Morjensta pöytään! Autona siis Volvo 940 sedan B230FK moottorilla ja M90 lodjulla. Auto tuli ostettua viime kesän kuumimpiin hetkiin ja näyttää ostokunnossa jotakuinkin tältä:

Vaikka tämä kuva otettukkin kyllä talvella!

Elikkä tämän auton ostoon päädyin aikalailla sillä tavalla että tutuilla ollut volvoja ja niin kovin kiinnosti tuo 2.3 litrainen ahdettu kone. Opiskelen autoalalla, joten tiesin että jotain tuolle autolle tulee tehtyä, ja volvo saanut senkin puoleen paljon kehuja niin miksipä ei! Ja hienojahan nämä ovat! Noh sitten lopetetaan höpöhöpöjutut ja siirrytään asiaan.
Kaara on karvalakkimalli, joten ilmastoinnista, sähköikkunoista, kattoikkunasta yms. härpäkkeistä ai tietoakaan. Mutta eikös ainainen tekosyy asialle ole että "no ompahan vähemmän hajoavia osia!"

Heti alussa oli mielessä että autoa viritetään jollakin asteella, ajettavuutta parannetaan ja myös ehkä hieman ulkoisia, ja kopin sisäisiä muutoksia tulee.
Tässä hieman ostoslistaa:
-Isompi ahdin
-Lastu
-Sähköflekti
-Putkisto
-Jouset ja iskarit
-Kirkkaat vilkut eteen, kylkiin sekä taakse
-16" peltivanteet ja haaveena levitys
-Alucooleri ja ahtoputket
Suorituskyvyn parantelu lähti liikkeelle siitä että ostin tuollaisen bleeder mallisen ahtopaineensäätimen ja nostin ahtoja jonnekkin 0.7bar tienoille. Ero oli perstuntumalla kuin yöllä ja päivällä. Autossa oli triscon ahtopainemittari jo ostettaessa. Sillä saatiin jotain havaintoa ahtopaineista. Seuraavaksi pellin alle Fujitan vaparisuodatin ja saatiin sellaiset sopivat "imuäänet" mukaan toimintaan. Kesähelteellä tuli myös asenneltua jo edellisessä "autossani" (opel ascona) olleet poppivehkeet. Sonyn perus soitin sekä vahvari sekä subwoofer. Piuhojet vetely ynnä muu asenteleminen meni vanhasta tottumuksesta, kun on tullut noita asenneltua omiin ja kavereidenkin autoihin. Subbari antaa lohtua huonoille ovikaijuttimille, eikös näin?
Näillä eväillä mentiinkin sitten syksyyn asti kunnes tuli taas tarve muokata autoa itseäni miellyttävämmäksi.
Takavaloihin tein pienen tummennuksen jättäen tietenkin peruutusvalot täysin kirkkaiksi.
Isompana rojektina oli tehdä kotitekoneinen catback. Kaverin kanssa se tehtiin autotallin lattialla ja voin kertoa että verta, hikeä ja kyyneleitä vuodatettiin kyllä! 3" putkea kera yhden ison (simons) sekä yhden pienen (biltema) vaimentimen. Täpit hitsasin autotallin lattialla kaverin vanhalla migillä ja saumat vetelin sitten koulussa ihan kunnon laitteilla. Se oli eka kerta kun itse tein putkistoa ja tulos olikin sitä luokkaa. Putki ylittää hyvin taka-akselin ja äänenvaimentimetkin mahtuivat hyvin mukaan. Ei osu mihinkään. Ongelmana vain se, että muu putki laippoineen on aivan liian matalalla ja kun on takapenkki täynnä porukkaa ja ajaa pomppuun niin maahan ottaa.
Mutta ensi kerralla ollaan taas viisaampia, kun seuraavan kerran otan tuon putkiston työn alle keväämmällä ja teen sen turbolle asti.
Nyt talvella se virityskärpänen sitten puri eikä auttanut konjamiinipullo!
Tilasin, ja asensinkin Ecomax lastun vähän johdatellen siihen että isompi ahdin on jo tuloillaan! Lastun asennus oli erittäin helppoa, ECU boksi lähti helposti irti apukuskin jalkatilasta ja itse lastun vaihtaminen kävi ilman mitään tinauksia tai vastaavia. Vanha lastu vain varovasti irti hieman talttameisseliä apuna käyttäen. Ja sitten uusi paikalleen vielä varovaisemmin. Hilppeet takaisin kansaan ja homma selvä. Akun miinusnapa tietysti asentelun aikana irti, ja tiesipähän autokin sitten asennuksen jälkeen että nyt mennään taas vähän uusilla pelisäännöillä.
Helmikuun alussa auto meni katsastuksesta huomautuksetta läpi, joten eikun uutta rojektia kehiin!
Tuli vakioahtimen tilalle ostettua Mitsun TD04HL-15T ja kaupanpäälle tulleen "adapterin" ansiosta asennus oli helppo.

Samassa tuli sitten työpaikalla hiekkapuhallettua pakosarja sekä se väliadapteri. Maalasin ne alumiinipinnoitteella joka tuoteselosteen mukaan kestää +800C lämpöä. Tuota tavaraa löytyi tietenkin motonetistä. Väliadapteri teki uuden ahtimen asennuksesta ahtaampaa, mutta mahtui lopulta. Iskaritolpan ja ahtimen väliin ei jää kauheasti tilaa, mutta onnekseni moottori mahtuu heilumaan eikä ahdin osu peltiin! Vakioahtimesta otetut vesiletkujen lähdöt sopivat hyvin uuteenkin ahtimeen. Öljytuloa kun hieman väänteli niin sekin sattui kohdalleen. Ainut mikä ei vakiosetistä kelvannut oli öljynpaluu. Onneksi siihenkin tuli turbon kanssa kaupanpäälle viritelmä joka koostui metallilähdöstä, letkunpätkästä ja vaihteiston pulttiin kiinni tulevasta pidikkeestä joka pitää lohkoon menevän putken paikoillaan ettei öljyt sieltä tule pihalle. Liikaa en tosin tuohon patenttiin luottanut, joten käytin reilusti "moottorisikaflexiä" että paluu pysyy tiiviinä.
Ensimmäisellä käynnistyksellä turbon kanssa oli ahtimen öljyntulon banjopultti jotenkin ihmeellisesti unohtunut löysälle, ja öljyä roiskui pitkin konehuonetta. Vaikka kuinka tarkkana yrität olla niin näinkin voi käydä! Uudemman kerran tarkastin kaikki pultit ja letkut ja auto käyntiin. Suuremmilta asennusvirheiltä oli vältytty ja auto kävi hyvin. Ilman ahtopaineensäädintä ahdot 0,6 luokkaa ja jo niillä auto liikahtaa melko mukavasti! Tietysti näin talvikelillä turha ruveta arvioimaan. Välillä tuntuu ettei tämä lumisade lopu koskaan!

Siispä kesää odotellessa! Ahtimelta kantautuvat äänetkin paranivat ja hytissä alkaa jo olla fiilis kuin rallikuskilla.

Vakioahtimessa oli integroituna bypass venttiili. Uudessa sitä ei ole ja setti toimii tällä hetkellä ilman kyseistä venttiiliä. Raceaddictsilta tilaamani bypass odottelee jo autotallin hyllyllä. Täytyisi vaan päästä hitsailemaan ahtoputkistoon lähdöt joihin pässin saa kiinni.
Muuta mielessä olevaa palikkaa ja puuhailua:
-Eturitilä pitäisi maalata mustaksi uudemman kerran, tuo autolle hyvää ilmettä!
-Sisustaan pitäisi saada hieman tavaraa. Esim. ovipahvit ovat aika hurjassa kunnossa. Auto ilmeisesti joskus seissyt pitemmän aikaa ja sisällä havaittavissa pieniä kosteusvaurioita.
-Vasemman etuikkunan ikkunaveivi pitäisi korjailla viimeistään kesään mennessä että saa sitten ikkunaakin auki. Sieltä puuttuu vähän hampaita puolin ja toisin.
-Takaikkunoiden tummennus voisi olla aika kiva! Tuo mustaan autoon taas ilmettä.
Taitaa joutua lähtemään ainakin purkaamolle osia kattelemaan.
Laittelen sitten lisää kuvaa ja höpötystä kun tulee taas jotain sen arvoista tehtyä! :hello: