Kulkukoira  Proturbo

"S90R" B234FT

  • 481 Vastauksia
  • 156598 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa 460GLE

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1137
  • Boxy is sexy!
    • 200/700/900-s osia myytävänä
Vs: 960 16v Turbo "S90R" Moottoripohdintaa, T5?
« Vastaus #195 : 24.10.2013, 08:47:03 »
Mulle tulee nyt sitten mitsun 16T tohon omaan b204ft:n,  niin näkee miten se muuttuu vähä herkemmällä ahtimella.
Ahdin pitäs myös riittää vähintään samaan ku vakio Garretti. Eli 850 R ahdin kyseessä.

Pitää tutkailla tarkemmin, mitä kaikkea menee uusiks kun saa ahtimen kotiin. Todennäkösesti ainaki öljy/vesi-linjat ja downpipe vaihtuu samalla 3". Koon puolesta luulis mahtuvan hyvin tuonne paikoilleen.
Pihassa: , XC70 2.5T AWD -06, S90 3.0 -98 + kesäpirssit 242 TIC -84 & Camaro Z28 -91

Ex-Volvot: 460 GLE -91, 850 GLT 2.5 20V -94, 460 2.0 GL -93, V70 TDI -99, 240 2.3i -90, V70 2.4 -01, 960 16v turbo -91, V70 2.5 20v -97, S70 2.4 -99, V70 2.4 Classic -00

Poissa Eikka

  • Original Eikka
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 394
  • www.vrcf.fi
Vs: 960 16v Turbo "S90R" Moottoripohdintaa, T5?
« Vastaus #196 : 24.10.2013, 18:40:01 »
Kyllähän tuo auto ansaitsisi T6:sen 81 mm porauksella olevan myllyn. Ehkäpä parilla 16T:llä tai isommalla Mitsulla höystettynä. Siis vakiopakosarjoin. Olis meinaan äänet ja käyttöalue kunnossa. Kanget kait pitäisi vaihtaa vahvempiin. On tottakai "teoriassa" laiton. Niinkuin lähes kaikki viritetyt turboautot.
« Viimeksi muokattu: 24.10.2013, 18:44:44 kirjoittanut Eikka »

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2372
Vs: 960 16v Turbo "S90R" Moottoripohdintaa, T5?
« Vastaus #197 : 01.11.2013, 18:07:10 »
Katsastusmieheltä käyty asiaa tiedustelemassa ja ei hänen mielestään pitäisi olla mitään estettä. Moottori olisi samasta päästöluokasta ja vanhempi kuin -98 jolloin putkiston osaltakaan ei vaadita e-merkintöjä. Eli katsastuksen puolesta ei pitäisi olla mitään ongelmaa.

Nyt pitäisi sitten vain osata tehdä valinta että pysytäänkö punalohkossa vai siirrytäänkö tinamoottoriin? Kyllähän tuossakin potentiaalia olisi kun laittaisi jonkun ihan oikean moottorinohjauksen. Liekö olisi kuitenkin pidemmän päälle järkevä vaihtoehto laittaa kerralla kunnollinen ohjaus ja pysyä vinomoottorissa kun siinäkin potentiaalia on. Toisaalta takaveto-T5 houkuttelisi just sen takia kun sellaista ei kovin monella ole. :) Tiedä tässä nyt sitten...
V60 D3 Inscription -20
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: 960 16v Turbo "S90R" Moottoripohdintaa, T5?
« Vastaus #198 : 01.11.2013, 23:52:56 »
Ääni T5:lle

Poissa Juike

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 245
  • www.vrcf.fi
Vs: 960 16v Turbo "S90R" Moottoripohdintaa, T5?
« Vastaus #199 : 02.11.2013, 00:49:29 »
kieltämättä kiinnostais itteäki tuo T5, propsit sille, ja kunnon kertomusta (jos siihen päädyt) niin saattais alkaa hieman yleistymään tämmöset swapit suomessa!

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2372
Vs: 960 16v Turbo "S90R"
« Vastaus #200 : 17.11.2013, 17:28:56 »
Tuleva moottori irroitettiin tänään varaosa-autosta:

B230FD alakerta vuodelta -95, eli öljyruiskut löytyy. Tähän pitäisi soveltaa 16v kannen kanssa yhteensopivat männät ja ahtimen öljyliitännät.
Vähän pehmeitähän nuo vinokoneet tuntuu olevan, tälläkin takana vasta 400tkm ja sylinterit tässä kunnossa:  ;)

Näihin kuviin, näihin tunnelmiin, eli punalohkolla liikutaan jatkossakin. Tuli viikonlopun aikana myös ajeltua auto talviteloille ja otin sen pois liikenteestä talveksi, Toivottavasti ensi keväänä jo liikkuu? :3/4 jättää sen:
« Viimeksi muokattu: 17.11.2013, 19:23:27 kirjoittanut 8-pätkä »
V60 D3 Inscription -20
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa 460GLE

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1137
  • Boxy is sexy!
    • 200/700/900-s osia myytävänä
Vs: 960 16v Turbo "S90R"
« Vastaus #201 : 17.11.2013, 17:51:58 »
Täytyypä seurailla ahkerasti.  8)

Tiiä vaikka innostuis itekki laittaan tuon ft-alakerran moniventtiilikannen alle hyötykäyttöön.  :)
Pihassa: , XC70 2.5T AWD -06, S90 3.0 -98 + kesäpirssit 242 TIC -84 & Camaro Z28 -91

Ex-Volvot: 460 GLE -91, 850 GLT 2.5 20V -94, 460 2.0 GL -93, V70 TDI -99, 240 2.3i -90, V70 2.4 -01, 960 16v turbo -91, V70 2.5 20v -97, S70 2.4 -99, V70 2.4 Classic -00

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2372
Vs: 960 16v Turbo "S90R"
« Vastaus #202 : 17.11.2013, 19:24:58 »
Tiiä vaikka innostuis itekki laittaan tuon ft-alakerran moniventtiilikannen alle hyötykäyttöön.  :)

Tuo mun autoon tuleva alakerta suorastaan huuti pelastamista kun oli viettänyt koko ikänsä vapaastihengittävänä ja vielä kaikenmaailman saastelaitteiden kaverina. Eiköhän se vielä tavoille saada opetettua. ;)
V60 D3 Inscription -20
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2372
Vs: 960 16v Turbo "S90R"
« Vastaus #203 : 22.11.2013, 18:10:26 »
Nyt tarvittaisiin sitten viisaammilta kokemuksia että miten lähteä ratkaisemaan tuo mäntäasia parhaiten. Venttiilikolot nyt on tietenkin tehtävä, mutta muuten on vielä suunnitelmat auki. Mihin suuntaan pitäisi puristusta lähteä hakemaan? Vakionahan tuossa moottorissa on 8,2:1, mikä tuntuu aika naurettavan pieneltä, onhan 8v-FT:ssäkin jo 8,7:1. Toistaiseksi tulee pyörimään vakio-ohjauksella mutta moottorinohjauksen päivittäminen ei ole poissuljettua tulevaisuudessa varsinkin jos E85:ta alkaisi saada täältäkin päin hieman laajemmin. Itse ajattelin että ainakin tuohon 8,7 pitäisi ruttu saada niin tapahtuisi alipainealueellakin jotain mutta uskaltaisiko laittaa enemmänkin kun pysytään LH:ssa?
Onko 2,0 ja 2,3 16v kansien palotilan koossa eroa?
V60 D3 Inscription -20
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa Xuppo

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1579
  • Priimaa yritetään mutta sutta ja sekundaa tulee
Vs: 960 16v Turbo "S90R"
« Vastaus #204 : 22.11.2013, 20:44:51 »
En nyt aivan uskalla päätäni laittaa pantiksi mutta 2 litraisessa on pienempi palotila kannessa. Sekä venttiilit on myös pienemmät.



Ylempi b204
Alempi b234

Männiksi yksivaihtoehto voisi olla RSI:n Suunnittelemat http://yhst-26451710505916.stores.yahoo.net/rsiwapiforb26.html
Valmistaja noissa on siis wiseco mutta RSI tilaa nuo mittatilaustyönä.
« Viimeksi muokattu: 22.11.2013, 20:50:54 kirjoittanut Xuppo »
965 -93 "B6284" turbo
S70 -98
V70 -08 t6

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2372
Vs: 960 16v Turbo "S90R"
« Vastaus #205 : 23.11.2013, 09:15:58 »
Palotilojen koko taitaa mennä mittailuhommiksi. On tossa yksi 530 irrallaan vertailukohteena jos yrittäisi ruttua saada sinne 8,7 nurkille. Mäntinä meinasin käyttää joko vakioita tai ft:n mäntiä, riippuen lähinnä siitä onko niissä jotain eroa. Mun ajeluilla ja tehotavoitteilla nekin varmasti toimii ihan hyvin, tosta moottorin ympäriltä loppuu kuitenkin oikeastaan kaikista osista kapasiteetti ennen mäntiä.
V60 D3 Inscription -20
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa 460GLE

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1137
  • Boxy is sexy!
    • 200/700/900-s osia myytävänä
Vs: 960 16v Turbo "S90R"
« Vastaus #206 : 23.11.2013, 10:28:59 »
Tuo b204ft:n moottorin ohjaushan pitäs periaatteessa olla varmempi nakutuksen suhteen kuin perus lh 2.4. Tuo kun alentaa ahtopainettakin jos ei pelkkä sytkän myöhäistäminen auta.
Vai meinasitko laittaa sen magneettiventtiilin paikoilleen?

Kyllä ite lähtisin koittaan just sitä 230ft:n vakio 8,7 tai jopa 9 puristuksella.
Ja vielä suuremmalla syyllä jos aiot viinalla ajella.
Tuo vakiokoneen puristussuhdehan on iha vitsi, se ja pieni alakerta takaa ettei alapääs tapahu paljo mitään.  :buck2:
Uusimmissa turbokoneissahan rupee oleen jo 9-10 puristuksia, toki ehkä paremmalla moottoriohjauksella kuin yli 20v vanha vinokone.
« Viimeksi muokattu: 23.11.2013, 10:33:57 kirjoittanut 460GLE »
Pihassa: , XC70 2.5T AWD -06, S90 3.0 -98 + kesäpirssit 242 TIC -84 & Camaro Z28 -91

Ex-Volvot: 460 GLE -91, 850 GLT 2.5 20V -94, 460 2.0 GL -93, V70 TDI -99, 240 2.3i -90, V70 2.4 -01, 960 16v turbo -91, V70 2.5 20v -97, S70 2.4 -99, V70 2.4 Classic -00

Poissa kenppi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 292
  • www.vrcf.fi
Vs: 960 16v Turbo "S90R"
« Vastaus #207 : 23.11.2013, 10:44:52 »
Komia projekti kyllä  O0
Kylläpä melkeen laittaisin itse lähemmäs 10 puristukset koneeseen, varsinkin jos meinaa e85:lla ajaa. Samalla saa sitten sitä kaivattua vääntöä myös alhaalta ja ahdinkin heräilee alempaa =paljon mukavampi ajaa ja enemmän voimaa  ;)

Poissa Veksi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1392
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
Vs: 960 16v Turbo "S90R"
« Vastaus #208 : 23.11.2013, 19:46:29 »
Onko ne öljyruiskut olleet lohkon ulko vai sisäpuolella?
Minä pitäisin ne puristukset "maltillisina"
E85 saatavuudesta ei ole tulevaisuudessa mitään takeita
Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

Poissa TMOS

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 682
Vs: 960 16v Turbo "S90R"
« Vastaus #209 : 23.11.2013, 23:27:06 »
E85 saatavuudesta ei ole tulevaisuudessa mitään takeita

Meinaatko, että E85 asemat vähenevät tulevaisuudessa?

Vai, että E85 ei ole tarjolla välttämättä jokaisella matkan etapilla?

C70 T5 Showroom
S80 TDi (Isän), C30 T5 (Äidin)
Vikakoodien lukua, Tampere.

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo