Elekma  Autoracing

Volvo 940:n akku ei lataudu

  • 57 Vastauksia
  • 19054 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Volvo 940:n akku ei lataudu
« Vastaus #30 : 18.02.2013, 16:41:18 »
Tuo vuotovirtamittaus on selityksen mukaan tehty väärin, mikäli ymmärsin oikein että et irroitanut akun miinuskenkää akusta? Oikeaoppisesti se tehdään irroittamalla (miinus)kenkä ja mittari akun navan ja kengän väliin. Mikäli jatkuva virta on alle 0.2A(oletan että milliampeeripuolen virtarajoitus 200mA), voit tehdä mittauksen vieläpä siten, että laitat mittarin piikit napaan ja kenkään kiinni kun kenkä koskee napaan, ja tässä vaiheessa nostat kengän irti navasta, näin pienet konkat yms piikkivirran aiheuttajat ei polta mittarin sulaketta kun tökkäät piuhat kiinni.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Samik

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 27
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940:n akku ei lataudu
« Vastaus #31 : 18.02.2013, 18:57:48 »
Tuo vuotovirtamittaus on selityksen mukaan tehty väärin, mikäli ymmärsin oikein että et irroitanut akun miinuskenkää akusta? Oikeaoppisesti se tehdään irroittamalla (miinus)kenkä ja mittari akun navan ja kengän väliin. Mikäli jatkuva virta on alle 0.2A(oletan että milliampeeripuolen virtarajoitus 200mA), voit tehdä mittauksen vieläpä siten, että laitat mittarin piikit napaan ja kenkään kiinni kun kenkä koskee napaan, ja tässä vaiheessa nostat kengän irti navasta, näin pienet konkat yms piikkivirran aiheuttajat ei polta mittarin sulaketta kun tökkäät piuhat kiinni.
Juu, en irroittanut. Asettelin plussapiikin miinusnavan ja -kengän väliin ja miinuspiikki maahan. Mittaustulos 0mA ja esim. kuskin ovi auki 60mA. Pitäishän siellä varmaan jotain pieniä virtamääriä näkyä ovetkin kiinni...esim. kellon virranotto.

Poissa Samik

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 27
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940:n akku ei lataudu
« Vastaus #32 : 18.02.2013, 19:32:06 »
Kävin mittaileen:

- Akun lepojännite oli taas laskenut. Ennen tämän päivän starttausta enää 12.29V.
- Laturin jännite todella alhainen startatessa. Jotain 12.5V. Siitä se jännite lähti pikkuhiljaa nousemaan.
- Laturin jännite vain parkkivalot päällä ~14.4V
- Laturin jännite takalasin- ja penkinlämmittimet, ajovalot, stereot ja sumarit päällä ~13.9-14V
- Edellinen setti + pitkät päällä ~13.5V

Laturin jännitteet oli aluksi starttauksen jälkeen aika alhaiset, mutta lähti sitten nousemaan pikkuhiljaa. Oisko siinä hiilet sitten heikossa hapessa?

Sitten ne muut jännitemittaukset:

- Laturin maadoitusruuvi <-> akun miinus = 0.1V
- Akun plus <-> laturin plus = 0.56V!
- Laturin miinus <-> imusarja? (se johdon toinen pää) = 0.08V
- Imusarja <-> akun miinus = 0.05V

Tuo laturin ja akun välinen plusjohdin näyttäs olevan melkoisen mätä, sillä antaa jännitteeksi peräti 0.56V. Oisko se tuossa sitten syyllinen, joka purkaa akkua?

« Viimeksi muokattu: 18.02.2013, 19:35:20 kirjoittanut Samik »

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4488
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Volvo 940:n akku ei lataudu
« Vastaus #33 : 18.02.2013, 20:40:38 »
- Akun lepojännite oli taas laskenut. Ennen tämän päivän starttausta enää 12.29V.
- Laturin jännite todella alhainen startatessa. Jotain 12.5V. Siitä se jännite lähti pikkuhiljaa nousemaan.

Laturin jännitteet oli aluksi starttauksen jälkeen aika alhaiset, mutta lähti sitten nousemaan pikkuhiljaa. Oisko siinä hiilet sitten heikossa hapessa?

Oliko tuo mitattu laturin ahterista vaiko akulta?

Tuo laturin ja akun välinen plusjohdin näyttäs olevan melkoisen mätä, sillä antaa jännitteeksi peräti 0.56V. Oisko se tuossa sitten syyllinen, joka purkaa akkua?

Ei se pura akkua (se piuha) vaan se ei lataudu täyteen...  Eli varaustila pysyy koko ajan alhaisena tyyliin alle 50% jatkuvasti.

Startin jälkeen uusi akku ollaa virtaa vastaan käytännössä kaiken, mitä laturi työntää!

Eli uusi plussa-piuha FAQ ohjeen mukaan!  :hello:



Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Samik

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 27
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940:n akku ei lataudu
« Vastaus #34 : 18.02.2013, 21:26:30 »
Oliko tuo mitattu laturin ahterista vaiko akulta?
Niin siis mikä tuo? :)

Ei se pura akkua (se piuha) vaan se ei lataudu täyteen...  Eli varaustila pysyy koko ajan alhaisena tyyliin alle 50% jatkuvasti.

Startin jälkeen uusi akku ollaa virtaa vastaan käytännössä kaiken, mitä laturi työntää!

Eli uusi plussa-piuha FAQ ohjeen mukaan!  :hello:
Okei. Pitää vaihtaa uus plusjohto.

Se tässä kuitenkin vielä ihmetyttää, että miten akun napajännite tippuu noin kovaa vauhtia, kun auto seisoo. Ei kai se ole normaalia, että jännite laskee 0.3V 34 tunnin aikana? Täällä on ollut nyt yli 10 C pakkasia, mutta ei kai sekään selitä noin kovaa jännitteen laskua...

Taidan käydä laittaan akun yöksi lataukseen. Pääsee Matti-laturi taas hommiin.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4488
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Volvo 940:n akku ei lataudu
« Vastaus #35 : 18.02.2013, 21:34:14 »
Niin siis mikä tuo? :)
Okei. Pitää vaihtaa uus plusjohto.

Se tässä kuitenkin vielä ihmetyttää, että miten akun napajännite tippuu noin kovaa vauhtia, kun auto seisoo. Ei kai se ole normaalia, että jännite laskee 0.3V 34 tunnin aikana? Täällä on ollut nyt yli 10 C pakkasia, mutta ei kai sekään selitä noin kovaa jännitteen laskua...

Taidan käydä laittaan akun yöksi lataukseen. Pääsee Matti-laturi taas hommiin.

Siis mitattu akun navoilta nuo jännitteet vaiko laturin ahterista?

Ja kyllä, vajaan akun napajännite tippuu varaustilaa vastaavaksi aikas nopeasti.

www.miljoonalaatikko.com/dokumentit/lyijyakku.pdf


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Samik

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 27
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940:n akku ei lataudu
« Vastaus #36 : 18.02.2013, 21:59:37 »
Siis mitattu akun navoilta nuo jännitteet vaiko laturin ahterista?

Ja kyllä, vajaan akun napajännite tippuu varaustilaa vastaavaksi aikas nopeasti.

www.miljoonalaatikko.com/dokumentit/lyijyakku.pdf
12.29V oli akun napajännite ja 12.5V laturin perseestä.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4488
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Volvo 940:n akku ei lataudu
« Vastaus #37 : 18.02.2013, 22:02:19 »
12.29V oli akun napajännite ja 12.5V laturin perseestä.

Hiilisilta vaihtoon myös!!!  :o


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Samik

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 27
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940:n akku ei lataudu
« Vastaus #38 : 18.02.2013, 22:28:31 »
Hiilisilta vaihtoon myös!!!  :o
Onko hiilisilta vaikea vaihtaa? Kallis paketti se ei taida ainakaan olla...

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4488
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Volvo 940:n akku ei lataudu
« Vastaus #39 : 18.02.2013, 22:38:13 »
Onko hiilisilta vaikea vaihtaa? Kallis paketti se ei taida ainakaan olla...

Tavis Bosch!

Kaksi ruuvia auki sieltä laturin perseestä ja koko paketti tulee irti. Taitaa olla vain muovisuojus siinä edessä.

Hintaa sillä ei ihmeesti ole.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Samik

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 27
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940:n akku ei lataudu
« Vastaus #40 : 18.02.2013, 22:49:20 »
Tavis Bosch!

Kaksi ruuvia auki sieltä laturin perseestä ja koko paketti tulee irti. Taitaa olla vain muovisuojus siinä edessä.

Hintaa sillä ei ihmeesti ole.
Ok. Pitääpä käydä hakeen hiilet ja vaihtaa samalla, kun vaihtaa uuden plussajohdon. Tänksit avusta!  :hello:

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Volvo 940:n akku ei lataudu
« Vastaus #41 : 18.02.2013, 23:46:05 »
Juu, en irroittanut. Asettelin plussapiikin miinusnavan ja -kengän väliin ja miinuspiikki maahan. Mittaustulos 0mA ja esim. kuskin ovi auki 60mA. Pitäishän siellä varmaan jotain pieniä virtamääriä näkyä ovetkin kiinni...esim. kellon virranotto.
Mittaus meni siis niinsanotusti uusiks.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Vs: Volvo 940:n akku ei lataudu
« Vastaus #42 : 19.02.2013, 13:36:37 »
Ja kun EI!  :hello:
Auton laturi tuottaa vakiojännitteen (14,1-14,4V). Akun latausvirta vaihtelee akun varaustilan funktiona.
Mulla on sitten kaikista autoista laturit paskana ja silti ne liikkuu ja lataa :o Kaikissa on latausjännite tippunut sieltä 14 voltin tienoilta 13,5 volttiin (jopa alle) tyhjäkäynnillä sähkövermeet päällä (valot, lämppärin puhallin, pyyhkijät).

Ja sillä Matilla tuskin saa akkua 100% varaukseen, luultavasti jää johonkin 80% tienoille, vaatii älykkäämmän laturin jos mielii saada täydempään latinkiin. Ja normaalilla auton laturillakaan ei saa täyttä 100% latinkia akkuun.

Ja näin talvella vielä pakkanen sotkee kuvioita, lyijyakku kun ei ota virtaa vastaan kylmänä kovinkaan hyvin.
Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4488
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Volvo 940:n akku ei lataudu
« Vastaus #43 : 19.02.2013, 14:11:38 »
Mulla on sitten kaikista autoista laturit paskana ja silti ne liikkuu ja lataa :o Kaikissa on latausjännite tippunut sieltä 14 voltin tienoilta 13,5 volttiin (jopa alle) tyhjäkäynnillä sähkövermeet päällä (valot, lämppärin puhallin, pyyhkijät).
Akun napajännite vaiko laturin ahterin jännite?

Mutta mikäs on jännite akun navoilla kun kierroksia on koneessa 2000rpm?

Kaikki riippuu laturistakin, eli siitä, minkä määrän virtaa se kykenee tuottamaan milläkin kierroksilla.

Ja sillä Matilla tuskin saa akkua 100% varaukseen, luultavasti jää johonkin 80% tienoille, vaatii älykkäämmän laturin jos mielii saada täydempään latinkiin. Ja normaalilla auton laturillakaan ei saa täyttä 100% latinkia akkuun.

Ja näin talvella vielä pakkanen sotkee kuvioita, lyijyakku kun ei ota virtaa vastaan kylmänä kovinkaan hyvin.

Kyllä se ikivanha mattikin sen lyijyakun täyttää sinne 100% varaukseen ja jopa keittääkin akun ajastaan, kuten auton laturikin. 

Lyijyakun täyteen lataaminen onnistuu aina, kun latausjännite saavuttaa kaasujännitteen. Eikä se sisällä sen kummempia kikkoja!  :hello:

Pakkanen lisää akun sisäistä resistanssia, jolloin saatavat purkuvirrat pienenevät. Samaten sen sisäisen resistanssin kasvu hankaloittaa sitä akun lataamista, jolloin lataushyötysuhde pienenee merkittävästi.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Vs: Volvo 940:n akku ei lataudu
« Vastaus #44 : 20.02.2013, 09:07:30 »
Akun napajännite vaiko laturin ahterin jännite?

Mutta mikäs on jännite akun navoilla kun kierroksia on koneessa 2000rpm?

Kaikki riippuu laturistakin, eli siitä, minkä määrän virtaa se kykenee tuottamaan milläkin kierroksilla.

Kyllä se ikivanha mattikin sen lyijyakun täyttää sinne 100% varaukseen ja jopa keittääkin akun ajastaan, kuten auton laturikin. 

Lyijyakun täyteen lataaminen onnistuu aina, kun latausjännite saavuttaa kaasujännitteen. Eikä se sisällä sen kummempia kikkoja!  :hello:

Pakkanen lisää akun sisäistä resistanssia, jolloin saatavat purkuvirrat pienenevät. Samaten sen sisäisen resistanssin kasvu hankaloittaa sitä akun lataamista, jolloin lataushyötysuhde pienenee merkittävästi.
Akun navoilta mitattuna, kierroksilla nousee sen 0,5 volttia (laturin persiistä 0,1 voltin tarkkuudella sama lukema).
Matti ei saa lyijyakkua 100% latinkiin kun siihen ei kykene älykkäämmätkään laturit, puhumattakaan auton laturista.
Akun keihuminen kertoo taas siitä, että sille tarjotaan liian isoa jännitettä. Toki jos vuorokausikaupalla pitää jossain peruslaturissa kiinni niin nesteet haihtuvat kun se laturi ei osaa säädellä jännitettä akun varauksen mukaan. Lyijyakun täyteen lataukseen ei riitä, että sitä ladataan 14 voltilla ja pienennetään virtaa akun varautuessa.
Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

 

RallyBaron  Samppasport