Moro,
Auttakaas vähän. Auto on Volvo s40 T5 2005 140tkm ajettu (moottorilla 96tkm).
Moottoritilasta on ruvennut kuulumaan outo ujeltava ääni, jota on vaikea kuvailla, mutta kuulostaa enemmän pölyimurilta kun remmiahtimelta.
Ääni kuuluu kaasutellessa vapaalla ja veto päällä. Ääni on niin kova, että se kuuluu hyttiin asti kun ilmastointi, musat tms.
Autolla työmatkaa tahkova vaimoke kertoi, että ääni on kuulunut nyt pari päivää, mutta ei noin kovaa. Samalla moottoritilasta on ruvennut tulemaan outo haju, jota en nyt osaa kuvailla, mutta fiilis oli aluksi, että jossain vuotaa jotain.
Mitään vuotoja ei kuitenkaan ainakaan yläkautta kurkkiessa löytynyt ja mitään ei ole valunut auton alle tallissa tms.
Jotain perushuohotuksia on letkujen tyvessä tms.
Ääni kuuluu käynnistyksen yhteydessä, koska kierrokset käy hetken korkealla ja omat fiilikset oli 10km ajolenkillä, että ääni ei muutu moottorin lämmetessä mihinkään.
Ääni kuuluu alakierroksilla 1000-2200rmp ja katoaa sitten muuhun meteliin.
Mielestäni ääni kuuluu imusarjasta, mutta kun painoin korvaa jakohihnan koppaa vasten niin toisaalta se kuulu sieltäkin

Ääni ei mielestäni kuuluu turbosta tai laturista, vaikka ne tässä oli ekana mielessä itsellä.
Jakohihna on vaihdettu 15tkm sitten, mutta ei hajuakaan onko vesipumppua vaihdettu samalla, tuskin se kuitenkaan ääntelisi?
Voisiko raati antaa arvauksia tai vinkkejä, mitä kannattaisi tarkastaa.
Öljyloukusta luin, mutta en ole varma onko se tän ikäluokan autojen vikoja ja samalla googletellessa tuli vastaan vuotavat suuttimen tiivisteet tms.
Tyhjäkäynnillä ääni ei mielestäni kuulu merkittävästi ja jos nostaa öljytikkua niin ääni ei muutu, joten öljyloukku on lienee poislaskettu laskuista?
Jäljelle on jäänyt omien pohdintojen jälkeen huomiseksi tarkastettavaksi:
- öljynsuodattimen kotelo (vaihdoin juuri vajaa 1000km öljyt ja suodattimen), en tiedä voisiko kone äännellä noin jos se kotelo on löysällä?
-Samalla puran hiukan ilmanputsaria tms. tielä, jos vaikka jotain näkyvää löytyisi.
Vaikka autoja on matkanvarrella ollut toistakymmentä niin omalle kohdalle ei ole osunut laturin tai moniurahihnanvaihtoa. Miten voisin paikallistaa vikaa sinne?
Hiukkasen ahdistaa, mutta luotan teihin

Kiitos jo etukäteen
