Carcom Oy  Elekma

"S90R" B234FT

  • 481 Vastauksia
  • 156504 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2372
Vs: "S90R" B204FT --> B230 16v Turbo
« Vastaus #240 : 06.02.2014, 21:18:20 »
Laatikkoon tuli vaihdettua volvoöljyt kun sattui sopivasti löytymään tutulta korjaamolta eikä ollut edes kallista.
Ollut harkinnassa että laitanko paikalleen jo nyt vai vasta yhdessä moottorin kanssa, talja vain käytettävissä joten on vähän niin ja näin naittaa paikallaan yhteen.

Onhan niissä lievä kokoero M46 vs. M90? :)
V60 D3 Inscription -20
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa Veksi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1392
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
Vs: "S90R" B204FT --> B230 16v Turbo
« Vastaus #241 : 07.02.2014, 17:02:34 »
Jakopäähän taitaa näillä näkymin tulla pentan osat niin ei tarvi mietti harakiripalikoiden kestävyyttä. Olisikohan säädettävistä nokkapyöristä mainittavaa hyötyä?

Mikä ahdin?
Paljonko voimaa?

GLT nokat voi olla vakioajoituksella vähän ylinokittamista jos vakioahdin jää pellin alle
Itte lähden myöhästämään imunokkaa
Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2372
Vs: "S90R" B204FT --> B230 16v Turbo
« Vastaus #242 : 07.02.2014, 17:48:35 »
Mikä ahdin?
Paljonko voimaa?

GLT nokat voi olla vakioajoituksella vähän ylinokittamista jos vakioahdin jää pellin alle
Itte lähden myöhästämään imunokkaa
Vakioahdinhan sinne jää. Glt nokathan oli jo viime kesänäkin käytössä. Pitäisi joskus tutkia tuon ahtimen siipikoot sun muut speksit jostain että paljonko se jaksaisi ilmaa tuottaa mutta sanotaanko että sellainen 250hv moottoritehoa voisi olla ainakin realistinen tavoite? Mieluummin mukava käyttöalue ja huoleton moottori kuin pakopaineen ja nakutuksen uhalla niiden viimeisten hevosien tiristäminen. Varsinkin kun käytetään tuota lh:ta. Auto on muutenkin niin painava ja sisältää paljon turhakkeita kuten sähköpenkit ja rutosti hifilaitteistoa että se on ihan sama onko tässä 250 vai 300 heppaa...

Isot pojat bricksillä puhuvat että nokkien välistä overlappia muuttamalla voisi saada hyvinkin radikaaleja muutoksia moottorin käytökseen?
V60 D3 Inscription -20
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa Veksi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1392
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
Vs: "S90R" B204FT --> B230 16v Turbo
« Vastaus #243 : 07.02.2014, 18:30:50 »
overlappia muuttamalla voisi saada hyvinkin radikaaleja muutoksia moottorin käytökseen?

Imunokan myöhästäminen pinentää overlappia ja kasvattaa nokkien välistä kulmaa.
Vetoalue tulee alemmas ja palamatonta seosta menee vähemmän tukkimaan vakioahtimen jo valmiiksi tukkoista pakopuolta
Kannattaa kokeilla
Voin lainata säädettävää nokkapyörää
Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2372
Vs: "S90R" B204FT --> B230 16v Turbo
« Vastaus #244 : 07.02.2014, 18:46:40 »
Imunokan myöhästäminen pinentää overlappia ja kasvattaa nokkien välistä kulmaa.
Vetoalue tulee alemmas ja palamatonta seosta menee vähemmän tukkimaan vakioahtimen jo valmiiksi tukkoista pakopuolta
Kannattaa kokeilla
Voin lainata säädettävää nokkapyörää

Tuumaillut tässä kun kävelisi vaikka käytettynä sopivat säädettävät pyörät vastaan niin miksei hommaisi sellaisia kun joutuu yhden 16v hihnapyörän ostamaan kuitenkin apuakselille. Täytyy katsella kun saa noita välttämättömiä osia hommattua että jääkö budjettia...
V60 D3 Inscription -20
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa Veksi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1392
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
Vs: "S90R" B204FT --> B230 16v Turbo
« Vastaus #245 : 07.02.2014, 19:11:42 »
Pakopuolen säätö on vähän niin ja näin
Imupuoli merkkaa -hatusta- 70%
Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

Poissa 460GLE

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1137
  • Boxy is sexy!
    • 200/700/900-s osia myytävänä
Vs: "S90R" B204FT --> B230 16v Turbo
« Vastaus #246 : 07.02.2014, 22:16:27 »
Itellä ois tuo sama M90 swappi edessä, niin kerroppa mitä siihen nyt tarvi vaihtaa.  :)
Kytkin luonnollisesti, kardaanin etupätkä ja vaihteiston kannakepalkki, oliko muuta?

Tuntuu että tuo vakio Garretti on kokoonsa nähden aika kökkö heräämään.
Noita TD04-15G/16T mitsuja saa kohtuu edullisesti etuvetosista että sillä vois saada sitä käytöstä vähä paremmaks. Tuo isompi alakerta ja puristus tuo varmasti alipainealueelle mukavasti lisävoimaa sekin. Vielä ku ois hyvä pakosarja ja jaetulla pesällä oleva hyvin heräävä hyrrä.  :sundaydriver:

Pihassa: , XC70 2.5T AWD -06, S90 3.0 -98 + kesäpirssit 242 TIC -84 & Camaro Z28 -91

Ex-Volvot: 460 GLE -91, 850 GLT 2.5 20V -94, 460 2.0 GL -93, V70 TDI -99, 240 2.3i -90, V70 2.4 -01, 960 16v turbo -91, V70 2.5 20v -97, S70 2.4 -99, V70 2.4 Classic -00

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4207
Vs: "S90R" B204FT --> B230 16v Turbo
« Vastaus #247 : 07.02.2014, 22:21:25 »
Itseasiassa mitä tuossa kaverin pöydällä olen tuota samanlaisen kummajaisen orggisturboa pyöritellyt niin ei se minun silmään ole niin hirveän huonon näkönen kun esim. 8V:n Garretti puhumattakaan 13C:stä. Toisaalta en ole asijantuntija enkä kovin hyvä(n)näkönenkään..


Poissa 460GLE

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1137
  • Boxy is sexy!
    • 200/700/900-s osia myytävänä
Vs: "S90R" B204FT --> B230 16v Turbo
« Vastaus #248 : 07.02.2014, 22:26:02 »
Itseasiassa mitä tuossa kaverin pöydällä olen tuota samanlaisen kummajaisen orggisturboa pyöritellyt niin ei se minun silmään ole niin hirveän huonon näkönen kun esim. 8V:n Garretti puhumattakaan 13C:stä. Toisaalta en ole asijantuntija enkä kovin hyvä(n)näkönenkään..
Mäkin puhuin vain kokemuksista tuon oman auton suhteen. En oo ahdinta vieläkään napannu pöydälle, että missä kunnossa raukka lienee. Voihan se olla vaan sökö.  ;)

Huomattavasti paremmin tuo silti heräilee ku esim. b200et sillä vanhalla Garretilla.
Huomas vaan niin konkreettisesti sen eron ku vaihdoin kesäautoon Garretin T03:n tilalle sen Mitsun 15G:n. Lähtee huomattavasti alempaa vetoalue ja vähintään samat tehot puhaltaa kierroksilla kuitenki.

"Twin scroll" turbo jostain nykyvehkeestä vois olla fiksu...

edit: Okko: keppiteline täydellisenä löytyykin hyllystä.  :)
« Viimeksi muokattu: 07.02.2014, 22:33:37 kirjoittanut 460GLE »
Pihassa: , XC70 2.5T AWD -06, S90 3.0 -98 + kesäpirssit 242 TIC -84 & Camaro Z28 -91

Ex-Volvot: 460 GLE -91, 850 GLT 2.5 20V -94, 460 2.0 GL -93, V70 TDI -99, 240 2.3i -90, V70 2.4 -01, 960 16v turbo -91, V70 2.5 20v -97, S70 2.4 -99, V70 2.4 Classic -00

Poissa Okko

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 861
  • Turbo ja Takaveto
Vs: "S90R" B204FT --> B230 16v Turbo
« Vastaus #249 : 07.02.2014, 22:26:22 »
Itellä ois tuo sama M90 swappi edessä, niin kerroppa mitä siihen nyt tarvi vaihtaa.  :)
Kytkin luonnollisesti, kardaanin etupätkä ja vaihteiston kannakepalkki, oliko muuta?

Keppi/keppiteline joko suoraan M90:pistä jos löytyy tai sitten modailee nykyisestä.  :hello:

2x740, 240, 2x9-5, 9-3, 900

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2372
Vs: "S90R" B204FT --> B230 16v Turbo
« Vastaus #250 : 07.02.2014, 22:34:34 »
Itellä ois tuo sama M90 swappi edessä, niin kerroppa mitä siihen nyt tarvi vaihtaa.  :)
Kytkin luonnollisesti, kardaanin etupätkä ja vaihteiston kannakepalkki, oliko muuta?

Tuntuu että tuo vakio Garretti on kokoonsa nähden aika kökkö heräämään.
Noita TD04-15G/16T mitsuja saa kohtuu edullisesti etuvetosista että sillä vois saada sitä käytöstä vähä paremmaks. Tuo isompi alakerta ja puristus tuo varmasti alipainealueelle mukavasti lisävoimaa sekin. Vielä ku ois hyvä pakosarja ja jaetulla pesällä oleva hyvin heräävä hyrrä.  :sundaydriver:

Itsellä on laatikko vielä lattialla mutta huomenna meinasin mennä laittamaan paikalleen. Kepin romuthan siihen luonnollisesti tarvii noiden lisäksi. Mitä alustavasti kattelin niin pakkivalon liitinkin näytti käyvän suoraan. Jos vaikka kuvia muistais ottaa niin olis jotain päiviteltävää tännekin. Kytkimeenhän pitäisi riittää levyn vaihto? Itse meinasin kokeilla tuota KL-Racingin 6-lapaista jousitettua sintteriä.

Garretti on vähän luonteeltaan semmonen lapiolla selkään verrattuna mitsuun. Ihan kiva sen puolesta kun itse ainakin tykkään että autossa saa ollakin vähän "luonnetta." Toisaalta pienellä puristussuhteella oleva pikkulohko ei tosiaan ole hyvä kaveri tuollaiselle kun alipainealue jää niin hengettömäksi. Sitä tässä vähän koitetaan paikkailla... ;) Jenkkipojat ainakin puhuu että tuon ahtimen pitäisi piisata johonkin 270 hevosen nurkille ihan tuossa vakiomoottorissakin, että ei se nyt kovin tukkoinen ole ainakaan johonkin 13c mitsuun verrattuna. Toki molemmat on ihan jeesuksen vanhaa tekniikkaa ja herääminen sen mukaista...

Motivaatio autoa kohtaan meinaa välillä olla aikalailla hukassa. On vaan niin paljon osia mitä pitäisi hommata ja juttuja mitä pitää soveltaa/muokata jotenkin että meinaa välillä tuntua aika kaukaiselta haaveelta se että tämä on kesällä ajossa. Vaikka eihän se olis kun ottaa niskasta kiinni ja menee tekemään asialle jotain?

Edit: Onpas täällä ruuhkaa kun ehtii tulla useampikin viesti sillä aikaa kun kirjoittelee. Tai sit mää oon vaan hidas... :D
« Viimeksi muokattu: 07.02.2014, 22:43:32 kirjoittanut 8-pätkä »
V60 D3 Inscription -20
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa 460GLE

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1137
  • Boxy is sexy!
    • 200/700/900-s osia myytävänä
Vs: "S90R" B204FT --> B230 16v Turbo
« Vastaus #251 : 07.02.2014, 22:47:23 »
Yli 250hv tehoista oon mäkin lukenut tuon vakio hyrrän kans.
Onkin mielenkiintoista nähdä, miten se käyttäytyy tän sun uuden kokoonpanon kans.
Huomattavasti vakiokonetta paremmin, se on täysin varma.  :)

Ja Garretit kyllä pihisee ja puhisee komeammin, siitä ei pääse mihkään.
Pihassa: , XC70 2.5T AWD -06, S90 3.0 -98 + kesäpirssit 242 TIC -84 & Camaro Z28 -91

Ex-Volvot: 460 GLE -91, 850 GLT 2.5 20V -94, 460 2.0 GL -93, V70 TDI -99, 240 2.3i -90, V70 2.4 -01, 960 16v turbo -91, V70 2.5 20v -97, S70 2.4 -99, V70 2.4 Classic -00

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2372
Vs: "S90R" B204FT --> B230 16v Turbo
« Vastaus #252 : 08.02.2014, 17:22:10 »
M90 ährätty paikalleen. Tuo "lanssirauta" tukivarsien takapään korvakkeiden välissä on kyllä ehdoton laatikon kanssa puljatessa. Kätevästi saa kytkinkopan nojaamaan sitä vasten niin ei tarvi sen kummemmin tukea mihinkään. :D Kannatinpalkin ja kardaanin etupätkän vaihto riitti laatikon istuttamiseen paikalleen. Kepin osatkin kasautuivat ainakin omasta mielestä oikeaan järjestykseen kun hetken niitä pyöritteli. Ehkä hermoja ja rystysiä raastavin homma oli pussin askartelu siihen peltilipareeseen ja keskikonsolin muoviin kiinni itseä tyydyttävään muotoon. Joku viisashan olisi saattanut jopa tehdä tämän siinä vaiheessa kun keppi oli vielä irti autosta... Eli pikku vinkki kyseistä swappia suunnitteleville.  ;)

Vaihteet ainakin tuntui löytyvän ja tuntuma kepissä on kyllä ihan toinen kuin M46:sen kanssa. Enää ei puutu kuin moottori pyörittämään kytkinakselia niin pääsis testaamaan käytännössä? :D
V60 D3 Inscription -20
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa 460GLE

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1137
  • Boxy is sexy!
    • 200/700/900-s osia myytävänä
Vs: "S90R" B204FT --> B230 16v Turbo [M90-swap]
« Vastaus #253 : 08.02.2014, 22:17:22 »
Sehän menee pienillä muutoksilla sitten. Mistäs tuo kardaanin etupätkä muuten on?
Onko ihan M90 varustetusta 940 peräisin?

Vahvistiksä sen kolmosen synkron?
Pihassa: , XC70 2.5T AWD -06, S90 3.0 -98 + kesäpirssit 242 TIC -84 & Camaro Z28 -91

Ex-Volvot: 460 GLE -91, 850 GLT 2.5 20V -94, 460 2.0 GL -93, V70 TDI -99, 240 2.3i -90, V70 2.4 -01, 960 16v turbo -91, V70 2.5 20v -97, S70 2.4 -99, V70 2.4 Classic -00

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2372
Vs: "S90R" B204FT --> B230 16v Turbo [M90-swap]
« Vastaus #254 : 08.02.2014, 23:46:48 »
Sehän menee pienillä muutoksilla sitten. Mistäs tuo kardaanin etupätkä muuten on?
Onko ihan M90 varustetusta 940 peräisin?

Vahvistiksä sen kolmosen synkron?
Samasta 940:stä purettu kaikki osat ja bolt on. En vahvistanut, ajattelin että tiedostan sen heikkouden ja ei muutenkaan tule revittyä niin näin homman turhaksi.

Seuraava vaihe olisi sitten hommailla etuiskarit ja kasata nuo coilitolpat niin saisi auton pyörilleen. Rally racesta tarjosivat paluuvaimennukseltaan säädettäviä ja reilusti vakioita lyhyempiä spaxeja, ne ois tällä hetkellä vahvin vaihtoehto. On vaan aika arvokkaat, muistaakseni reilun 300e pari... Oiskohan muita hyviä vaihtoehtoja reilummalle madallukselle kynäjousien kaveriksi?
V60 D3 Inscription -20
Suzuki Bandit N1200 -96

 

Samppasport  Futurez