Futurez  Kulkukoira

"S90R" B234FT

  • 481 Vastauksia
  • 156518 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Veksi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1392
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
Vs: 960 16v Turbo "S90R"
« Vastaus #210 : 24.11.2013, 09:57:11 »
Meinaatko, että E85 asemat vähenevät tulevaisuudessa?


Pelkään että päättäjät ajavat koko liemen alas.
Ilmasto tavoite saavutetaan jollain lisämaksulla tai veron korotuksilla
Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2372
Vs: 960 16v Turbo "S90R"
« Vastaus #211 : 01.12.2013, 19:16:10 »
Tulevasta moottorista tänään purettu ympäriltä oikeastaan kaikki paitsi kampi- ja apuakseleiden etupään koppa. Se kun on vastikään kasattu uudella tiivisteellä ja stefoilla niin jätettiin avaamatta. Männät tuli myös otettua ulos ja näyttivät oikein siisteiltä, ei minkäänlaista leikkaamisjälkeä helmassa. Toisin oli viimeksi avatussa 330tkm ajetussa ET-pannussa... Veivin laakerit nyt tietysti uusitaan ja öljypumpun paineputken tiivisteet kun kerran auki on. Pumppukin näytti olevan isompi ns. FT-pumppu.

Isot pojat kuului turbobricksillä puhuvan että puristus tulisi ysin pintaan FT:n männillä venttiilikolojen kanssa. Se näyttäisi tällä hetkellä varmimmalta vaihtoehdolta mutta vertaillaan vielä että saisiko noista vaparin mukeista tehtyä ihan vastaavat vai onko ahdetun männän valussa oikeasti jotain eroa. (Joo ei se mäntä ole ahdettu, joku tähän takertuu kuitenkin...)
V60 D3 Inscription -20
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2372
Vs: 960 16v Turbo "S90R"
« Vastaus #212 : 15.12.2013, 16:32:55 »
Lohko sai tänään ahtimen öljynpaine ja paluureiät sekä perinteisen punaisen värin:
Ennen:

Jälkeen:

Koneistaja itse kertoo varmaan enemmän toteutuksesta kuvien kera. Näyttää nyt pahasti siltä että projekti ostattaa vielä männät jostain, ei taida noista vaparin mukeista saada tehtyä soveltuvia...
V60 D3 Inscription -20
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: 960 16v Turbo "S90R"
« Vastaus #213 : 15.12.2013, 19:04:23 »
Hieno projekti, jatka samaan malliin ja laita samalla säädettävä moottoriohjaus, pääset vähemmällä räpläämisellä. Tuo LH 2,4 on tottakai tietyissä rajoissa ohjelmoitavissa, mutta hankala se on, kun täytyy lastuja poltella jne...

Uusimmissa turbokoneissahan rupee oleen jo 9-10 puristuksia, toki ehkä paremmalla moottoriohjauksella kuin yli 20v vanha vinokone.
Hmm... tämän päivän modernit turbokoneet on 10-12:1 puristus-suhteilla, puhutaan siis ihan bensamoottoreista. :)

Korkeampi puristus-suhdehan antaa paljon paremman vedon alakierroksille, ja kone tuntuu paljon ripeämmältä 10:1 puristeisena kun esim 8,7:1, kun ahdinkin herää paremmin paremman perusmoottorin hyötysuhteen takia alakierroksilla.

10:1 puristeisena tuosta 96mm porauksella olevasta alakerrasta voidaan 95E bensalla antaa 0,7-0,8bar ahtopainetta, ja ennakkoa persmuistilta joku 19-23 astetta 4000-7000rpm alueella. E85 voi ennakkoa antaa muutaman asteen lisää ja ahtopainetta jopa 2bar samalla kokoonpanolla.

Itsellä kaikki vehkeet kulkee nyt E85, saa vaan toivoa etteivät mee takapakkia tämän kehityksen kanssa. :)

Ja bensallahan näitä E85 vehkeitäkin voi ajaa, tosin suunnittelusta riippuen teho saattaa olla silloin rajallisempi.
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4207
Vs: 960 16v Turbo "S90R" B234FT?
« Vastaus #214 : 15.12.2013, 21:32:06 »
Tuli tehtyä tuohon Markun lohkoon öljynpaine ja -paluu reiät tänään. Ajatuksena oli että pystyy käyttämään alkuperäisiä voitelulinjoja ja ei siten tartte alkaa kaikenmaailman letkukyhäyksiä tekemään.
Lohkostahan löytyy valusta tasot joissa ne reiät on jo tehtaalla koneistettu turbollisiin, paine reikä pääöljykanavan kupeessa M14x1.5 jonka tein siten että 6mm terällä puhkasin kanavaan asti samalla puhaltaen ilmaa paineanturin reiästä joka ajoi lastut pihalle. 12.5 alkureikää n.15mm pitkästi ja siihen se mainittu jenga. Käsivaralla metallimiehen vakaalla otteella  8) samalla ilmaa puhaltaen että lastut tulee ulos.

Paluu reikä olikin sitten tehtävä vähän tukevammalla koneella koska se on 25mm ja saatava oikeaan kulmaan jotta putki tiivisteineen istuu hyvin.
Otin muutaman kuvankin, mutta ne on sitten yhtä tärähtäneitä vähintään kuin ottajansakin  :2funny:


Mitataan kulma johon säädetään koneen kara pöytään nähden.






20mm läpireikä


25mm tiivistepinta, 15mm syvästi


Siinä valmis paluuöljyn kanava, puuttuu vielä senkkaus jonka tein totuttuun tapaan käsivaralla akkukoneella.

« Viimeksi muokattu: 16.12.2013, 05:10:34 kirjoittanut janne81 »

Poissa tikkku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 237
Vs: 960 16v Turbo "S90R" B234FT?
« Vastaus #215 : 16.12.2013, 11:53:26 »
Kyllähän se vaparin mukikin kestää. Itselläkin on 200f:n pattimännät ja ajelen ihan 98lla
740 M50B25

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4207
Vs: 960 16v Turbo "S90R" B234FT?
« Vastaus #216 : 16.12.2013, 14:56:10 »
Männän teko ei sinänsä aiheuta ongelmia, mutta paljonkohan lakeen pitää jättää ainetta että kestää?

Poissa Jussi.L

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 959
  • Hevosvoimat on parasta huumetta
Vs: 960 16v Turbo "S90R" B234FT?
« Vastaus #217 : 16.12.2013, 17:54:45 »
Männän teko ei sinänsä aiheuta ongelmia, mutta paljonkohan lakeen pitää jättää ainetta että kestää?


Timo_R:llä vois olla tietoa mäntä asiasta.
Ei päivää ilman sutta. "Ei tää oo susi, tää on kettu"
Pakko se on itte itteensä kehua, ku muut ei niin tee.

Poissa Veksi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1392
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
Vs: 960 16v Turbo "S90R" B234FT?
« Vastaus #218 : 17.12.2013, 20:16:49 »
Huomion arvoinen juttu näissä E85 sotkotuksissa on että ks. polttoaineella mäntä käy kylmempänä kuin bensiinillä
Kylmempi mäntä on pienempi =>välys on suurempi
Tästä syystä jos päätyy uusiin mäntiin niin välys on syytä valita valmistajan suosituksen pienemmästä päästä

Vaan mikäpä minä olen neuvomaan; mun E85 koneessa välys on 0,09mm kun suosistus on 0,10mm MAX
Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2372
Vs: 960 16v Turbo "S90R" B234FT?
« Vastaus #219 : 17.12.2013, 20:42:21 »
Huomion arvoinen juttu näissä E85 sotkotuksissa on että ks. polttoaineella mäntä käy kylmempänä kuin bensiinillä
Kylmempi mäntä on pienempi =>välys on suurempi
Tästä syystä jos päätyy uusiin mäntiin niin välys on syytä valita valmistajan suosituksen pienemmästä päästä

Vaan mikäpä minä olen neuvomaan; mun E85 koneessa välys on 0,09mm kun suosistus on 0,10mm MAX
Kyllä tämän kohdalla lähdetään siitä että bensalla ajetaan. E85 saatavuudesta ei kuitenkaan ole takeita tulevaisuudessa ja aiheuttaa moottorinohjauksen suhteen enemmän päänvaivaa.
« Viimeksi muokattu: 16.01.2014, 09:54:16 kirjoittanut 8-pätkä »
V60 D3 Inscription -20
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4207
Vs: 960 16v Turbo "S90R" B234FT?
« Vastaus #220 : 17.12.2013, 21:08:14 »
Niin on muuten ihan asiaa tuo Veksin laittama välys juttu.
85:lle oiski ollu helppo valita männät, itseasiassa ne ois jo valmiit siinä tapauksessa.

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2372
Vs: 960 16v Turbo "S90R" B234FT?
« Vastaus #221 : 16.01.2014, 09:57:56 »
Työnteko haitannut harrastuksia ja tuon yhden etuvetoisen syrjähypyn rassaaminen myös.. :idiot2:
Nimimerkki Jaakko kuitenkin toimitti projektiin B230FK-moottorin männät joista olisi tarkoitus veistellä sopivat. Onko viisaammilla kokemuksia minkälainen puristussuhde tulee FK:n männillä pelkästään venttiilikolot tekemällä B204 kannella?
V60 D3 Inscription -20
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8031
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 960 16v Turbo "S90R" B234FT?
« Vastaus #222 : 17.01.2014, 20:16:56 »
204:n kannessa on noin 8-9cc pienempi palotila kuin 530:ssä. Jos ei ihan pieleen menny, ois puristussuhde 9,9-10 paikkeilla ilman koloja. Kolojen syvyydestä riippuen, niiden kanssa vois veikata ~9,6?
« Viimeksi muokattu: 17.01.2014, 20:18:57 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2372
Vs: 960 16v Turbo "S90R" B234FT?
« Vastaus #223 : 17.01.2014, 20:54:50 »
204:n kannessa on noin 8-9cc pienempi palotila kuin 530:ssä. Jos ei ihan pieleen menny, ois puristussuhde 9,9-10 paikkeilla ilman koloja. Kolojen syvyydestä riippuen, niiden kanssa vois veikata ~9,6?
Hyvää infoa, löytyyköhän jostain enempi infoa eri palotilojen ja mäntien monttujen eroista noin niinkuin tilavuuden suhteen? Googlettaa olen koittanut ja foorumiltakin kaivella mutta aika heikosti löytyy. Noin korkealle jos jää ruttu niin joutunee syventämään monttua tuosta FT:n männästäkin. Ysin pintaan olisi tarkoitus saada kun bensalla kuitenkin pitäisi ajella. Silläkin varmaan huomattava ero alipainealueella tuohon vakioon 8,2 verrattuna.
V60 D3 Inscription -20
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8031
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 960 16v Turbo "S90R" B234FT?
« Vastaus #224 : 17.01.2014, 21:34:38 »
Aikanaan mun 204:n kannesta on mitattu 44,5cc. 9-9.5 väliin vois olla ihan hyvä puristussuhde. Vertaako nyt sitten vakion koneen 8,2 puristussuhteeseen alipainealueen suhteen, vai 234:n kymppiin ::) Mittaa montun leveyden ja laskee paljonko millin poistaminen tekis lisää tilavuutta, voi olla jo täysin riittävä muutos.
Edellinen 242 oli HX35:n kanssa 9.3 puristussuhteella, mutta eihän siinä nyt ollutkaan vielä sinänsä mitään ihmeellistä ja 8v-kansikin vielä.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

 

Elekma  Autoracing