Mulla on sitten kaikista autoista laturit paskana ja silti ne liikkuu ja lataa
Kaikissa on latausjännite tippunut sieltä 14 voltin tienoilta 13,5 volttiin (jopa alle) tyhjäkäynnillä sähkövermeet päällä (valot, lämppärin puhallin, pyyhkijät).
Akun napajännite vaiko laturin ahterin jännite?
Mutta mikäs on jännite akun navoilla kun kierroksia on koneessa 2000rpm?
Kaikki riippuu laturistakin, eli siitä, minkä määrän virtaa se kykenee tuottamaan milläkin kierroksilla.
Ja sillä Matilla tuskin saa akkua 100% varaukseen, luultavasti jää johonkin 80% tienoille, vaatii älykkäämmän laturin jos mielii saada täydempään latinkiin. Ja normaalilla auton laturillakaan ei saa täyttä 100% latinkia akkuun.
Ja näin talvella vielä pakkanen sotkee kuvioita, lyijyakku kun ei ota virtaa vastaan kylmänä kovinkaan hyvin.
Kyllä se ikivanha mattikin sen lyijyakun täyttää sinne 100% varaukseen ja jopa keittääkin akun ajastaan, kuten auton laturikin.
Lyijyakun täyteen lataaminen onnistuu aina, kun latausjännite saavuttaa kaasujännitteen. Eikä se sisällä sen kummempia kikkoja! :hello:
Pakkanen lisää akun sisäistä resistanssia, jolloin saatavat purkuvirrat pienenevät. Samaten sen sisäisen resistanssin kasvu hankaloittaa sitä akun lataamista, jolloin lataushyötysuhde pienenee merkittävästi.