Tuo takajousien vaihto on farkkuun aikas ehdoton juttu jos jouset ovat orkkikset!
Takapää nousee oikeaan kulmaan ja se alkaa käyttäytymään oikein, puhumattakaan siitä, että etuakselin ohjauskulmat toimivat tällöin oikein.
Itse vaihdoin motonetin vahvistetut takajouset.
http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=67-5041Ja iskarit kannattaa vaihtaa samalla.
http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=85-4079Homma on oikeasti helppo, jos jousen yläpään pultti ei ole pahasti jäminyt paikalleen tai iskareiden alapään pultit.
Kori takanostokorvakkeista pukeille perämurikasta nostaen ja jätetään se tunkki perämurikan alle.
Pyörät irti. Ja takaiskareiden alapään läpipultit (ehkä työläin vaihe) irti. Tunkilla pitää tässä vaiheessa kannatella sitä perämurikkaa. Kun iskarit on irti alapäistään niin samalla irroittaa yläpäätkin (yksi pultti).
Sitten laskee perän niin alas, että jousen alapäät on liki irti, jonka jälkeen siihen jousen yläpään kiinnityspulttiin pääsee kevyesti käsiksi normaalilla hylsysatsilla. Kannattaa katsella jarruletkujen ja nopeusmittarin anturin johtoja perämurikkaa laskiessaan.
Kun jousen kiinntyspultti on irti, niin jousen voi ottaa vaivattomasti pois paikaltaan ja laittaa samalla uuden tilalle.
Ja jousien vaihdon jälkeen iskarit paikalleen. Samalla kannattaa tutkia tarkoin se käsijarrun mekanismin kunto, kun se on samalla helpposti tarkastettavissa.
Aikaa projektiin saattaa saada menemään jopa pari tuntia, jos kaiken tekee verkkaisesti ja harkiten.
Vanhoja iskareita ei missään tapauksessa kannata jättää uusien jousien kaveriksi, sillä jos ne ovat vähänkin kuolleet, niin peräpäästä voi tulla kelju ajettava. Vaihdetulla vahvistettu takajousi/iskari-paketilla farkusta tulee parempi kuin uutena!

Sedaniin en noita vahvistettuja jousia laittaisi, sillä ne on aikas töpäkät!
Enkä myöskään laittaisi sedaniin/farkkuun kaasuiskareita, ettei takapäästä tule kumipallo.

Jos kumipalloista tykkää, niin sitten on syytä vaihtaa sitikoihin!
