinen ostaessa, koska oli TODELLA risainen 4v vanhaksi autoksi, lommoja, naarmuja, rikkonainen kuskinpenkki, ja se halpa ja uudehko auto tuli lähes 50% kalliimmaksi korjausten takia. Olisi ollut parempi ostaa kerralla hyvä.
