KL-varaosat  Race.fi

940 Vikavalo

  • 34 Vastauksia
  • 12667 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pekka_L

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 12
  • www.vrcf.fi
940 Vikavalo
« : 22.02.2011, 20:04:34 »
Eli tollanen vuoden -91 940 menee ilmeisesti moottorinohjauksen vikatilaan aina
kun kierrokset nousevat yli 3200rpm. Ei vikakoodeja, käy normaalisti. Tehot hukassa
moottorinohjauksen vikavalon palaessa. Auto ollut alunperin 16v koneella, tilalle
vaihdettu 8v moottori -06 merkkiliikkeessä.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4488
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: 940 Vikavalo
« Vastaus #1 : 22.02.2011, 22:16:05 »
Kyllä sieltä se vikakoodi löytyy, jos lamda-valo syttyy.

Mikähän moottori siellä on ja minkähän ikäisestä se on kotoisin?
Vaihtuiko ECU moottorin vaihdon yhteydessä?


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Pekka_L

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 12
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 Vikavalo
« Vastaus #2 : 23.02.2011, 18:20:08 »
Kun ei löydy, vilkuttaa 1-1-1. Moottori on -91 940:stä. B230F? kait, ei EGR:ää.
ECU taitaa olla vaihdettu, boxin numero on 0280000561.

Eikös ton LH-jetronicin pitäis siirtyä jossain 3krpm paikkeilla pois lambdan
ja IMMin ohjauksesta kiinteisiin kartoihin? ECUn kaikki viat ei taida jättää
vikakoodeja, täytynee metsästää toinen boxi millä kokeilee.

Poissa sekokupu

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1788
  • Volvo Rapist Club Finland
Vs: 940 Vikavalo
« Vastaus #3 : 23.02.2011, 20:44:09 »
Kun ei löydy, vilkuttaa 1-1-1. Moottori on -91 940:stä. B230F? kait, ei EGR:ää.
ECU taitaa olla vaihdettu, boxin numero on 0280000561.

Eikös ton LH-jetronicin pitäis siirtyä jossain 3krpm paikkeilla pois lambdan
ja IMMin ohjauksesta kiinteisiin kartoihin? ECUn kaikki viat ei taida jättää
vikakoodeja, täytynee metsästää toinen boxi millä kokeilee.

No mites sitten EZK:n puolelta? Ootko kattonu tuleeko sieltä vikakoodia?

EVO8

  • Vieras
Vs: 940 Vikavalo
« Vastaus #4 : 23.02.2011, 20:52:34 »
Kun ei löydy, vilkuttaa 1-1-1. Moottori on -91 940:stä. B230F? kait, ei EGR:ää.
ECU taitaa olla vaihdettu, boxin numero on 0280000561.

Eikös ton LH-jetronicin pitäis siirtyä jossain 3krpm paikkeilla pois lambdan
ja IMMin ohjauksesta kiinteisiin kartoihin? ECUn kaikki viat ei taida jättää
vikakoodeja, täytynee metsästää toinen boxi millä kokeilee.

IMMu ei putoa pelistä.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4488
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: 940 Vikavalo
« Vastaus #5 : 23.02.2011, 22:24:39 »
Kun ei löydy, vilkuttaa 1-1-1. Moottori on -91 940:stä. B230F? kait, ei EGR:ää.
ECU taitaa olla vaihdettu, boxin numero on 0280000561.

Eikös ton LH-jetronicin pitäis siirtyä jossain 3krpm paikkeilla pois lambdan
ja IMMin ohjauksesta kiinteisiin kartoihin? ECUn kaikki viat ei taida jättää
vikakoodeja, täytynee metsästää toinen boxi millä kokeilee.

Ok. Kuten jo mainittu. Katso myös sytkäpurkki. Koska se lamda-valo syttyy vain jomman kumman purkin ohjaamana.

Ja en käsitä, mistä tuo omituinen legenda IMM "pois tippumisesta" elää edelleen. Jokainen joka pysähtyy miettimään tuota, tajuaa sen mahdottomaksi.  >:(

Sillä miten muutoin LH tietäisi kuinka paljon ilmaa koneeseen menee, koska pelkkä lamda ei kerro yksistään paljon muuta kuin seos ok, laihaa tai rikasta.

Jos moottorissa olisi edes kaasuläpän asentotunnistin, olisi sitä mahdollista säätää about hehtaarille ilman IMM:ää ja kun ei ole niin ei säätökään LH:lta onnistu, koska tiettävästi se ei ole selvännäkijä.  :buck2:


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

hevonen

  • Vieras
Vs: 940 Vikavalo
« Vastaus #6 : 24.02.2011, 08:58:49 »
Ja en käsitä, mistä tuo omituinen legenda IMM "pois tippumisesta" elää edelleen. Jokainen joka pysähtyy miettimään tuota, tajuaa sen mahdottomaksi.  >:(
Juu, ei se pois putoa, se "pohjaa".  :sundaydriver:
Jos se pois putoais, kuuluishan se kolinana tiellä... :2funny:

Poissa pikatraktori

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 398
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 Vikavalo
« Vastaus #7 : 24.02.2011, 09:46:23 »
Kun ei löydy, vilkuttaa 1-1-1. Moottori on -91 940:stä. B230F? kait, ei EGR:ää.
ECU taitaa olla vaihdettu, boxin numero on 0280000561.

Tuo ECU on numeron perustella "vanhaa sarjaa" - uudemmissa numero alkaa muistaakseni 9:llä. Kaiken lisäksi tuo numero näyttäisi ehkä jopa olevan 16V-koneen vanhan sarjan numero, mutta netistä pitäisi löytyä lisää tietoa. Se ei pitäisi toimia kunnolla, jos näin on :-\.

Tarkistin netistä pikaisesti ja näyttäisi sopivan tuolle moottorille - kunto on sitten vaikea arvata ;)
« Viimeksi muokattu: 24.02.2011, 10:18:09 kirjoittanut pikatraktori »

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4488
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: 940 Vikavalo
« Vastaus #8 : 24.02.2011, 18:12:43 »
Juu, ei se pois putoa, se "pohjaa".  :sundaydriver:

Eikä edes "pohjaa" sillä, se ei toimisi ollenkaan nostetuilla ahdoilla...  Mietitäämpäs hetkinen asiaa:
Kierroslukutietoa IMM ei saa, joten mistä se tietäisi kierrokset.
Jos se ns. "pohjaisi" niin, nostetuilla ahdoilla se tulisi huomattavasti matalammilla kierroksilla esiin, jolloin kyseessä olisi vikatilanne.

Jos taas viittaa Fuel Cut-ilmiöön, niin ne on softassa asetettuja rajaparametrejä ja niitä voidaan muokata.

Jossain rajusti ahdetussa vehkeessä IMM voi "pohjata" koska silloin siellä liikkuu moninkertainen määrä ilmaa alkuperäiseen nähden. Tätä tilannetta vältellään mm. näillä IMM-putken suurennoksilla, suuttimilla ja bensanpaineilla.

Jos se pois putoais, kuuluishan se kolinana tiellä... :2funny:

Just näin!   ;D


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Pekka_L

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 12
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 Vikavalo
« Vastaus #9 : 10.03.2011, 18:16:25 »
Olisikohan kellään 940 sopivaa moottorinohjausboksia joutavana Kymenlaakson
alueella tai max 100km säteellä, pitäisi päästä kokeilemaan toisella boksilla.
Menee kuulemma johonkin nakutusanturin testitilaan tossa vähän yli 3k, anturi
vaihdettu. Lueskelin ulkomaisilta foorumeilta että jollain oli vastaava vika korjaantunut
boksin vaihdolla.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4488
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: 940 Vikavalo
« Vastaus #10 : 10.03.2011, 19:32:46 »
Mitä se heitti vikakoodiksi?



Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa googe 2.0

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 388
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 Vikavalo
« Vastaus #11 : 10.03.2011, 19:56:37 »
Tuo ECU on numeron perustella "vanhaa sarjaa" - uudemmissa numero alkaa muistaakseni 9:llä. Kaiken lisäksi tuo numero näyttäisi ehkä jopa olevan 16V-koneen vanhan sarjan numero, mutta netistä pitäisi löytyä lisää tietoa. Se ei pitäisi toimia kunnolla, jos näin on :-\.

Tarkistin netistä pikaisesti ja näyttäisi sopivan tuolle moottorille - kunto on sitten vaikea arvata ;)

Mun ECU on juurikin tuo "0 280 000 561". Koneena B230F ja vuosimalli 1989. Eli pitäisi siis sopia???

Menee kuulemma johonkin nakutusanturin testitilaan tossa vähän yli 3k, anturi
vaihdettu. Lueskelin ulkomaisilta foorumeilta että jollain oli vastaava vika korjaantunut
boksin vaihdolla.

Itse olen ymmärtänyt samoin eli tuota nakutusanturia aletaan haistelemaan vasta kun kierrokset nousee riittävän ylös? Jos tuolla olisi jotain kontaktihäikkää matkalla?
« Viimeksi muokattu: 10.03.2011, 19:58:36 kirjoittanut googe 2.0 »

Poissa Pekka_L

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 12
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 Vikavalo
« Vastaus #12 : 10.03.2011, 21:06:35 »
Mitä se heitti vikakoodiksi?
1-4-3 muistaakseni.

Poissa Pekka_L

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 12
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 Vikavalo
« Vastaus #13 : 10.03.2011, 21:08:40 »
Mun ECU on juurikin tuo "0 280 000 561". Koneena B230F ja vuosimalli 1989. Eli pitäisi siis sopia???

Itse olen ymmärtänyt samoin eli tuota nakutusanturia aletaan haistelemaan vasta kun kierrokset nousee riittävän ylös? Jos tuolla olisi jotain kontaktihäikkää matkalla?
Putsasin liittimet aikaisemmin, ei vaikutusta.

hevonen

  • Vieras
Vs: 940 Vikavalo
« Vastaus #14 : 10.03.2011, 23:00:09 »
Eikä edes "pohjaa" sillä, se ei toimisi ollenkaan nostetuilla ahdoilla...  Mietitäämpäs hetkinen asiaa:
Kierroslukutietoa IMM ei saa, joten mistä se tietäisi kierrokset.
Jos se ns. "pohjaisi" niin, nostetuilla ahdoilla se tulisi huomattavasti matalammilla kierroksilla esiin, jolloin kyseessä olisi vikatilanne.

Jos taas viittaa Fuel Cut-ilmiöön, niin ne on softassa asetettuja rajaparametrejä ja niitä voidaan muokata.

Jossain rajusti ahdetussa vehkeessä IMM voi "pohjata" koska silloin siellä liikkuu moninkertainen määrä ilmaa alkuperäiseen nähden. Tätä tilannetta vältellään mm. näillä IMM-putken suurennoksilla, suuttimilla ja bensanpaineilla.
Mietin hetken asiaa...No sitähän mä just yritin kertoa että se imm pohjaa kun mennään tarpeeksi kovaa. Eikä tarvii olla niinkään "rajusti" ahdettu.
Tunnut tietävän aika paljon ruutasta, kannattaisi varmaan tehdä oma ja markkinoida sitä lh:n kilpailijana.
Meilläpäin joku niin tekee... :o

 

Autoracing  KL-varaosat