Autodiagnoosi  Carcom Oy

Natina ja nitinä etupäästä V70 2001

  • 42 Vastauksia
  • 30530 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa IJa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 33
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 natina ja kitinä etupäästä
« Vastaus #15 : 26.04.2011, 22:44:13 »
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=4159.0
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=2358.0
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=4462.0
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=4048.0
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=2831.0

Onhan noita.
Aika monta vaihtoehtoa ???

Rasvailin kaikki mahdolliset nipat alhaalta, mutta ei auttanut.
Lopuksi(kun olin jo lähes luopunut toivosta) ajattelin että täytyy vielä kokeilla suihkuttaa crc:tä iskarin yläpuolelta konehuoneesta ja siihen loppui kitinät  O0

Nyt vaan mietityttää että voiko tuo crc tehdä jotain tuhoja iskarille/juuri vaihdetulle yläpään sarjalle(sis. mm. laakerin)?
V70/II vm.00 T5

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: Natina ja nitinä etupäästä V70 2001
« Vastaus #16 : 27.04.2011, 09:04:58 »
Yhdistin "Natina ja nitinä etupäästä V70 2001"    ja   "V70 natina ja kitinä etupäästä"  -aiheet

Poissa IJa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 33
  • www.vrcf.fi
Vs: Natina ja nitinä etupäästä V70 2001
« Vastaus #17 : 24.05.2011, 19:08:21 »
Palailin vielä tähän, kun tänään vähän katselin taas tätä yläpäätä.
Eli se puoli, johon on vaihdettu yläpään sarjat niin kun käsin pyörittää tästä tolpan yläpäässä kiinni olevaa pyöreää kumi"päätä" niin se pyörii(kuinmyöskin kumipäässä kiinni oleva tolppa/tanko kumin mukana samaa tahtia). Siellä puolella missä ei ole ollut vikaa ei pysty pyörittämään käsin.

Kysymys kuuluukin että saako tämä "tolppa" pyöriä käsin, vai onko se liian löysällä? Tätä kumipäätä ei ole yläpään sarjan vaihdon yhteydessä vaihdettu.
V70/II vm.00 T5

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: Natina ja nitinä etupäästä V70 2001
« Vastaus #18 : 24.05.2011, 20:25:59 »
Palailin vielä tähän, kun tänään vähän katselin taas tätä yläpäätä.
Eli se puoli, johon on vaihdettu yläpään sarjat niin kun käsin pyörittää tästä tolpan yläpäässä kiinni olevaa pyöreää kumi"päätä" niin se pyörii(kuinmyöskin kumipäässä kiinni oleva tolppa/tanko kumin mukana samaa tahtia). Siellä puolella missä ei ole ollut vikaa ei pysty pyörittämään käsin.

Kysymys kuuluukin että saako tämä "tolppa" pyöriä käsin, vai onko se liian löysällä? Tätä kumipäätä ei ole yläpään sarjan vaihdon yhteydessä vaihdettu.

Kai se on kasattu oikeassa järjestyksessä, kun on tullut väärinkin kasattuja vastaan.
Alhaalta ylös päin:  Iskarin yläpäälautanen   -   kääntölaakeri   -   mutteri jossa kanta on 4sakaraa   -   n. 8-10cm halkaisijaltaan oleva kumipäällysteinen metallilautanen   -   21mm kantainen mutteri   -   muovinen kupu mutterin päällä.
Ja minkään osan ei saisi käsin pyöriä, jos on oikein kasattu ja tarkoitat sitä n. 8-10cm halkaisiljalta olevaa levyä, joka pyörii, niin todennäköisesti tuo 21mm kantainen mutteri on löysällä, jos se on löysällä, kannattaa tarkastaa myös tuo 4-sakareinan mutteri, että on kiinni.
Auton ollessa maassa, sen 21mm kantaisen mutterin ja sen levyn voi irroittaa ja vaikka siirtoleukapihdeillä koittaa sen 4-sakareisen mutterin kireys, en muista momenttia, mutta siten se pitää olla että on kiinni.

Poissa IJa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 33
  • www.vrcf.fi
Vs: Natina ja nitinä etupäästä V70 2001
« Vastaus #19 : 24.05.2011, 20:46:04 »
Kiitti vinkistä.
En osaa sanoa missä järjestyksessä on kasattu, koska vaihdettiin AD-korjaamolla.
Voisinhan tietenkin itsekin kokeilla kiristää tätä 21 millistä mutteria(+ 4-sakaraista), vai onko järkevämpi mennä AD:lle ja sanoa tästä että tästä kumipäällysteisestä levystä pyörii käsin ja on ilmeisesti liian löysällä :-\

Kun painelee voimakkaasti etupäästä, näyttää että tämä vaihdettu puoli heiluu paljon kovemmin kuin toinen puoli.
« Viimeksi muokattu: 24.05.2011, 20:51:28 kirjoittanut IJa »
V70/II vm.00 T5

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: Natina ja nitinä etupäästä V70 2001
« Vastaus #20 : 24.05.2011, 20:51:12 »
Kiitti vinkistä.
En osaa sanoa missä järjestyksessä on kasattu, koska vaihdettiin AD-korjaamolla.
Voisinhan tietenkin itsekin kokeilla kiristää tätä 21 millistä mutteria(+ 4-sakaraista), vai onko järkevämpi mennä AD:lle ja sanoa tästä että tästä kumipäällysteisestä levystä pyörii käsin ja on ilmeisesti liian löysällä :-\

En tiedä sun ajatuksista, mutta itse näkisin, että auton viemisessä korjaamolle on enemmän vaivaa, kuin että kokeilee, onko noi mutterit kiinni.
Jos ei niillä helpota, niin sitten viedä auto sinne korjaamolle ja ilmoittaa että remontin jälkeen on narissut pirusti...  toki kannattaa huomauttaa, että eivät vaihtele osia sinne ilman sun lupaa

Poissa IJa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 33
  • www.vrcf.fi
Vs: Natina ja nitinä etupäästä V70 2001
« Vastaus #21 : 24.05.2011, 22:05:45 »
En tiedä sun ajatuksista, mutta itse näkisin, että auton viemisessä korjaamolle on enemmän vaivaa, kuin että kokeilee, onko noi mutterit kiinni.
Jos ei niillä helpota, niin sitten viedä auto sinne korjaamolle ja ilmoittaa että remontin jälkeen on narissut pirusti...  toki kannattaa huomauttaa, että eivät vaihtele osia sinne ilman sun lupaa

Kävin kokeilemassa ja sain tämän 21-millisen mutterin auki. Sakaramutteri oli ylhäällä, tosin saattoi nousta samalla mukana kun avasin mutterin. Kiristin kohtalaisen tiukalle sakaramutterin ja laitoin 21-millisen mutterin kiinni. Yhä pyörii käsin pyörittämällä tätä kumipäällysteistä levyä. Ilmeisesti "kireys" säädetään jostain alempaa?

Tanko joka tulee reijästä ylös, näyttää olevan vinossa. Eli se tulee ylös lähes reijän toisesta laidasta.
Myöskin tämä kumipäällysteinen levy on ihan vinossa verrattaessa alla olevaa metallista pyöreää levyä(liekö sitten laakeri). Kunnossa oleva puoli on ihan keskellä. Viittaisiko tämä johonkin?

Ilmeisesti täytyy käydä AD:llä :(
V70/II vm.00 T5

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: Natina ja nitinä etupäästä V70 2001
« Vastaus #22 : 24.05.2011, 22:22:26 »
Kävin kokeilemassa ja sain tämän 21-millisen mutterin auki. Sakaramutteri oli ylhäällä, tosin saattoi nousta samalla mukana kun avasin mutterin. Kiristin kohtalaisen tiukalle sakaramutterin ja laitoin 21-millisen mutterin kiinni. Yhä pyörii käsin pyörittämällä tätä kumipäällysteistä levyä. Ilmeisesti "kireys" säädetään jostain alempaa?

Tanko joka tulee reijästä ylös, näyttää olevan vinossa. Eli se tulee ylös lähes reijän toisesta laidasta.
Myöskin tämä kumipäällysteinen levy on ihan vinossa verrattaessa alla olevaa metallista pyöreää levyä(liekö sitten laakeri). Kunnossa oleva puoli on ihan keskellä. Viittaisiko tämä johonkin?

Ilmeisesti täytyy käydä AD:llä :(

Saisitko sä kuvaa siitä yläpäästä otettua ja linkitettyä tänne, tai sitten mun sähköpostiin, jos et saa foorumille laitettua, kun täytyy ensin kuitenkin laittaa jollekkin muulle palvelimelle nettiin.
Kuva, kun kaikki kasassa ja sitten kuva, kun se 21mm mutteri ja sen alla oleva levy on irrallaan.

Poissa IJa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 33
  • www.vrcf.fi
Vs: Natina ja nitinä etupäästä V70 2001
« Vastaus #23 : 24.05.2011, 22:52:03 »
Ok, yritän saada huomenna aikaiseksi.
V70/II vm.00 T5

Poissa IJa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 33
  • www.vrcf.fi
Vs: Natina ja nitinä etupäästä V70 2001
« Vastaus #24 : 25.05.2011, 08:38:03 »
Tässä muutama kuva. Niinkuin näkyy tolppa tulee ylös aikas vinosti:



V70/II vm.00 T5

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: Natina ja nitinä etupäästä V70 2001
« Vastaus #25 : 25.05.2011, 09:59:10 »
Oukei.
Eli jousen ylälautanen on rikki.




Näissä kuvissa näkyvä holkki, joka on tuon kierteen ympärillä, pitäisi olla kumiin vulganoituna kiinni, eli se on murtunut irti vulganoinnista.
Yleensä tuo jousen ylälautanen kuluessaan hajoaa juuri noin.
Tästä johtuu nitinät ja natinat, sekä se, että saat pyöritettyä sitä päällä olevaa kumipäällysteistä levyä.
Ihme jos eivät ad:lla ole tajunneet tuon olevan rikki ja ovat kasanneet noin.
No, jokatapauksessa, uusittava se on.

Poissa IJa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 33
  • www.vrcf.fi
Vs: Natina ja nitinä etupäästä V70 2001
« Vastaus #26 : 25.05.2011, 11:26:09 »
Kiitoksia  :)

Niin, ellei se "kumivulganointi" sitten irronnut samalla kun pyörittelin/availin tätä yläpäätä.

Tarkoittaako jousen ylälautanen tätä(minkä kuvan jaskajokunenkin on tuolla edellä laittanut)
?

Täytyypä kertoa tulokset, sitten kun joskus saa ajan + korjattua AD:lla, että miten kävi.
« Viimeksi muokattu: 25.05.2011, 12:15:46 kirjoittanut IJa »
V70/II vm.00 T5

Poissa kalkatin

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 55
  • www.vrcf.fi
Vs: Natina ja nitinä etupäästä V70 2001
« Vastaus #27 : 25.05.2011, 20:59:19 »
Kiitoksia  :)

Niin, ellei se "kumivulganointi" sitten irronnut samalla kun pyörittelin/availin tätä yläpäätä.

Tarkoittaako jousen ylälautanen tätä(minkä kuvan jaskajokunenkin on tuolla edellä laittanut)
(Kuva poistettu lainauksesta.)?

Täytyypä kertoa tulokset, sitten kun joskus saa ajan + korjattua AD:lla, että miten kävi.
Moi
kyseinen osa on juurikin tuo en usko että on hajonnut kun avasit yläpäätä. ::) taikka sitten on ollut valmiiksi hieman rikki ja hajosi lopullisesti irrotuksessa. ???

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: Natina ja nitinä etupäästä V70 2001
« Vastaus #28 : 25.05.2011, 21:38:14 »
Moi
kyseinen osa on juurikin tuo en usko että on hajonnut kun avasit yläpäätä. ::) taikka sitten on ollut valmiiksi hieman rikki ja hajosi lopullisesti irrotuksessa. ???

Samaa mieltä..
Uutta tuollaista saa holkista varmaan vääntää monen metrin vivulla monen miehen voimin, ennen kuin kuuluu irrota :)

Poissa IJa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 33
  • www.vrcf.fi
Vs: Natina ja nitinä etupäästä V70 2001
« Vastaus #29 : 27.05.2011, 09:25:24 »
Heh, onneksi en ole kuitenkaan teräsmies ja saanut sitä rikki näpeillä pyörittämällä  ;D

Sen verran väliaikatietoa että kävin aamulla näyttämässä autoa ja totesivat että jousilautanen on rikki.
Oli kuulemma vaihdettu uusi yläsarjan vaihdon yhteydessä. Sanoivat että siinä on varmaankin ollut valmistusvika. Ehkä menee takuuseen(8.6. vaihdetaan uusi)...

Näytin "varmuuden vuoksi" asentajalle että kannattaisi varmaan pitää torxilla kiinni samalla kun kiristää mutteria. Se kait sillä tolpan päässä olevalla torx-kololla on tarkoitus? Kuulin jonkun sitten mainitsevan ettei se tolppa pyöri, vaikka kyllähän se pyorii mukana. Tuli vain mieleen että olisiko mennyt kiristyksen yhteydessä rikki jos ei ole pidetty torx-avaimella vastaan kun on kiristetty mutteria...
V70/II vm.00 T5

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo