Autoracing  KL-varaosat

TF80-SC Automaattivaihteiston öljynvaihto

  • 89 Vastauksia
  • 39338 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Rollel

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 5
  • www.vrcf.fi
Vs: TF80-SC Automaattivaihteiston öljynvaihto
« Vastaus #60 : 25.12.2020, 11:59:36 »
Terve.

Pitäisi olla kaikki palikat kasassa TF80-SC (V50 2012) laatikon huuhtelua varten.

Tarkoitus olisi edetä tämän mukaan:
https://www.youtube.com/watch?v=1sl9Wk5X-g8

Ainoa vielä epäselvä asia liittyy lauhduttimelta tulevan poiston toteuttamiseen. Tämän perusteella olisin irroittamassa paluuletkun laatikon päästä, en lauhduttimelta:
Kuten olen aiemminkin tänne kirjoittanut, niin huuhtelua varten kannattaa irrottaa paluuletku laatikon päästä. Pääsee paljon vähemmällä.


Videon kaverilla on todennäköisesti Volvon virallinen(?) lauhduttimeen tuleva poistoletku?


Kysymyksiä:
1. Jos/kun olette irroittaneet paluuletkun laatikon päästä niin onko liitoksessa uusimista vaativia tiivisteitä?
2. Tuohon paluuletkun laatikon puoleiseen päähän tulee saada poistoletku kiinni. Miten olette liittäneet tuon poistoletkun? Saako paluuletkun laatikon puoleiseen pään päälle hyvin jonkun letkun? Jos saa, niin mikä mahtaisi olla letkun sisähalkaisija? Jos ei saa, niin miten olette tuon toteuttaneet?

Poissa Duke

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2167
  • Näillä mennään
Vs: TF80-SC Automaattivaihteiston öljynvaihto
« Vastaus #61 : 25.12.2020, 12:21:34 »
Ottaa vaan laatikosta sen letkun irti mikä tulee jäähdyttimeltä. Siihen saa helposti normi letkun tökättyä. On siellä o rengas, mutta ei ole ikinä jääny vuotamaan vaikka vanhalla kasannut.
Lada 1200 L-86: Kesä auto
Volvo v70 D5-05 :käyttis
Volvo v70 D4-14:käyttis
Ford Escort Xr3i - 87:kesä auto

Poissa Kojontti

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1404
  • www.vrcf.fi
Vs: TF80-SC Automaattivaihteiston öljynvaihto
« Vastaus #62 : 25.12.2020, 13:09:21 »
Mitä tuolla letkujen kanssa puljaamisella saavutetaan verraten useamman kierroksen vaihto pohjan kautta? Siis jos sama määrä vaihdetaan käyttäen aina välissä kaikki vaihteet läpi?
V70 D5A AWD -08, S60 2.5Ta -03
142 -71 (wannabe something...)
Purkurivissä 940-91 ,855 Tdi -96, 855 2,5 20v
ex:V70 Classic 2,4D -07, V70-98, 142-69

Poissa Rollel

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 5
  • www.vrcf.fi
Vs: TF80-SC Automaattivaihteiston öljynvaihto
« Vastaus #63 : 25.12.2020, 14:29:56 »
Ottaa vaan laatikosta sen letkun irti mikä tulee jäähdyttimeltä. Siihen saa helposti normi letkun tökättyä. On siellä o rengas, mutta ei ole ikinä jääny vuotamaan vaikka vanhalla kasannut.
Ok - kiitti!

Mitä tuolla letkujen kanssa puljaamisella saavutetaan verraten useamman kierroksen vaihto pohjan kautta? Siis jos sama määrä vaihdetaan käyttäen aina välissä kaikki vaihteet läpi?
Käsittääkseni:
* Tuolta saa pohjapropusta n. 4l ulos ja koko tilavuus on jotain 7l? Loput (3l) maijailee sitten momentinmuuntimessa, venttilikoneistossa, lauhduttimessa ym. putkistoissa ja ties missä kanavissa.
* Laatikossa on suljettu kierto jossa paluu ja lähtö on kotelossa.

Eroja kierron kaitkaisussa verrattuna pohjapropun kautta tyhjentämiseen (asiantuntijat korjatkaa/kommentoikaa  :) ):

* Kierto katkaistaan yhdestä kohtaa josta vanha (jatkuvasti toki laimentunut) ulos / n. 2l ja uutta sisään. Kiertoon tuodaan jatkuvasti uutta öljyä, johon ei ole sekoittunut kierrosta tullutta vanhaa öljyä. Vanha öljy laimenee kotelossa ennen kiertoon lähtöä -> teoriassa (?) kotelosta on lähtenyt kiertoon / pois valtaosa vanhasta öljystä kun sinne ei ole päässyt palaamaan öljyä kierrosta?

* Kiertoa ei katkaista. Vanhan öljyn osuus laimenee aina kun poistetaan & lisätään.

Kuvittelisin tuon kierron katkaisun / vanhan poiston ja uuden lisäämisen olevan tehokkaampaa(?), noin olen sitä itselle perustellut kun olen tuohon vaihtotapaan kallistunut...

Hommattuna on 20l Manolia jonka olen valmis käyttämään yhdellä kerralla tuohon huuhteluun.
« Viimeksi muokattu: 25.12.2020, 14:40:35 kirjoittanut Rollel »

Poissa Kojontti

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1404
  • www.vrcf.fi
Vs: TF80-SC Automaattivaihteiston öljynvaihto
« Vastaus #64 : 25.12.2020, 17:14:29 »
Nii, itse olen 12-16l vaihtanut pohjapropun kautta 4l erissä, aina välillä käyttäen ja vaihteet läpi käyden. Viimeinen kierros on käytännössä saman väristä kuin uusi öljy. Ehkä jää vähän vanhaa enemmän, mutta tuskin mitattavaa eroa tulee.
V70 D5A AWD -08, S60 2.5Ta -03
142 -71 (wannabe something...)
Purkurivissä 940-91 ,855 Tdi -96, 855 2,5 20v
ex:V70 Classic 2,4D -07, V70-98, 142-69

Poissa Duke

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2167
  • Näillä mennään
Vs: TF80-SC Automaattivaihteiston öljynvaihto
« Vastaus #65 : 25.12.2020, 17:50:04 »
Kyllä se öljy sinne vaihtuu. Mutta itsellä vaan on se jääny jotenkin että haluaa huuhdella kaiken paska pois sieltä kierrosta. Pohja propusta ne ei tule niin hyvin pois. Kukin tekee miten haluaa. Itse aina kierrätän ja max 60tkm välein ja 20 litraa aina. Hyvin toimi laatikko vielä edellisessä s80:pissä 730tkm jälkeenkin.
Lada 1200 L-86: Kesä auto
Volvo v70 D5-05 :käyttis
Volvo v70 D4-14:käyttis
Ford Escort Xr3i - 87:kesä auto

Poissa taffu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 133
  • www.vrcf.fi
Vs: TF80-SC Automaattivaihteiston öljynvaihto
« Vastaus #66 : 29.12.2020, 16:36:40 »
Tulipa itsekin vaihdettua laatikkoon öljyt tuon volvoswedenin videon ohjeilla, ensikertalaiselta meni leppoisalla tahdilla 2,5h aikaa, eikä tullut eteen mitään vastoinkäymisiä.  :)

Edit - Lisätäämpäs muuten vielä, että bluetoothmokkula näytti samoja lämpöjä vaihteistoöljylle Car Scanner - softalla kuin vida, jos joku on asiaa pohtinut.

Edit 2 - Ensi kerralla muuten aion lämmittää öljyn 50-asteiseksi, niin ei tarvitse joka välissä odottaa laatikon lämpenemistä :D

Edit 3 - Mitään oireita laatikossa siis ei ollut enkä alkuun huomannut eroakaan, mutta nyt enemmän ajettuani laatikko kyllä vaihtaa kylmänä nätimmin. Öljyjä ei ilmeisesti aiemmin ollut vaihdettu ja kilometrejä on 300+tkm takana, mustaa ja haisevaa oli kyllä öljy.
« Viimeksi muokattu: 02.01.2021, 15:42:19 kirjoittanut taffu »

Poissa e0000333

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 70
  • www.vrcf.fi
Vs: TF80-SC Automaattivaihteiston öljynvaihto
« Vastaus #67 : 07.01.2021, 15:52:19 »
Onko tuo oikea tapa tehdä viimeinen tason tarkastus moottori käynnissä ja pikkuproppu pois.
Mikäli tulkkasin oikein niin se Svante siinä vähän toppa up liten ölja ja rupes valumaan uudestaan öljyä ulos...:D

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2291
Vs: TF80-SC Automaattivaihteiston öljynvaihto
« Vastaus #68 : 07.01.2021, 17:16:24 »
Onko tuo oikea tapa tehdä viimeinen tason tarkastus moottori käynnissä ja pikkuproppu pois.
Mikäli tulkkasin oikein niin se Svante siinä vähän toppa up liten ölja ja rupes valumaan uudestaan öljyä ulos...:D

Juuri noin se tapahtuu, ja öljyn pitää tosiaan olla yli 50-asteista.

Oman auton kohdalla todettiin että kannattaa laittaa muutama desi "ylimääräistä" eli täyttää hieman enemmän kuin on huuhdellut pois. Omaan laitettiin varmaan lähemmäs puoli litraa enemmän kuin tuli pois ja silti ei tullut tarkastaessa kuin pieni liru ulos.

Tympii jonkun verran alkaa purkamaan kaikki rojut uudestaan täyttöpropun tieltä pois jos käykin niin että tarkistuspropusta ei tule mitään...
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa e0000333

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 70
  • www.vrcf.fi
Vs: TF80-SC Automaattivaihteiston öljynvaihto
« Vastaus #69 : 07.01.2021, 19:45:59 »
Hyvä pointti, kiitti vinkistä!

Juuri noin se tapahtuu, ja öljyn pitää tosiaan olla yli 50-asteista.

Oman auton kohdalla todettiin että kannattaa laittaa muutama desi "ylimääräistä" eli täyttää hieman enemmän kuin on huuhdellut pois. Omaan laitettiin varmaan lähemmäs puoli litraa enemmän kuin tuli pois ja silti ei tullut tarkastaessa kuin pieni liru ulos.

Tympii jonkun verran alkaa purkamaan kaikki rojut uudestaan täyttöpropun tieltä pois jos käykin niin että tarkistuspropusta ei tule mitään...

Poissa Rollel

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 5
  • www.vrcf.fi
Vs: TF80-SC Automaattivaihteiston öljynvaihto
« Vastaus #70 : 11.01.2021, 10:58:54 »
Käytetty 20l huuhteluun.

Vaihdot pehmenivät  :)
Kiitoksia palstalaisille vinkeistä!

Vasta kahdessa viimeisessä huuhtelussa öljyn väri pullossa sama kuin uuden öljyn väri (ei erotu kuvassa):


Irroitettu lauhduttimen paluuletku laatikosta. Paluuletkun liittimen päälle sopii 12mm sisähalkaisijan letku (tätä tietoa en onnistunut löytämään mistään).

Lopullinen öljyn taso/määrä tarkastettu moottorin käydessä & kiinanvidan näyttäessä 50 astetta.

Poissa e0000333

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 70
  • www.vrcf.fi
Vs: TF80-SC Automaattivaihteiston öljynvaihto
« Vastaus #71 : 11.01.2021, 13:08:40 »
Täällä myös viimeviikolla tehty huuhtelu. Aineena käytin sit lopuksi Mätänetin Comma mvatf+ öljyä.
Lähtökohta oli ihan mustaa, kuten yllä ei edes paperissa näkynyt enää punaista.
Pikku hiljaa sitten väri vaihtui ja vaikutti heti ekoista ajokerroista asti toimintaan, kylmänä varsinki.
Loota toimi ennen vaihtoakin ihan ok, mutta alaspäinvaihdoissa monesti oli töksähtelyä.
Kotihuollossa on kovemmat laatustandardit kuin liikkeessä niin täytyy ottaa huolto-ohjelmaan tuo vaihto.

Jostain nettikeskusteluista muuten luin, että ensiasennusöljy olis keltaista? Onko muilla sellaista tietoa vai onko tämä vain joku nettihuutelu?

Poissa caddy

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 110
  • www.vrcf.fi
Vs: TF80-SC Automaattivaihteiston öljynvaihto
« Vastaus #72 : 23.01.2021, 14:59:24 »
Olin aikeissa vaihdella loodaan öljyjä tänään mutta edelliseen postaukseen viitaten oli tuo laatikossa oleva öljy keltaista.
En uskaltanut lähteä vaihtamaan sitä punaiseen Teboilin Fluid S:ään, toistaiseksi.
Olen varannut 12l öljyä huuhtelua varten.

Uskaltaako vaihdon tehdä, vaatiiko se jotain mitä pitäisi tietää ja onko Fluid S oikea öljy? Auto on 2013-mallinen V70 2.0T5 BiFuel.
V70 III ´13 CNG

Poissa Duke

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2167
  • Näillä mennään
Vs: TF80-SC Automaattivaihteiston öljynvaihto
« Vastaus #73 : 23.01.2021, 15:53:28 »
Olin aikeissa vaihdella loodaan öljyjä tänään mutta edelliseen postaukseen viitaten oli tuo laatikossa oleva öljy keltaista.
En uskaltanut lähteä vaihtamaan sitä punaiseen Teboilin Fluid S:ään, toistaiseksi.
Olen varannut 12l öljyä huuhtelua varten.

Uskaltaako vaihdon tehdä, vaatiiko se jotain mitä pitäisi tietää ja onko Fluid S oikea öljy? Auto on 2013-mallinen V70 2.0T5 BiFuel.
Fluid s käy vain alle 2010 vuosimalliin, koska luokitus 3309. Sen jälkeen olevaan pitää olla 3324 luokituksella olevaa öljyä, esim Commaa motonetista.
Lada 1200 L-86: Kesä auto
Volvo v70 D5-05 :käyttis
Volvo v70 D4-14:käyttis
Ford Escort Xr3i - 87:kesä auto

Poissa caddy

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 110
  • www.vrcf.fi
Vs: TF80-SC Automaattivaihteiston öljynvaihto
« Vastaus #74 : 23.01.2021, 16:44:04 »
Fluid s käy vain alle 2010 vuosimalliin, koska luokitus 3309. Sen jälkeen olevaan pitää olla 3324 luokituksella olevaa öljyä, esim Commaa motonetista.

Kiitos tiedosta, onneksi en lähtenyt vaihtamaan.
Käynpä vaihtamassa Teboilin Commaan.
V70 III ´13 CNG

 

Elekma  Autoracing